(14.10 hodin)
(pokračuje Kupčová)
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr dopravy pan Milan Šimonovský.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, vláda návrh zákona schválila svým usnesením dne 19. května s podmínkou notifikace navrhované státní záruky Komisí Evropských společenství. Dopisem ze 14. června 2004 oznámilo Ministerstvo dopravy Komisi záměr poskytnout státní záruku za půjčku nabídnutou Českým drahám, akciové společnosti, organizací EUROFIMA pro účel financování nákupu železničních kolejových vozidel. Dopisem ze dne 19. srpna Komise obdržela další vyžádané doplňkové informace a vyjádřila se tak k aplikaci článku 87 a 88 Smlouvy o založení Evropského společenství, které se týkají státní pomoci ve formě záruk, že má Komise za to, že naplnění stanovených podmínek zajišťuje, že poskytovaná státní záruka není pomocí neslučitelnou se společným trhem podle článku 87 a jako taková je přípustná.
Z pohledu předkládaného materiálu je nejdůležitější podmínkou, že záruka je spojena s určitou finanční transakcí, zní na pevně stanovený maximální rozsah, nekryje více než 80 % půjčky nebo jiného finančního závazku a je časově omezená. Splnění dalších podmínek, které si vyžádala Evropská komise, deklarují České dráhy, akciová společnost, čestným prohlášením předsedy představenstva a generálního ředitele Ing. Petra Kousala.
O průběhu notifikačního procesu byla vláda informována a rozhodla o předložení vládního návrhu Parlamentu České republiky. Získané úvěrové prostředky použijí České dráhy, akciová společnost, na úhradu nákladů spojených s pořízením vysokorychlostních vozů první a druhé třídy pro osobní dopravu, vysokorychlostních třísystémových lokomotiv řady 380 a elektrických příměstských jednotek řady 471. Vozy první a druhé třídy a lokomotivy řady 380 budou přednostně nasazovány do vlaků kategorie EC a IC.
Model financování je totožný jako v případě půjčky poskytnuté Českým drahám, akciové společnosti, společností EUROFIMA v roce 2003 podle zákona číslo 516/2002 Sb., o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru určeného na financování nákupu železničních vozů.
Dodavatelem vozů bude firma Siemens Vídeň, přičemž více než 50 % prací a dodávek bude realizováno v České republice, především firmou Siemens Kolejová vozidla, Zličín. Dodavateli lokomotiv bude firma Škoda Dopravní technika, s. r. o., Plzeň, a příměstské jednotky vyrobí firma ČKD Vagonka, a. s., Ostrava.
Vzhledem k charakteru návrhu zákona navrhuje vláda Poslanecké sněmovně, aby vyslovila s tímto návrhem souhlas již v prvním čtení podle ustanovení § 90 odst. 2 zákona číslo 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, protože společnost EUROFIMA vyčlenila úvěrové prostředky pro České dráhy, akciovou společnost, z objemu roku 2004. Bylo by žádoucí, kdyby zákon mohl platit ještě před koncem letošního roku nebo v počátku roku příštího.
Vážené dámy a vážení pánové, uvědomuji si za vládu, že jsme zvolili velmi pozdní termín pro předložení tohoto zákona, a chci vás ujistit, že jsme od května letošního roku prakticky každý týden komunikovali s Evropskou komisí ve snaze docílit vyjádření Evropské komise včas, tak aby nebylo nutné vás žádat o souhlas s procesem, který je jistě v těchto rozpočtových věcech problematický. Přesto bych vás chtěl požádat o kladné stanovisko k urychlenému projednávání návrhu zákona, protože České dráhy potřebují pro zvýšení kvality služeb, které nabízí naší cestující veřejnosti, nová vozidla a úvěry z evropského programu EUROFIMA jsou ty nejlevnější úvěry, které je možné na trhu získat. A jsou to také tím pádem nejlevnější prostředky, které můžeme pro nákup těchto vozidel v současné době uvolnit.
Děkuji vám za laskavé přijetí našeho návrhu.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane místopředsedo. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek, a zároveň v této souvislosti sděluji, že pan poslanec Kalousek má náhradní kartu číslo 23. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miroslav Kalousek: Tou kartou jsme se neprodleně přihlásil a děkuji za slovo, paní předsedající.
Kolegyně a kolegové, pravděpodobně nemá smysl, abych opakoval vyčerpávající zprávu ministra dopravy. Domnívám se, že zde není nikdo, kdo by pochyboval o nezbytnosti modernizace kolejových vozidel na českých drahách. Otázkou pak vždy je, jaké jsou zdroje financování a jak výhodně je je možné získat.
Není pochyb o tom, že absolutně nejvýhodnější úvěr, který je dosažitelný vzhledem ke společenství v určitém exkluzivním klubu společnosti EUROFIMA, je právě úvěr čerpaný od této společnosti. České dráhy předpokládají, že bude splácen, jak úroky, tak jistina, ze zisků z mezinárodní přepravy, které mají velký potenciál stoupnout právě díky modernizaci kolejových vozidel.
Proto doporučuji přijmout tento návrh a velmi se z hlediska časové naléhavosti přimlouvám za návrh předkladatele, aby tento návrh byl projednán podle § 90, tedy aby s ním Poslanecká sněmovna vyjádřila souhlas již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu a mám jednu přihlášku pana poslance Martina Kocourka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych i já řekl pár slov k tomuto vládnímu návrhu zákona. A teď bych z tohoto místa nechtěl rozebírat jistě vcelku výhodné podmínky pro financování, ale chtěl bych připomenout, že se v podstatě jedná, a to tady myslím ne zcela jasně zaznělo, o vládní garanci za úvěr poskytnutý Českým drahám. A tato vládní garance je v objemu 45 mil. eur neboli zhruba 1 400 mil. korun. Z tohoto pohledu začínám nabývat dojmu, že vždy když se jedná o nějakou vládní garanci, resp. navýšení státního dluhu, tak vláda se snaží tento návrh protlačit Sněmovnou během zrychleného jednání, a naposledy jsme tohoto jevu byly svědky také u pokusu o profinancování splatných emisí dluhopisů na roky 2005 a 2006 v objemu 80 miliard korun.
Chci jen podotknout, že zde zcela postrádám přítomnost pana ministra financí, který by k této věci měl také zaujmout jasné stanovisko, protože se jedná o jeho resort.
Takže to bych chtěl říci na úvod.
Za druhé bych v této souvislosti chtěl říci, že mám jisté pochybnosti o tom, že České dráhy tuto garanci nebudou potřebovat, že tuto garanci nezaplatí nakonec státní rozpočet. A v tomto ohledu považuji předložený materiál a jeho důvodovou zprávu za ne zcela průkaznou. Pokud se totiž podíváme do zmíněné tabulky, která je přiložena u tohoto podkladu, tak z ní sice můžeme vyčíst, že České dráhy naposledy, a ptám se již pokolikáté, v roce 2005 budou ve ztrátě, a potom podle této tabulky již spíše v dramatickém zisku. Ale tyto informace o Českých drahách myslím posloucháme posledních deset let.
Co se týká této tabulky, a teď právě postrádám pana ministra financí, já jsem našel velký rozpor mezi touto tabulkou, která prokazuje schopnost splácet tento úvěr Českými drahami a nikoli státním rozpočtem, a střednědobým výhledem státních rozpočtů, kde jsou uvedeny a rozepsány státní záruky, které jsme poskytli anebo které poskytnuty budou v dalších letech.
***