(14.20 hodin)
(pokračuje Kocourek)

A zde bych se chtěl obrátit na pana ministra s otázkou, ale zároveň si uvědomuji, že pan ministr zase nemusí dopodrobna znát tento zmíněný střednědobý výhled, s otázkou, jak vysvětluje rozpor mezi podklady, které nám poskytlo Ministerstvo financí v rámci projednávání státního rozpočtu a rozpočtových výhledů na roky 2006 a 2007, a onou tabulkou, která je přiložena v tomto vládním návrhu zákona. Pokud já se podívám do střednědobých výhledů splátek státního rozpočtu na roky 2005, 2006 a 2007, tak splátky z úvěrů, které jsou poskytnuty Českým drahám - a připomenu, že Českým drahám, akciové společnosti, stát zagarantoval v předchozích letech 2002 a 2003 úvěry za 4,2 miliardy korun a tyto úvěry podléhají určitým splátkovým režimům, které jsou rozepsány ve střednědobých výhledech - tak nesouhlasí s přiloženou tabulkou číslo jedna, kde ty částky jsou podstatně, podstatně menší.

To jenom na vykreslení mé obavy, že tímto návrhem zákona vláda nežádá Sněmovnu o poskytnutí státní záruky, ale v podstatě o poskytnutí státní dotace na pořízení zmíněných kolejových vozidel. V tomto ohledu mám velký otazník jednak nad stylem projednávání návrhů zákonů, které zadlužují náš stát o miliardy korun, a za druhé mám pochybnosti o kvalitě podkladů, které jsou nám na tyto miliardové částky předkládány.

V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že jsme měli v úmyslu jako poslanecký klub zavetovat zrychlené projednávání tohoto návrhu zákona, aby právě byly vysvětleny otázky, které zde kladu. Ale z tohoto místa bych chtěl naznačit velkou vstřícnost vůči panu ministrovi, a to ne z toho pohledu, že bychom jásali nad poskytnutím státní garance na řekněme výhodnou půjčku, ale z toho ohledu, že v podstatě tyto peníze, pokud je České dráhy dostanou, budou vynaloženy na to, aby nezkrachovali někteří dodavatelé Českých drah, což myslím je základní argument, který zde cudně byl zamlčen.

V tomto ohledu otázky na pana ministra, a znovu opakuji - zásadně postrádám přítomnost pana ministra financí, protože ten by na mé otázky v této souvislosti mohl odpovědět lépe. (Ministr Sobotka mezitím přišel.)

A pan ministr je přítomen. Takže já se pokusím ještě jednou, pane ministře, zopakovat svoji otázku. Pokud souhlasíte s poskytnutím této státní záruky podle tohoto tisku 819 a pokud myslíte vážně Sněmovně předložený střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2006 a 2007, tak v těchto dvou podkladech v rámci splátek, ať už státního rozpočtu, nebo Českých drah, najdeme velké nesrovnalosti. A mne by zajímalo, který ten podklad je kvalitnější, který je pravdivý a který je průkazný, protože potom nemohu posoudit opravdu, zda se jedná o státní záruku, či dotaci. Tato otázka mě velmi zajímá.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil pan zpravodaj a poté pan ministr. Pánové se jistě domluví, který z nich vystoupí první, protože oba mají přednostní právo vystoupení.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Pan ministr je pan ministr, navíc místopředseda vlády. On má tu přednost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Takže pane místopředsedo, ujměte se slova. Potom vystoupí pan zpravodaj pan poslanec Kalousek.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, v prvé řadě bych chtěl poděkovat za velkorysost k tomu postoji klubu ODS, že netrvá na svém právu veta k tomuto urychlenému projednávání. Myslím si, že při vědomí té situace Českých drah a zejména toho, že se znovu v České republice utváří uskupení výrobců, které umí vyrábět železniční vozidla, tak vedle stavebního průmyslu železničního dokážeme již vbrzku jistě nabízet výrobky, které budou srovnatelné v celé Evropě. Myslím, že toto je za postojem velmi srozumitelné, že ta nejlepší forma investičních pobídek je poskytnout prostor pro naše výrobce, aby na státních zakázkách dokázali svoji kvalitu a vybudovat svoje reference pro další trhy v Evropě.

Domnívám se, že chybí Sněmovně informace o strategickém plánu Českých drah a o výsledcích hospodaření. Pokud bude Sněmovna nebo hospodářský výbor mít zájem, jsem připraven dodat tyto podklady. Z těchto dokladů bude zřejmé, že strategický střednědobý plán Českých drah počítá s konsolidací nejen společnosti, která dobře funguje, ale také společnosti, která se pohybuje v hospodářském výsledku v oblasti zisku.

Je třeba určitého přechodného období a to přechodné období má v letošním roce začátek. V letošním roce bude snížen počet zaměstnanců Českých drah o 6 500. Předpokládáme tato čísla ještě v dalších dvou letech. A již příznivé dopady z prvního roku dokáží již v roce 2005 dostat tuto společnost do černých čísel. Ukazuje se, že v průběhu celého roku společnost velmi dobře platí všechny svoje závazky v termínech, společnost stále má na účtech velmi dobrý zůstatek k tomu, aby cash-flow bylo dostatečně plynulé. K tomu společnost vytváří určitou účetní ztrátu právě proto, aby naplňovala všechny fondy včetně odpisů tak, aby mohla pořizovat nová vozidla a opravovat stanice ze svých prostředků.

Účetní ztráta, která byla v tomto přechodném období stanovena na jednu miliardu korun, tak nebude zdaleka dosažená. Jedná se o podstatné snížení plánu účetní ztráty. Věřím, že po roce třetím, v roce 2007, již společnost bude tyto své účetní ztráty z předchozích let platit ze zisku, který očekává. Tyto předpoklady se vlastně promítly do tabulky, která je součástí předkládací zprávy.

Já si nemyslím, že debatujeme o dotaci Českým drahám. Debatujeme o poskytnutí možnosti získat výrobní prostředky, které budou konkurenceschopné na evropském dopravním trhu, protože liberalizovaná síť českého železničního systému bude umožňovat přístup dopravcům již od roku 2008. Je potřeba, aby České dráhy konkurenceschopné byly.

Jsem přesvědčen, že tak jak je tato tabulka do roku 2019 předložena, tak je vypovídající a pravdivá. Jsem přesvědčen, že České dráhy budou schopny tyto závazky splnit.

Chci vás informovat také o tom, že České dráhy nedostávají od českého státu žádné dotace. Stále to čtu i v odborných médiích, která se věnují hospodářské problematice, že České dráhy jsou dotovány. České dráhy, tak jako autobusoví dopravci, dostávají pouze vyrovnánu ztrátu z osobní dopravy, která je rozdílem mezi náklady, které osobní přeprava stojí, a tržbami, kterých lze dosáhnout z přepravného od cestujících. Právě proto, aby český stát zajistil obslužnost území České republiky, proto jsou vyrovnávány jakési ceny jízdného českým státem právě proto, aby byly sociálně únosné a mohly být konkurenceschopné vůči individuální dopravě.

Chtěl bych vás ubezpečit, že tabulka, která je předložená, je tabulkou, která má dobrý základ v hospodářských kalkulacích a opírá se o strategický plán Českých drah, který předpokládá, že během dvou let se tato společnost stane ziskovou a bude svoje i úvěrové závazky plnit. V současné době úvěrové zatížení Český drah je zhruba 28 %. Nemá žádné kontokorenty, je prostě společností, která umí ze svých zisků platit průběžně náklady.

A pokud se týká té vzpomenuté disproporce mezi naším plánem, fiskálním plánem na roky 2005, 2006 a 2007, nedokáži si teď porovnat, z čeho ty disproporce vyplývají. Tabulka hospodářských výsledků Českých drah je vlastně tatáž, kterou jsme projednávali už jednou. Ten plán je stejný, který jsme už projednávali, takže je k dispozici i Ministerstvu financí, ale teď nedokážu tyto dva materiály posoudit, zjistit rozdíly mezi nimi.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Nyní má slovo pan zpravodaj pan poslanec Miroslav Kalousek. Připraví se pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Chtěl bych rovněž vyjádřit uznání opozičnímu klubu ODS za to, že neuplatňuje své právo veta v této důležité věci, která se ocitla pod časovým tlakem.

Padla tady naprosto legitimní otázka, zda se jedná o garance, nebo zda se jedná o skrytou dotaci. Já jsem hluboce přesvědčen na základě restrukturalizačního plánu a z něho plynoucího cash-flow, jsem hluboce přesvědčen, že se jedná o garance a že České dráhy jsou schopny dostát svým závazkům za předpokladu, že jejich management - ať ten, či onen - bude mít plnou politickou podporu v restrukturalizaci Českých drah.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP