(14.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Já se vrátím o deset let zpátky. Kdyby před deseti lety předseda vlády této země zcela nepochopitelně neustoupil populistickému tlaku odborového předáka, mohla by dnes být efektivita Českých drah mnohem dál.

Vezměme si jako společný závazek, že národní přepravce na kolejových vozidlech musí být efektivní, musí být konkurenceschopný, že management, který nám garantuje efektivitu tohoto přepravce, musí mít politickou podporu. A pak nemám nejmenší obavu, že tento úvěr bude splacen z příjmů Českých drah. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Musím říci, že já nemám žádný problém s podporou nebo vytvářením prostředí k podpoře tohoto návrhu zákona, aby prostřednictvím Českých drah se vytvořil prostor pro dobrou práci našich dělníků a techniků ve Vagonce Ostrava, v železničních kolejových vozidlech, když už jsme zničili Vagonku Studénka.

Nicméně mám jeden dotaz na pana ministra dopravy. - Bohužel mi nevěnuje pozornost, protože pan zpravodaj tady baví půl Sněmovny.

Zaujalo mě to, jak pan ministr informoval o tom, že od května každý týden jednali s Evropskou komisí, aby mohl být tento návrh zákona předložen. Společnost EUROFIMA nevznikla před týdnem. Je to společnost, která tady už je několik let, evropské orgány o ní zcela určitě vědí, vědí, že členské organizace si takovýmto způsobem půjčují na kolejová vozidla, takže to není nic mimořádného, a přesto půl roku - půl roku prosím! - se jednalo s Evropskou komisí, než mohlo být toto předloženo.

Já to prostě nechápu. Jestli by se měla takto Evropská komise chovat k potřebám České republiky, tak to nám tedy do budoucnosti pomáhej pánbůh, jak jsem ateista.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Slovo má místopředseda vlády a ministr dopravy pan Milan Šimonovský.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Já věřím, že máte důležitější věci na práci než moji repliku, ale je to naše první jednání o povolení veřejné podpory do určitého, normálně v Evropě užívaného systému veřejných podpor. Nás překvapila skutečně velmi úporná snaha úředníků Evropské komise vyžadovat stále nové a nové podklady. Je pravda, že se do této doby podepsaly také prázdniny, které jsou v Evropské komisi velmi striktně dodržovány, a bylo to poznání, ke kterému jsme přišli asi v říjnu, že už začíná být skutečně velmi problematické celé projednávání. Tak jak jsme k tomu přistupovali v květnu, tak jsme očekávali, že do měsíce dvou dostaneme jejich vyjádření. Takže je to pro nás poučení. My jsme dokonce měli vyslance přímo v Bruselu trvale, kteří navštěvovali tu Komisi, projednávali s nimi všechny tyto náležitosti, takže je to pro nás poučení, protože ostatní evropské státy využily právě toho, že se jedná pouze o úvěr do 80 %. To nám sdělila Komise v září, že pokud nebudeme usilovat o vyšší úvěr, tak jim to můžeme jenom oznámit a nemusíme o něj žádat. V tom byl problém, ale ten jsme se dověděli až v září, že máme přizpůsobit náš zákon, a také takto vláda potom reagovala a postoupila do Sněmovny zákon, kde chceme garanci jen 80 % úvěru z Eurofimy.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Vidím další přihlášku do obecné rozpravy, a to pana poslance Pavla Hojdy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Chtěl bych jenom říci za klub KSČM, že my jsme neuvažovali ani o tom, že bychom vetovali projednávání podle § 90, protože jsme si vědomi rovněž toho, že je zapotřebí řešit tuto otázku. Nemáme problémy se státní garancí, jenom bych chtěl reagovat na tu otázku, jak zde proběhla v diskusi.

Já chápu, že České dráhy, pokud chtějí být do budoucna konkurenceschopné, musí přijímat určitá opatření, musí restrukturalizovat svoji činnost. Snad jen trošičku postrádám daleko větší spolupráci právě s těmi, kterých se to nejvíce bude týkat, to je s odboráři a s pracovníky drah. Pan ministr zde řekl, že se předpokládá, že dráhy opustí více než 2 000 pracovníků ve velice blízké době, a já se domnívám, že by měl mít i stát a příslušné orgány společně s odborovými orgány určitou představu, jak chtějí restrukturalizaci provést, aby to mělo co nejmenší dopady právě na ty, kterých se to bude týkat, a to jsou ti, kteří přijdou o práci.

Co se týče vlastní záruky, domnívám se, že je velice správné, že se hledá cesta, jak zajistit práci pro naše firmy, i když se tady hovoří jen cca o něco více než 50 %. Je nesmírně dobře, že říkáme a dáváme najevo, že máme zájem na tom, aby se více rozvíjela kolejová hromadná doprava, která je z hlediska přístupu dopravní politiky našeho státu tím správným směrem. Nedávno jsem se účastnil jednoho jednání a zjistil jsem, jaké záměry má třeba Švýcarsko z hlediska upřednostňování dopravních systémů. Ve Švýcarsku jednoznačně říkají: chceme v nejbližší době maximálně financovat rozvoj železniční dopravy. Přestože mají velmi dobře rozvinutou železniční dopravu, dávají veškerou výtěžnost z příjmů z výkonového zpoplatnění do rozvoje železnice. Já myslím, že bychom měli hledat obdobnou cestu.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Vidím pana poslance Hovorku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, Česká republika je stoprocentním vlastníkem akcií Českých drah a z toho titulu se musí chovat jako odpovědný vlastník této společnosti. Jestliže chceme dostát tomu, aby stoprocentně vlastněná akciová společnost byla konkurenceschopná na tuzemském a zejména mezinárodním trhu, je nutné, abychom posílili konkurenceschopnost právě tím minimálním, co je, to je poskytnutím státní záruky za úvěr právě pro tento účel, pro úvěr ze společnosti EUROFIMA, protože je to nejvýhodnější způsob financování nákupu železničních vozidel. Já prosím, abychom přihlédli k tomuto faktu, a to je i liberalizace železničního trhu do budoucna, a podpořili tento návrh, který je zde předkládán. Bude to moudrý krok dobrého vlastníka. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím a ptám se pana místopředsedy vlády a poté pana zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Není tomu tak.

Nyní tedy rozhodneme, zda v jednání budeme pokračovat tak, aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas již v prvém čtení.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 819 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Než zahájím hlasování, pokusím se přivolat naše kolegy, kteří budou chtít o tomto návrhu hlasovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP