(14.50 hodin)
(pokračuje Páralová)

Nově navržený způsob stanovení započitatelného příjmu bude administrativně velice náročný. Kdo bude kontrolovat, o jakou činnost se jedná, při dnešním způsobu registrace osob samostatně výdělečně činných? Bude docházet ke vzniku přeplatků na vyplacených dávkách a na vymáhání pohledávek.

V současné době jsem si zjistila jenom to, že za měsíc říjen bylo odejmuto úřady práce na každém okrese stovky a na některých okresech i tisíce dávek státní sociální podpory. A po účinnosti této novely zákona v příštím roce budou přijímány nové žádosti, budou přehodnocovány nároky na výplatu dávek. Těmito neuváženými kroky vlády dochází k plýtvání finančními prostředky na poštovné a jiné administrativní úkony, a systém státní sociální podpory je nutné stabilizovat, zjednodušit, zracionalizovat.

Domnívám se, že by bylo nejlepší vrátit se k původnímu znění, to znamená před takzvané vládní balíčky, před reformu veřejných financí.

Nedávno jsem četla jeden citát Johana Wolfganga Goetha a ten si myslím, že přesně sedí na tento případ: "Nic není strašnější než nevědomost v akci."

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z lavic ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Aleně Páralové. Slova se ujme pan poslanec Miroslav Opálka. Další přihlášku zatím nevidím. Prosím, pan poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi parafrázovat: "Nic není strašnější, než když člověk, který je zaměstnán, ještě částečně podniká, a přesto nevydělá tolik, aby neměl nárok na sociální dávky." To je tragédie oceňování pracovní síly, o které zde už bylo hovořeno hodně.

My nemáme zodpovědnost za tento zákon, ale přesto přijímáme s povděkem návrh této novely. Ukazuje to na situaci, kdy řada zákonů je připravována narychlo, zbrkle, bez souvislosti, bez provázanosti. Koneckonců jak jsme zde vyslechli vystoupení k platům ústavních činitelů, kdyby zazněla před rokem, tak jsme dneska nemuseli nic řešit.

Za klub KSČM chci potvrdit, že tento zákon podpoříme už proto, že se týká především těch potřebnějších. Myslím si, že zmínka, která zde zazněla z úst kolegyně Páralové, si zaslouží zamyšlení a zapracování. A pokud se týká zneužívání, jde zde především o kontrolní činnost a to už je směrem k zákonu o účetnictví a k zákonu o dani z příjmů. Jsou tady orgány, které tyto věci budou řešit, a já věřím, že je řeší i dnes.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Opálkovi. Nevidím nikoho dalšího. - Pan poslanec Janeček se hlásí do rozpravy. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Josef Janeček: Musím v tomto okamžiku se asi zastat trošku vlády v tom, že byla napadena, že připravovala nějaké zákony zbrkle. Ona ta sociální problematika je složitá, někdy se chyba vloudí a toto byla chyba a já jsem rád, že je takhle promptně odstraňována. Na druhou stranu je skutečností, že pokud chceme navozovat nějakou spravedlnost v sociálním systému, tak je to vždy o vyvažování. A tady je pravda, že došlo k nějakému překlopení směrem, který jsme nechtěli. Ale znovu opakuji - sociální politika je velmi složitá a málokterý zákon se povede v této oblasti udělat napoprvé tak, aby byl bezchybný, prostě proto, že život jde dál a ty váhy se nějakým způsobem překlopují tam či onam. Byl bych velmi nerad, abychom z toho dělali příliš velké politikum.

Domnívám se, že ta věc je správná, a patřím mezi několik těch poslanců, kteří by jinak připravovali obdobnou novelu tohoto zákona. Tímto nám vláda usnadnila práci a já jsem rád, že určitá nespravedlnost, která v této oblasti byla, bude napravena. Byl bych rád, aby ten návrh byl velmi rychle schválen. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Nevidím žádnou další přihlášku do rozpravy, proto obecnou rozpravu končím.

Ptám se, jestli má pan ministr zájem o závěrečné slovo. Ano, je tomu tak. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážené paní poslankyně, páni poslanci, samozřejmě můžeme vést dlouhou debatu o rovnosti, nerovnosti, diskriminaci apod. Nemyslím si, že to tak je. V těchto věcech je to vždycky velmi složité. Ten problém má historický postup a myslím, že je potřeba k tomu přihlédnout. Kdyby byly stejné podmínky v oblasti daňové, v oblasti pojištění pro OSVČ a osoby závislé činnosti, nevznikaly by problémy a různé úvahy kolem toho, jak zajistit, aby v podstatě byly stejné podmínky i při výběru pojistného, při nárocích na sociální dávky apod.

Docela jsem potěšen, že paní poslankyně Páralová tady projevila hodně sociálního cítění a že vnímá to, že naše snaha o úsporu mandatorních výdajů není přiměřená a že je potřeba mandatorní výdaje dále rozšířit. Nakonec stejným způsobem postupovala i v situaci, pokud šlo o omezení nárůstu životního minima pro příští rok, a zdá se, že možná bude úspěšná. To jenom možná potom, až povedeme někdy v budoucnu diskuse o otázce mandatorních výdajů, které s tím samozřejmě úzce souvisí.

My tímto návrhem v podstatě dostáváme - tady byla otázka kladena, jak budou tito lidé rozlišováni, jak se v tom případě bude postupovat. Je to obdobný princip jako u minimální daně, minimálního pojištění. Čili tam už máme zkušenosti s tím, že tento systém funguje.

Tady bych chtěl upozornit na to, že tento zákon platí už od 1. ledna. V podstatě ale tím, že u ostatních dávek je referenční období tříměsíční, pouze u dětských přídavků je referenční období jednoho roku, a to rok zpátky. To je dáno tím,, že je tady určité účetní období, kdy právě u živnostníků, kdy se velmi těžko prokazoval příjem v jiném období než jednoho roku. Z hlediska systému považuji za složité, a to také souviselo s diskusí o dětských přídavcích, že vlastně referenční období de facto je jakoby dva roky zpětně. Na druhé straně kdybychom zavedli stejný princip i u dětských přídavků, tzn. každé tři měsíce, tak to bude znamenat zvýšení administrativy, prokazování a v podstatě místo toho, aby rodič prokazoval jednou ročně, jakou má výši příjmu, tak by to musel prokazovat čtyřikrát do roka. To je otázka diskusí. Tady by to mohlo možná znovu vést k diskusi o tom, zda plošné dětské přídavky bez jakékoliv administrativy by nebyly i ekonomicky přijatelnější.

Pokud jde o otázku, když pracuji v závislé činnosti, mám živnosťák, pak práci ztratím. Na úřadu práce mohu být zaregistrován pouze za předpokladu, že nemám práci a že nevyvíjím ani živnostenskou činnost. Myslím, že tam není na co příliš odpovídat. Budu-li registrován na úřadu práce, tak samozřejmě mám nárok na všechny sociální dávky a nezapočítává se mi nic. Retroaktivita, která vzniká, tak samozřejmě vzniká díky - jak už jsem to vysvětlil - tomu, že dětské přídavky se uplatňují jednou za rok.

Myslím, že tady z toho hlediska jsem rád, že to tak bylo i vnímáno některými poslanci, že vláda zareagovala velmi rychle. Trošku mě mrzí, že zákon bude posunut o několik dnů nebo možná i měsíců a že ti, kteří by dávky mohli dostat už v nejbližší době, je nedostanou. Ale jestliže je vůle poslanců ODS o této věci ještě jednat, pak já zase projevím vůli v tom, že souhlasím se zkrácením lhůty tak, abychom to mohli projednat ve druhém, třetím čtení na příští schůzi, a věřím tomu, že když nový Senát zapracuje poměrně rychle, tak by tento zákon mohl být začátkem příštího roku v platnosti. Je to škoda, protože pokud by byl schválen teď v tuto chvíli, tak v podstatě mohl být v účinnosti ještě do konce roku. Ale je to rozhodnutí poslaneckého klubu ODS a předpokládám, že i s tímto rizikem do toho jde.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP