(15.10 hodin)
(pokračuje Novotný)

ODS podporuje veřejnoprávní roli České televize, tedy informační službu občanům, nikoliv programovou soutěž o diváka. Vláda nenavrhla princip čestného prohlášení. Vláda nenavrhla lepší přístup do neveřejných databází a kontrolu neplatičů, vláda nenavrhla změny sazby DPH. Jako možnost se nabízí snížení vysílací doby. Navrhne vrácení do výboru k opětnému projednání.

Během projednávání měl šanci návrh Pleva - Nováková, pozměňovací návrh na čestné prohlášení dává poslankyně Fischerová. Opozice odmítá zvýšení, koalice není jednotná. Poslanci Hojdar a Laštůvka jsou proti zvýšení poplatků. Nakonec do třetího čtení prochází původní vládní předloha.

Třetí čtení, 31. března 2004.

Dne 31. března 2004 schvaluje Sněmovna poplatkový zákon s těmito zásadami. Zvýšení poplatků za Českou televizi na 100 korun a za Český rozhlas na 45 korun. Závislost výše poplatků na inflaci. Plošnost - myšleno platí všechny domácnosti. Snížení podílu reklamy na 0,8 % vysílacího času. Přístup správce poplatků do evidence Ministerstva vnitra ke zjištění, zdali aspoň jeden člen domácnosti poplatky platí. Pokuta až 15 tisíc korun, pokud tak není dodrženo. Osvobozeni od platby jsou ti, jejichž příjmy jsou pod 1,4násobku životního minima, dále hluší a slepí.

Dne 6. května 2004 doporučuje ústavněprávní výbor (Senátu) vrátit zákon Sněmovně. Výbor zejména nesouhlasí s tím, aby Česká televize mohla mít přístup do evidence obyvatel, a odmítá plošný výběr za domácnost. Údajně tento princip nedoporučuje Úřad pro ochranu osobních údajů. Navrhuje se přístup do evidence motorových vozidel. Jaroslav Kubera přirovnává plošný výběr za televizi k plošnému výběru za psa. Jaroslav Kubera navrhuje vyškrtnout ustanovení o 1,4násobku životního minima, protože tam spadají důchodci a ti si platí kabelovou televizi. Edvard Outrata zpochybňuje výraz "domácnost", neboť ti, kdo žijí na jedné adrese, nemusí tvořit domácnost. Návrh zpět do Sněmovny s tím, že poplatníkem je osoba starší 18 let a správce evidence pracuje na základě čestných prohlášení.

Dne 12. května 2004 navrhl hospodářský výbor Senátu usnesením vrátit zákon do Sněmovny. Není proti principu nahlížení do evidence obyvatel, ale problém vyřešil tak, že dává právo provozovateli ze zákona požádat Ministerstvo vnitra o určení osob, které nejsou vedeny v evidenci poplatníků. Nesouhlasí s plošným výběrem poplatků. Souhlasí s variantou čestného prohlášení osoby, která nemá přijímač. Znovu se argumentuje tím, že platit plošně za televizi je jako platit za psa, i když ho nemám. Senátor Robert Kolář podává pozměňovací návrh na zákaz kumulace reklamy a její přelévání z programu na program s argumentem, že takto to platí pro rozhlas a přístup by měl být jednotný. Usnesení: Provozovatel televizního vysílání ze zákona nesmí čas vyhrazený reklamě a teleshoppingu, který nevyužil na některém svém programu, využít k vysílání reklamy a teleshoppingu nad rámec časových omezení a reklamy a teleshoppingu na jiném svém programu.

Dne 12. května 2004 kulturní výbor Senátu navrhuje vrátit zákon do Sněmovny. Souhlasí s odmítnutím plošného výběru, souhlasí s omezenou možností přístupu České televize do evidence obyvatel, nesouhlasí s usnesením hospodářského výboru na zákaz kumulace či přelévání reklamy. Navrhl senátor Pavlata hodinu poté, co usnesení přijal hospodářský výbor. V diskusi zpochybnil zvyšování poplatků Jan Fencl s odkazem na prohlášení ředitele Janečka o úspěšném hospodaření současné České televize a vyrovnaném rozpočtu v roce 2004. Dále Fencl prohlásil, že Česká televize je nebezpečím pro demokracii v této zemi, neboť uvádí nepravdivé informace a usiluje o dehonestaci státních institucí.

Dne 13. května 2004 přijímá Senát na své 15. schůzi usnesení, kterým se vrací návrh zákona Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Pozměňovací návrhy: Poplatníkem je fyzická osoba starší 18 let, má-li trvalý pobyt v České republice, nebo právnická osoba, má-li zde sídlo. Osoba, která není vedena v evidenci poplatníků, je povinna na výzvu České televize nebo Českého rozhlasu učinit čestné prohlášení s úředně ověřeným podpisem. Dále se vypouští 1,4násobek životního minima. Provozovatel ze zákona je oprávněn požádat o určení osob, které nejsou vedeny v evidenci Ministerstva vnitra. Provozovatel ze zákona nesmí čas vyhrazený reklamě a teleshoppingu, který nevyužil na jednom svém programu, využít k vysílání reklamy a teleshoppingu nad rámec časových omezení vysílání reklamy a teleshoppingu na jiném svém programu.

Dále projednávání ve Sněmovně. Dne 24. června 2004 neschválila Sněmovna Senátem vrácený zákon. Pro vládní koalici byly nepřijatelné pozměňovací návrhy Senátu, zejména zákaz přelévání reklamy z jednotlivých programů, a proto hlasovala proti. Pro opozici byl zákon nepřijatelný jako celek. Ministr Dostál se obával privatizace druhého programu, který by se přijetím pozměňovacího návrhu Senátu mohl změnit v komerční kanál. V kuloárech prohlásil, že za senátním návrhem zákazu kumulace a přelévání reklamy stojí opoziční poslanec Langer, který se domnívá, že ČT 2 se má privatizovat. Místopředseda Langer toto odmítl. Poslankyně Levá v debatě konstatovala, že je třeba nalézt zcela nový model financování. Poslanec Skopal oznámil, že připraví vlastní nový návrh. Totéž oznámila poslankyně Fischerová.

Další vývoj věci je tento návrh.

Dne 30. července 2004 zveřejňuje skupina poslanců, poslanec Skopal, poslankyně Fischerová a spol., nový návrh novely zákona o televizních a rozhlasových poplatcích. Dne 18. srpna 2004 zamítla vláda návrh poslance Skopala na zvýšení rozhlasových poplatků se zdůvodněním, že existuje komplexní poslanecký návrh na zvýšení jak poplatků České televize tak poplatků rozhlasových. Cílem vlády je zvýšit zároveň poplatky pro Českou televizi, zároveň poplatky pro rozhlas. Vládní prohlášení, se kterým hodlá žádat Sněmovnu o vyslovení důvěry, obsahuje stať o digitalizaci. Lze předpokládat, že zvýšení poplatků bude zájmem vlády. Dne 1. září 2004 zaujala vláda neutrální stanovisko k návrhu skupiny poslanců novely zákona o televizních a rozhlasových poplatcích.

Je tudíž zcela zřejmé, že dle doložitelných faktů nezaznamenal návrh na zvýšení rozhlasových a televizních poplatků žádný posun od stavu, pro který ho tato Sněmovna zamítla. Z tohoto důvodu je mé stanovisko jako stanovisko zpravodaje k navrhovanému zákonu záporné.

Děkuji za pozornost a využívám práva zpravodaje přihlásit se jako první do rozpravy. Děkuji. (Skandovaný potlesk.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP