(13.00 hodin)
(pokračuje H. Šedivá)

Například i na Slovensku činí od července loňského nebo předloňského roku televizní poplatek 100 korun měsíčně. Pro ilustraci - navrhované zvýšení televizního poplatku zvedne v roce 2005 tento poplatek vůči průměrné hrubé mzdě na úroveň původního poplatku v roce 1991. I po případném zvýšení těchto poplatků tedy budeme platit relativně méně než v letech 1998, 1999 a 2000.

Výnosy z televizní reklamy budou letos v České republice činit kolem 8,3 miliardy korun. Česká televize z nich dostane asi 1,1 miliardy korun. Výnosy z televizních poplatků činí asi 2,9 miliardy korun, ostatní výnosy České televize, prodej práv a služeb asi 300 milionů korun. Česká televize tedy hospodaří s rozpočtem ve výši 4,3 miliardy korun a poskytuje za to dvakrát 24 hodin vysílání denně. Televize Nova a televize Prima se dělí při stejném rozsahu vysílání o 7,2 miliardy korun.

Průměrné provozní náklady televize Nova na jednu hodinu výroby a vysílání dosáhly v roce 2002 celkem částky 318 000 korun a televize Nova přitom dosáhla zisk 1,8 miliardy korun, kdežto průměrné náklady na jednu hodinu výroby a vysílání České televize činily v roce 2002 celkem 270 000 korun, a Česká televize se přesto ocitla ve ztrátě 399 milionů korun, z čehož ovšem 184 milionů činila daň z příjmu. Znamená to, že nejméně od roku 2001 jsou poměry na české mediální scéně nastaveny tak, že výrazně znevýhodňují Českou televizi ve srovnání s komerčními stanicemi. Nikdo se nezabýval tím, že výnosy televizní reklamy stoupaly v uplynulých letech přibližně o půl miliardy korun ročně a z tohoto růstu výnosů neměla Česká televize vzhledem k jednoprocentnímu limitu reklamy nic, zatímco televizní poplatky zůstávají osmým rokem ve stále stejné výši.

(Obrací se k předsedajícímu: Pane předsedající, prosím vás, ještě chviličku. Já vím, že už mají hlad, ale ještě chvilku.)

Česká televize provedla v posledních letech velmi významná úsporná opatření a snížila svůj rozpočet ve srovnání s rokem 2003 o více než půl miliardy korun. To sice na jednu stranu znamená, že nyní je v zisku a její celoroční hospodaření by mělo být vyrovnané, a také to, že se její ekonomická stagnace bude prohlubovat, zatímco příjmy komerčních televizí vzrůstaly od roku 2000 o půl miliardy ročně. Výnosy České televize jsou uměle udržovány na úrovni roku 1998. To do budoucna znamená vážné ohrožení kvality a rozsahu televizního vysílání veřejné služby v České republice.

Poslední argument, pak už vás nebudu zdržovat.

V nejbližších letech budeme v České republice přecházet na pozemní digitální televizní vysílání. Všude v Evropě jsou tahouny tohoto nevyhnutelného technického rozvoje především televize veřejné služby. Panuje obecná shoda o tom, že by Česká televize spolu s Českým rozhlasem měla provozovat digitální multiplex veřejné služby, a jeho provoz bude znamenat také vyšší náklady. Česká televize plánuje dva nové programy. Budou sice stát jen zlomek nákladů na ČT 1 a ČT 2, ale přesto i při tomto nejskromnějším provedení to bude znamenat zvýšení nákladů v řádu stovek milionů korun ročně. Vzhledem k mezinárodním dohodám přitom budeme muset v horizontu několika let dnešní analogové televizní vysílání ukončit. Jestliže po veřejnoprávní televizi budeme chtít - a zdůrazňuji, že tomu tak bylo až dosud ve všech evropských státech, kde pozemní digitální televizní vysílání zaváděli - aby v tomto roli sehrála důležitou roli, nemůžeme nechat její příjmy na úrovni roku 1998.

Děkuji vám za pozornost a doufám, že jste hlady neumřeli.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Z mého pohledu z postu řídícího vás, kolegyně, mohu ujistit, že v kolezích je strašná spousta energie.

Dalším přihlášeným byl pan ministr Svoboda. Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan kolega Vymětal.

 

Ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda Pane předsedající, kolegyně a kolegové, budu extrémně stručný.

Systém, který je správný, podle mne se mají podpořit poplatky, má se podpořit jejich navýšení, tady argumentace zazněla. Já chci říct jenom jednu věc. Nemůžeme nikdy ani veřejnosti sdělit, že kritériem našeho rozhodování je, jaké pořady jsou u nás. Podle mne je to nejhorší argument, který můžeme použít.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan kolega Vymětal a pan kolega Beneš. Sděluji, že nevyhlásím polední přestávku, dokud si to neodhlasujeme.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, asi tak dvě věty. Chtěl bych reagovat na to, co říkal pan ministr kultury. (S ministrem Dostálem hovoří v lavici ministr Jahn.) Já mám vždycky smůlu, že ke komu hovořím, tak mě neposlouchá. To je takový můj problém.

Chtěl bych reagovat na slova pana ministra kultury, který nás oslovil v tom smyslu, že publicistika a zpravodajství činí 11 % z celkového vysílacího času České televize a že bychom v tomto směru měli být tolerantní. Já těmto slovům rozumím, ale stejně tak v této souvislosti musím vyslovit apel obrácený. Proč? Právě proto, že to je jenom 11 %, ta publicistika a zpravodajství. Proč veřejnoprávní Česká televize provokuje a štve zcela přesně definovanou část politické scény a nezadatelné množství občanů této republiky a nezmění tedy ten vztah, právě když jde jenom o 11 %? Neměla by se právě Česká televize nad tím zamyslet? A potom ten problém odpadne.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan poslanec Miroslav Beneš, zatím poslední přihlášený do rozpravy.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já mám pocit, že tady už zní kromě pana zpravodaje spíše kladná hodnocení, tak dovolte, abych se přidal za prvé ke kladnému hodnocení a poděkoval České televizi za výrazné zlepšení hospodářských výsledků.

Zcela zodpovědně tady říkám, že jsem se nikdy na Českou televizi nedíval jinak. A protože jsem si v minulých letech vždycky poctivě připravoval tabulky, své tabulky a následně grafy, tak z grafů vyplývá, že nárůst mzdy v České televizi byl výrazně vyšší a jeho rychlost byla výrazně vyšší než v celé české ekonomice a že nárůst finančních prostředků na externí prostředky vždycky výrazně rychleji šel nahoru než pokles stavu zaměstnanců.

Chtěl bych říct, že jsou mezi námi někteří, kteří jsou přesvědčeni, že Česká televize již udělala dost, že vyčerpala všechny své kapacity, a jsou zde jiní, kteří o tomto přesvědčeni nejsou. Chci vám potvrdit, že to je i v jednotlivých politických stranách. Ti, kteří velmi poctivě studovali materiály, které jsme dostali, mi nepochybně dají za pravdu, že pokud jde o financování investic, tedy že Česká televize začíná být podinvestovaná. Ale já upozorňuji, že to samozřejmě souvisí s tím, že pojídá větší podíl na provozních nákladech.

Současně dovolte, abych udělal jedno srovnání, které souvisí s Českým rozhlasem. Zatímco Český rozhlas je velmi úspěšný z hlediska koncesionářských poplatků, tedy z hlediska jakési dobrovolnosti lidí platit Českému rozhlasu, tak Česká televize je velmi neúspěšná. Pokud se podíváte na metody, jakými to dělá Český rozhlas, tak zjistíte, že Český rozhlas je konečně již marketingově klientsky organizovaná společnost, zatímco Česká televize pouze žádá nařízení, zákazy a příkazy.

Proto, vážené dámy a vážení pánové, si myslím, že ještě má chvilku Česká televize čas, a přidám se k panu zpravodajovi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. To bylo zatím poslední vystoupení. Ještě pan předseda rozpočtového výboru Kalousek a pan kolega Lachnit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP