(10.00 hodin)

Poslanec Vlastimil Ostrý: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, omlouvám se, zpochybňuji hlasování. Hlasoval jsem pro, a mám na sjetině křížek. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Rozhodneme o námitce. Hlasování pořadové číslo 155. Ptám se, kdo je pro tuto námitku. Kdo je proti?

Přítomno 177, pro 124, proti 4. Námitka byla přijata.

 

Opakujeme tedy potřetí hlasování o návrhu na opakované druhé čtení. Zahajuji hlasování pořadové číslo 156. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Přítomno 179, pro 90, proti 70. Tenkrát byl návrh přijat.

 

Pan poslanec Kapoun jde myslím kontrolovat toto hlasování, takže musíme ještě chvilku počkat. (Velký hluk a neklid v sále.) Je nějaká námitka proti hlasování, které proběhlo jako poslední? Nevidím nikoho. Proto konstatuji, že Sněmovna rozhodla o opakování druhého čtení, sněmovního tisku 373, bodu 85, a končím jeho projednávání v tuto chvíli.

 

Můžeme zahájit další bod třetích čtení. Tímto bodem je bod

 

91.
Vládní návrh zákona o inspekci práce
/sněmovní tisk 685/ - třetí čtení

 

U stolku zpravodajů zasedne nyní místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach a zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví pan poslanec Miroslav Krajíček. Prosím oba, aby se ujali svých rolí při provázení tohoto zákona - pana místopředsedu vlády Zdeňka Škromacha, a pan poslanec Krajíček už je přítomen.

Všichni jsme obdrželi sněmovní tisk 685/3, který obsahuje návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy. Otevírám rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zda se do rozpravy hlásí někdo z místa. Paní poslankyně Alena Páralová má slovo jako první. (Stále velký hluk a neklid v sále.)

Prosím o klid! Zahájili jsme další bod třetích čtení. Všechny důrazně žádám, aby se věnovali tomuto bodu. Pokud se mu věnovat nechtějí, aby opustili jednací síň.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, vím, že nebývá zvykem vystupovat v rozpravě ve třetím čtení. Asi svým vystoupením ničeho nedosáhnu. Před několika měsíci jsem z tohoto místa marně varovala před přijetím zákona o zaměstnanosti, který nabyl účinnosti 1. 10. 2004. Praxe mi dala za pravdu a vláda přiznala svou chybu předložením novely zákona o zaměstnanosti.

Byť se necítím dobře v roli rytíře Dona Quijota de la Mancha, rytíře bez bázně a hany, který bojoval marně s větrnými mlýny -

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Paní poslankyně, promiňte, domnívám se, že opravdu nejde jednat za této situace.

Vůbec mi nevyhovuje napomínat své ctěné kolegyně a kolegy. Jistě víte, že jsme ve třetím čtení. Jistě víte, že máme před sebou obsáhlý program, který chceme v nějaké rozumné době stihnout. Prosím, věnujme se tomuto bodu. Všechny ostatní, kteří nemohou sledovat paní poslankyni Páralovou, prosím, aby odešli do kuloárů a nezdržovali nás od našeho jednání. Slovo má paní poslankyně.

 

Poslankyně Alena Páralová: Byť se necítím dobře v roli rytíře Dona Quijota de la Mancha, rytíře bez bázně a hany, který bojoval marně s větrnými mlýny, pokládám za svou povinnost znovu zde vystoupit a s větrnými mlýny si to rozdat.

I přes neblahé a nekompetentní zásahy ministrů Špidly a Škromacha do zákona o zaměstnanosti úřady práce kupodivu stále ještě plní svoji funkci. Ale tento fakt asi vládní koalici dráždí, protože zřejmě nesnáší, když úřady plní svoji funkci. Neumím si počínání vlády vysvětlit jinak, než že se řídí heslem: "Když něco funguje, je třeba to rozvrátit a rozdupat."

Pan ministr zde poukázal na paradoxní situaci, kdy úřad práce vystupuje vůči zaměstnavatelům na jedné straně jako poskytovatel veřejné finanční podpory v rámci aktivní politiky zaměstnanosti a na straně druhé vystupuje jako dozorující orgán, který finanční prostředky prostřednictvím pokut ubírá. Já naopak shledávám v současném modelu nepochybné výhody. Řadu podstatných informací čerpají kontrolní pracovníci úřadů práce z ostatních činností těchto orgánů. Mají i díky tomu své okresy dobře zmapované a mohou daleko pružněji reagovat. V budoucnu bude pravděpodobnější, že se příjemcem příspěvku ze státního rozpočtu stane subjekt, který porušuje povinnosti vyplývající z pracovněprávních předpisů, protože se vazba mezi dvěma zmíněnými procesy rozvolní.

Vláda na jedné straně tvrdí, že musíme šetřit všude. A zde budeme likvidovat kontroly na úřadech práce, kde fungují, a draze je budovat někde jinde, navíc s horším komfortem pro klienty. Zaměstnanci mají dnes na úřadech práce zastání, mají to na úřady práce blízko, protože úřad práce je v každém okrese. V jednom okrese je i více pracovišť úřadů práce. Inspektoráty nejsou ani ve všech krajích.

Současná právní úprava v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je velmi složitá, nepřehledná a dělá potíže i odborníkům, pro které je denním chlebem, natož ostatním zaměstnancům a zaměstnavatelům. Novou, moderní úpravu, která zoufale chybí, nahrazují v tomto zákoně sankce. Nebudou to sankce za záměrné porušování zásad bezpečnosti práce. Nebudou to sankce za nedbalost. Budou to většinou sankce za nepochopení a špatný výklad nepřehledného zákona. 25 paragrafů z celkového počtu 46 řeší přestupky a správní delikty, takže se vpravdě jedná o trestní pracovní právo. Rozpětí pokut vytváří další prostor pro korupci. Likvidace malých podnikatelů nebude výjimkou. Na prvním místě je přece nutné řešit příčiny, a až potom následky. To znamená, že nejdříve musí být srozumitelně stanoveno, co mají firmy dělat, vysvětleno, jak to mají dělat, a teprve následně mohou být zpřísněna pravidla kontroly a zvýšeny sankce.

Zákon znamená rozmělnění kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a tím i snížení kvality v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Až zákon nabude účinnosti, zaměstnanci a zaměstnavatelé se s ním seznámí, nikdo už této vládní koalici neuvěří, že chce podporovat podnikání. Nikdo této koalici neuvěří, že chce vytvářet nová pracovní místa a že chce zvyšovat nezaměstnanost, a nikdo jí neuvěří, že chce bojovat proti korupci.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP