(12.10 hodin)
(pokračuje Doležal)

Debata byla velice bouřlivá a kritika rozsáhlá. Za prvé, zástupci Ministerstva financí nám nedokázali zodpovědět, co je vede k této změně, kolik tato změna bude stát, proč je toto zaváděno, jaká kritéria byla volena, na základě jaké expertizy a průzkumu toto bylo rozhodnuto, to znamená parametry a podobně. Dokonce bylo navrženo, aby se ministerstvo pokusilo zpracovat určité mapky a grafické znázornění, aby byla představa, kam a kde bude co vykonáno, jaká bude dostupnost, protože samozřejmě jednotliví poslanci z jednotlivých částí České republiky zpochybňovali tato rozhodnutí. Dokonce jsme se dozvěděli, že budou některé úřady rušeny, některé naopak zřizovány. Ovšem do důvodové zprávy a návrhu to zapomněl někdo napsat.

Takže je pravda - pan ministr nám urychleně poslal dopis, ale já si myslím, že neodpovídá na otázky, které tam zazněly, a bohužel hovoří trošku o něčem jiném. Byla debata o tom, jestli zřizovat detašovaná pracoviště, nebo nezřizovat. Tato debata se tam též objevila a většina mých kolegů se domnívala, že detašované pracoviště, které bude mít jenom některé kompetence, nic neřeší. Člověk, když přijde na úřad, chce vyřídit všechno, ne jenom část a za další částí jet na druhou část okresu, kraje, či dokonce České republiky. Takže já musím konstatovat, že jsem zklamán, protože ani ve svém vystoupení nám pan ministr toto nesdělil.

Jinak bych chtěl své ctěné kolegy upozornit ještě na § 15a, to je jeden z paragrafů, který mě velice zaujal. Je to paragraf o tom, které informace budou z příslušných finančních úřadů předávány ostatním orgánům. Upozorňují vás, že se to týká i vašich dětí, manželek, příbuzných a podobně. Možná i to je téma na rozsáhlejší debatu.

A proto dovolte, abych já navrhl ještě jeden návrh. Domnívám se, že není kam spěchat, a počkat na zákon, který bude řešit otázku pověřených obecních úřadů. A proto navrhuji vrátit tento návrh k přepracování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Vladimíru Doležalovi. Konstatuji, že nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Vidím, že se hlásí pan ministr. Pane ministře, do rozpravy, nebo se závěrečným slovem? Se závěrečným slovem. Takže nejdříve ukončím obecnou rozpravu a požádám pana ministra o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, když se podíváte na obsah tohoto zákona, tak zjistíte, že z 99 % je obsah tohoto zákona reakcí na již proběhlou reformu veřejné správy. Tato reforma veřejné správy byla v Poslanecké sněmovně schválena přes odpor některých poslanců, byla schválena i v Senátu přes odpor některých senátorů, a v tuto chvíli je realitou. V této zemi máme kraje, v této máme obce s pověřenou působností třetího stupně. V obcích s pověřenou působností třetího stupně se soustředil výkon veřejné správy, který se sem přenesl z okresních úřadů. Většinou strukturu těchto obcí kopíruji i pobočky úřadů práce, většinou strukturu těchto obcí kopírují například i policejní okrsky, požární stanice a podobně. Lidé si zvykli od okamžiku realizace reformy veřejné správy na to, že většinu agendy, kterou dříve vyřizovali na okresním úřadě, nyní vyřizují v těchto trojkových obcích.

Cílem zákona je, aby došlo k soustředění agend v rámci finančních úřadů a k takovému přeskupení jejich obvodu působnosti, aby lidé, kteří bydlí v jednom obvodu trojkové obce, nejezdili do jedné trojkové obce vyřizovat všechny ostatní záležitosti a do jiné trojkové obce řešit problémy na finančním úřadu. Cílem je sladit tyto obvody, odstranit nelogičnosti. Nelogičnosti, na které občané poukazují poté, kdy došlo k reformě veřejné správy a nebyly sladěny v rámci této reformy také obvody finančních úřadů.

Pokud Poslanecká sněmovna tento návrh odmítne projednávat či dospěje k názoru, že by se neměl projednávat, měl by se vrátit k přepracování, tak se v terénu nic nestane, ale současně to bude znamenat, že zůstanou zachovány ty problémy, které občané České republiky oprávněně kritizují. Prostě nemá logiku, abyste většinu svých úředních věcí řešili v jedné trojkové obci, a ačkoli tam máte i finanční úřad, tak jste museli jezdit do jiné trojkové obce podávat daňové přiznání na finanční úřad. Takovýchto nelogičností je v České republice několik stovek a cílem tohoto zákona návrhu je sladit obvody tak, aby se tyto problémy odstranily. To je gros této normy.

Zákon nezřizuje žádné nové úřady, toto tvrzení bych skutečně chtěl odmítnout, že zákon zřizuje nějaké nové úřady. Není tomu tak. Zákon některé úřady, které nejsou v trojkových obcích - a velmi brzy zjistíte, že jsou to velmi malé finanční úřady, které slouží pro pět, šest, osm nebo třeba i 14 obcí - mění na pobočky finančních úřadů v trojkových obcích s tím, že agendy, které jsou náročné na přímý kontakt s občany, přirozeně v těchto obcích zůstávají na pobočkách finančních úřadů zachovány. Čili ty agendy, které souvisejí se správou daně, s podáváním daňových přiznání, s placením daní, zůstávají přirozeně zachovány na těchto pobočkách. Věci, které se týkají například daňové kontroly, budou koncentrovány právě na jednotlivých finančních úřadech. Nedojde tedy k žádnému zhoršení z hlediska obsluhy území. Nedojde ke zhoršení kvality veřejné služby pro občany v oblasti daňové správy. Naopak, tento zákon zlepší kvalitu veřejné služby tím, že lidé ušetří zbytečné cesty do jiných míst jenom proto, že finanční úřady ještě stále kopírují strukturu, která odpovídala minulému územně samosprávnému členění České republiky, odpovídala jiné situaci, než ve které se dnes Česká republika po proběhlé reformě veřejné správy nachází.

Já bych se velmi přimlouval za to, abychom tento návrh zákona pustili do dalšího projednávání, sladili tyto územní obvody, a pokud se nedohodneme na ničem jiném, tak alespoň toto sladění územních obvodů bude něco, co bude ku prospěchu občanů České republiky a bude i ku prospěchu fungování veřejné správy. To sladění územních obvodů v reálném čase pokládám za hlavní účel, hlavní cíl tohoto zákona. O zbytku jsem připraven debatovat. Jsem připraven hledat shodu v Poslanecké sněmovně, ale přimlouval bych se za to, abychom tohoto účelu dosáhli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí Bohumilu Sobotkovi. O závěrečné slovo žádám pana zpravodaje. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, v rozpravě vystoupili tři poslanci, byl to kolega Martínek - přikázání do výboru pro veřejnou správu, kolega Doktor navrhuje přerušení rozpravy, v případě, že toto nebude přijato, zamítnutí sněmovního tisku. Poslední byl kolega Doležal, který dal návrh na vrácení k přepracování.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane zpravodaji. Budeme postupovat podle § 63 odst. 1 článek 1a, to znamená, návrh pana kolegy Doktora vnímám jako návrh na odročení, podmínky pan poslanec Doktor splnil, protože řekl "do předložení zákonů", které vyjmenoval, čili i lhůta je určena. Tento návrh je hlasovatelný a podle tohoto ustanovení má přednost před tím, i kdyby nebyl podmíněný. Proto o tomto návrhu dám hlasovat.

Nejdříve přivolám zájemce o hlasování o sněmovním tisku 823. Odhlásím vás a požádám vás o novou registraci.

 

O návrhu poslance Michala Doktora na odročení do předložení dalších zákonů týkajících se financování veřejné správy budeme hlasovat v hlasování pořadové číslo 195, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 195 z přítomných 166 pro 77, proti 64. Návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP