(12.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Nyní bychom se zabývali návrhem na vrácení předloženého návrhu zákona k dopracování podle návrhu pana poslance Doležala, protože ten nebyl podmíněný, a to v hlasování pořadové číslo 196, které jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro vrácení předloženého návrhu k dopracování. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 196 z přítomných 167 pro 48, proti 74. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí, a to v hlasování pořadové číslo 197. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 197 z přítomných 167 pro 45, proti 90. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se proto zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. V rozpravě padl další návrh kolegy Martínka na výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo další návrh? Není tomu tak.

 

Budeme hlasovat o přikázání k projednání rozpočtovému výboru, a to v hlasování 198, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 198 z přítomných 169 pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Budeme hlasovat o přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí v hlasování 199, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 199 z přítomných 168 pro 120, proti 16. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Děkuji navrhovateli, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 19.

 

Do polední přestávky navrhuji projednat ještě bod číslo 20 podle schváleného programu schůze. Bodem číslo 20 je

 

20.
Návrh poslanců Hynka Fajmona, Tomáše Hasila, Libora Ježka,

Milana Cabrnocha, Tomáše Teplíka a Vlastimila Tlustého na vydání zákona
o přechodu vlastnického práva k nemovitému majetku na území bývalých
vojenských újezdů Milovice - Mladá a Ralsko z České republiky na kraje a obce

/sněmovní tisk 671/ - prvé čtení

 

Jsme v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 671/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Tomáš Hasil. Zároveň žádám, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo poslanec Jiří Dolejš, který je zpravodajem pro prvé čtení.

Prosím, pane navrhovateli, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Hasil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nyní máme na programu projednávání návrhu na vydání zákona o přechodu vlastnického práva k nemovitému majetku na území bývalých vojenských újezdů Milovice - Mladá a Ralsko z České republiky na kraje a obce, který vám předkládám společně se svými kolegy.

Bývalé vojenské újezdy Milovice - Mladá a Ralsko jsou prostory, jež se nacházejí na území Středočeského a Libereckého kraje. Devastovaný stav, v němž se tato území na počátku 90. let nacházela, vedl stát k přijetí záměru revitalizace těchto území s cílem realizovat jejich nové využití. Na základě rozhodnutí vlády České republiky zřídili Ministerstvo pro místní rozvoj jako organizační složku státu organizaci PRIVUM Lysá nad Labem. Jejím úkolem je převzetí, evidence, správa a příprava privatizace majetku státu s cílem oživení tohoto území. Postupně se však ukazuje, že privatizace tohoto majetku prostřednictvím této organizační složky je zdlouhavá a neefektivní, neboť zamýšleného cíle prozatím nebylo dosaženo, s výjimkou privatizace části nemovitostí, konkrétně bytových domů. Majetek státu, který se nachází na těchto územích, tak i nadále chátrá bez účelného využití, přičemž náklady na jeho správu zbytečně zatěžují státní rozpočet. (V sále je hluk.)

Cílem navrhovaného zákona je realizace přechodu vlastnického práva státu ve prospěch příslušných organizačních samospráv, tak aby k němu došlo přímo, a to ke dni nabytí účinnosti navrhovaného zákona.

Do vlastnictví Středočeského kraje se převádí letiště, sousedící pozemky a další nemovitosti, z nichž se vyskytující v prostoru bývalého vojenského újezdu Milovice - Mladá (?). Do vlastnictví Libereckého kraje zákon převádí letiště a sousedící pozemky a budovy, na nichž v prostoru Ralska (?). Ostatní majetek přechází ze zákona na obce, na jejichž území se tento majetek nachází. Kritériem přechodu konkrétního majetku je tedy jeho umístění v některém z katastrálních území, jež tvoří součást území příslušných obcí.

Navrhovaná právní úprava se nikterak nedotýká stávajících mezinárodních závazků České republiky. Zákon nepočítá s tím, že by na území samosprávné celky přešly jakékoliv závazky státu vůči třetím subjektům, neboť takovouto úpravu by bylo třeba považovat za neústavní. Předpokládaná právní úprava je tedy z tohoto hlediska zcela konformní s ústavním pořádkem České republiky.

Výdaje spojené s přechodem vlastnického práva státu na územně samosprávné celky jsou mizivé proti nákladům, jež musí stát vynakládat na udržování majetku, který se v inkriminovaných prostorech nachází. Například v roce 2001 činily výdaje vynaložené ze státního rozpočtu na provoz této organizační složky téměř 45 milionů korun. Přitom jak vyplynulo z kontrolní zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, který se v roce 2002 zaměřil na hospodaření této organizační složky, činilo saldo příjmů a výdajů minus 19 milionů 511 tisíc korun. Organizace PRIVUM přitom podle NKÚ porušila rozpočtovou kázeň ohledně prostředků ve výši více než 15 milionů korun. Ze shora uvedeného vyplývá, že finanční přínos, jenž by eventuálně plynul do státního rozpočtu v případě realizované privatizace majetku, je pouze relativní v závislosti na úspěšnosti privatizace a na době, po niž bude majetek nadále ve vlastnictví České republiky.

Na závěr bych vás rád požádal o podporu navrhovaného zákona a zároveň dávám návrh na prodloužení lhůty k projednání ve výboru pro regionální rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí o 60 dní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Dolejš. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Dámy a pánové, předkladatelé v tomto návrhu řeší problematiku nemalého majetku. Proto je třeba také připomenout, že i když je všeobecný zájem tuto záležitost provést úspěšně do konce, tak stanovisko vlády k této věci uvádí, že návrh nerespektuje skutečnost, že majetek bývalých vojenských újezdů je již postupně převáděn. To je pravda. Uzavřeno bylo již cca 400 smluv na odprodej. Skutečností ale je, že dosavadní proces k oživení tohoto území je velmi zdlouhavý; je otázkou, jak vůbec funguje organizace PRIVUM Lysá nad Labem, která byla zřízena Ministerstvem pro místní rozvoj. Některé privatizační záměry jsou touto zdlouhavostí objektivně ohrožovány.

Návrh kolegů se tedy přes proběhlé převody vztahuje k významnému majetku a tento majetek leží v konkrétní lokalitě. Územní samosprávy mají dlouhodobě zájem privatizovat samy. Myslím si, že nelze přehlížet nejenom zájem krajského zastupitelstva, ale ani objektivní zájmy obcí. Proto je pochopitelné, že do jisté míry pokračování privatizace v režii státu je v rozporu s tímto zájmem.

Tento návrh má i jiná slabá místa. Především si myslím, že hlavní slabinou je specifikace předmětného převodu majetku. Chybějící soupis, stručně řečeno evidence, nepochybně existuje. Já věřím, že organizace PRIVUM by byla schopna takovou evidenci dát k dispozici. Ale daleko větší problém je v jednoznačné specifikaci nebo identifikaci nabyvatelů. Signifikantní například je, že v této věci nevládne mezi krajským zastupitelstvem Libereckého a Středočeského kraje a dotčenými obcemi jasná a pevná politická dohoda, která by byla vyjádřena jejich zastupitelstvy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP