(15.50 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Na tuto okolnost ve svém návrhu reaguji a navrhuji, aby - a to je nejpodstatnější návrh obsažený v této novelu - poté, kdy jsou dojednány smluvní podmínky dobrovolně oběma stranami, to znamená jak pojištěncem, tak pojišťovatelem, nemohly být tyto podmínky jednostranně měněny bez souhlasu pojištěnce. To je princip navrhovaný v této novele, princip, který vlastně znamená ochranu práv obou stran. Jinými slovy - jedna strana bez druhé nemůže změnit okolnosti, za kterých stavební spoření probíhá. Návrh je podle mého názoru zcela korektní, jak jsem popsal, reagující na současnou situaci.

Všechny, kteří mají k tomuto návrhu jakékoliv podněty či pochybnosti, žádám, aby je projevili ve druhém čtení a aby se podíleli na přijetí zákona, který by popsaný problém vyřešil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Tlustému. Místo prve avizovaného pana poslance Miroslava Svobody se stane zpravodajem pro prvé čtení Petr Rafaj, takže mu dávám slovo.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, od předkladatele jsme slyšeli nesporné výhody nebo kladné stránky jeho navrhované změny, ale je třeba se na to také podívat z pohledu spořitelen a z pohledu především jejich stability. Zafixovat poplatky na jedné určité výši nedovolí spořitelnám se přizpůsobovat potřebám trhu a toto opatření je silně restriktivní. Je sice velmi výhodné pro klienta, ale prakticky za určitých okolností může znemožnit řekl bych finanční řízení spořitelny a reagovat na potřeby trhu. Pokud vezmeme v úvahu navrhovanou možnost migrace klientů mezi spořitelnami, opět při podstatném odlivu klientů v důsledku reklamní kampaně jiných spořitelen může dojít opět k nebezpečí destabilizace spořitelen, k ohrožení jejich fungování.

Můj názor je takový, že i přes výhrady, které jsem zde řekl, bych doporučil postoupit zákon do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Rafajovi. Dámy a pánové, viděli jste sami, že pan poslanec Rafaj se zpravodajských povinností zhostil dobře. Myslím, že hlasováním mu můžeme dát najevo důvěru a určit ho zpravodajem pro prvé čtení, neboť tak žádá jednací řád.

 

V hlasování pořadové číslo 216 se vás ptám, kdo souhlasí se změnou zpravodaje. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 165 přítomných bylo 102 pro, nikdo proti. Takže jsme potvrdili skutečnost.

 

Mohu otevřít obecnou rozpravu. Přihlášky do obecné rozpravy v tuto chvíli žádné nemám. Pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím.

Můžeme se zabývat, nejsou-li námitky, návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Pokud ne, přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ať to dá najevo v hlasování pořadové číslo 217 tak, že zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 166 poslanců, 106 bylo pro, 2 byli proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji.

 

Přikročíme k projednávání bodu

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně
svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 783/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra František Bublan. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Dobré odpoledne. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych na základě pověření vlády uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně svědka.

Předloženým návrhem vláda reaguje na dvě skutečnosti. Tou první je to, že právním řádem není vymezeno oprávnění policie provádět operativní šetření ve vztahu k chráněné osobě z důvodu kontroly dodržování podmínek ochrany. Za druhé - v režimu poskytování zvláštní ochrany je nedostatečně upravena mezinárodní spolupráce. Zákon vymezuje podmínky, které musí chráněná osoba dodržovat, aby jí byla poskytnuta zvláštní ochrana, ale policii nedává možnost dodržování těchto podmínek efektivně kontrolovat. Proto je v rámci tohoto návrhu obsažena regulace, která policii umožní prověřovat dodržování podmínek poskytování zvláštní ochrany utajovaným způsobem s cílem zajistit bezpečnost nejen chráněné osoby, ale i příslušníků Policie České republiky, kteří tuto ochranu zajišťují.

Oprávnění, a to je důležité, lze realizovat jen v nezbytně nutném rozsahu a po nezbytně nutnou dobu. V této souvislosti považuji za potřebné také uvést, že chráněná osoba vyslovuje souhlas mj. i s realizací tohoto opatření.

Druhá skutečnost se týká mezinárodní spolupráce. Vzhledem k tomu, že geografické i demografické podmínky České republiky jsou takové, že může nastat situace, kdy k zajištění bezpečnosti chráněné osoby je nutná její relokace, mimo území našeho státu je třeba využít mezinárodní spolupráce a zajistit tuto ochranu u zahraničního bezpečnostního sboru. I toto přemístění, tato relokace je podmíněna souhlasem chráněné osoby.

Návrh je podle názoru vlády v plném souladu s ústavním pořádkem České republiky i se závazky, které pro Českou republiku plynou z mezinárodních aktů. Současně je tento návrh zákoně plně slučitelný s právními akty Evropských společenství, které se dotýkají problematiky ochrany svědků.

Dovolte, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, abych vás požádal o vstřícnost při projednávání tohoto vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 137 o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona číslo 99/1963, občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. Prosím o jeho schválení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře, za úvodní slovo. Nyní prosím, aby se svých zpravodajských povinností ujal zpravodaj, který je určen pro prvé čtení, pan poslanec Zdeněk Koudelka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP