(17.50 hodin)
(pokračuje P. Němec)

Evropská úmluva o předávání žádostí o právní pomoc byla publikována ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 110 z roku 2000. Dodatkový protokol, který tuto úmluvu významným způsobem doplňuje, vstoupil v platnost dnem 1. 9. 2002. Vláda přijetí Dodatkového protokolu schválila dne 10. 12. 2003. Za Českou republiku byl Dodatkový protokol podepsán ministrem spravedlnosti 19. 3. 2004 s výhradou ratifikace.

Podnětem přijetí Dodatkového protokolu bylo úsilí členských států Rady Evropy a členských států Úmluvy o zvýšení účinnosti poskytování právní pomoci při její praktické aplikaci. Úmluva si vytkla za cíl odstranit ekonomické překážky bránící přístupu občanů k soudům a umožnit ekonomicky slabším osobám lépe uplatňovat jejich práva. Dodatkový protokol obsahuje ustanovení směřující ke zlepšení a usnadnění komunikace mezi žadateli o právní pomoc a advokáty. Zajišťuje, aby žadatelé o právní pomoc v zahraničí mohli se svými advokáty komunikovat v jim srozumitelném jazyce před i v průběhu soudního řízení, a tím důsledně zajišťuje realizaci práva na spravedlivý proces v cizině podle článku 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ze dne 4. 11. 1950. Náklady spojené s překladem nebo tlumočením jsou žadateli hrazeny. Dodatkový protokol dále obsahuje ustanovení směřující ke zvýšení účinnosti spolupráce ústředních orgánů při provádění úmluvy. Ústřední orgány se zavazují vyřídit ve vzájemné dohodě žádosti o právní pomoc v občanských, obchodních a správních věcech co nejefektivněji a v co nejkratších lhůtách. Příslušné orgány nesmějí odmítnout žádost o právní pomoc, aniž by přezkoumaly její obsah, z ryze formálních nedostatků nebo z nedostatku potřebných informací.

Provádění Dodatkového protokolu si nevyžádá změny v českém právním řádu. Text je v souladu s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva a nedotýká se závazků z mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána. Po odsouhlasení oběma komorami Parlamentu se Dodatkový protokol stane v souladu s ustanovením Ústavy České republiky součástí právního řádu. Dodatkový protokol je svým charakterem mezinárodní smlouvou prezidentského charakteru, a proto vyžaduje před svojí ratifikací souhlas obou komor Parlamentu České republiky.

Provádění Dodatkového protokolu bude mít dopad na státní rozpočet. Náklady s jeho prováděním budou hrazeny z rozpočtové kapitoly Ministerstva spravedlnosti.

Dodatkový protokol i ratifikace byly projednány v zahraničním výboru Poslanecké sněmovny.

Na závěr si vás, dámy a pánové, dovoluji požádat o vyslovení souhlasu s ratifikací Dodatkového protokolu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Vládní návrh projednal zahraniční výbor. Usnesení máme k dispozici jako sněmovní tisk 770/1. Prosím zpravodaje výboru pana poslance Jana Schwippela, aby návrh výboru odůvodnil.

 

Poslanec Jan Schwippel: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, vládní návrh byl projednán na 38. schůzi zahraničního výboru, přičemž diskuse se dotkla dvou bodů. Jednak věty z předkládací zprávy, kterou zde zmínil také pan ministr, že provádění protokolu si nevyžádá provedení změn v českém právním řádu. Zástupce předkladatele objasnil, že vlastním přínosem tohoto protokolu je určitá standardizace postupu nejen mezi členskými státy Evropské unie, ale také mezi členskými státy Rady Evropy. Druhý bod, který byl diskutován, byla skutečnost, že provádění protokolu bude mít dopad na státní rozpočet, který v současné době ovšem nelze odhadnout. Předkladatel objasnil, že např. od vstupu uvedené úmluvy v platnost nebyla českým soudům předložena na jejím základě žádná žádost o poskytnutí bezplatné právní pomoci. Z tohoto důvodu ani nelze odhadnout související náklady.

Zahraniční výbor přijal usnesení, jímž doporučuje Poslanecké sněmovně dát souhlas k ratifikaci Dodatkového protokolu k Evropské úmluvě o předávání žádostí o právní pomoc, přijatého v Moskvě dne 4. 10. 2001.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám rozpravu, nikdo se nehlásí. Rozpravu končím.

Dámy a pánové, přečtu usnesení: "Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Dodatkového protokolu k Evropské úmluvě o předávání žádostí o právní pomoci, přijatého v Moskvě dne 4. 10. 2001."

 

Zahájil jsem hlasování, které má pořadové číslo 456. Kdo je pro přijetí tohoto usnesení? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 102 poslanců, 74 bylo pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministru i panu zpravodaji.

 

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

72.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohoda mezi vládou České republiky
a Rakouskou spolkovou vládou o předávání a přebírání osob
s neoprávněným pobytem (readmisní dohoda),
podepsaná v Praze dne 12. listopadu 2004
/sněmovní tisk 844/ - prvé čtení

 

Prosím o úvodní slovo pana ministra Františka Bublana.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Dohoda mezi Českou republikou a Rakouskou republikou byla řešena na základě dohody mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Rakouské republiky o převzetí osob na společných státních hranicích ze dne 26. 8. 1991. Tato nová úmluva byla vedena z iniciativy Rakouské republiky.

Předkládaná readmisní dohoda je, jak jsem již řekl, učiněna na výslovnou žádost rakouské strany a je sjednávána jako vládní smlouva. Pro svůj vstup v platnost vyžaduje souhlas Parlamentu České republiky a ratifikaci prezidentem republiky.

Z ekonomického hlediska nová smluvní úprava nebude vyžadovat nové nároky na státní rozpočet.

Nově je upravena limitní lhůta, v níž lze u druhé smluvní strany uplatnit žádost o readmisi občana třetího státu. Žádost musí být podána do šesti měsíců od zjištění protiprávního vstupu nebo protiprávního pobytu občana třetího státu na území státu žádající smluvní strany, nejpozději však do 12 měsíců od protiprávního vstupu. V dohodě jsou také ošetřeny průvozy občanů třetích států, ochrana osobních údajů a hrazení nákladů. Hrazení nákladů zásadně nese žádající smluvní strana.

Dámy a pánové, doporučuji vám vyslovit souhlas s touto úmluvou. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane ministře, myslím, že to nepůjde, protože jsme v prvním čtení. Asi vám to špatně připravili. Končíme tím, že doporučujete, aby návrh byl propuštěn do druhého čtení.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Doporučuji, aby byl návrh předán příslušnému výboru k projednání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vladimír Reiber.

 

Poslanec Vladimír Reiber: Dámy a pánové, konstatuji, že pan ministr vyčerpal zdůvodnění. Já ho pouze doplním, že na české straně jde vůbec o nejstarší dohodu upravující otázky předávání a přebírání občanů států smluvních stran. Tuto problematiku má Česká republika smluvně upravenu se všemi sousedícími státy a s osmi dalšími.

Readmisní dohoda komplexně řeší předávání a přebírání občanů států smluvních stran, ale i třetích zemí a osob bez státní příslušnosti. Dále stanovuje nové limitní lhůty, řeší problematiku průvozů, hrazení nákladů i ochranu osobních údajů.

Tuto smlouvu lze hodnotit pozitivně, neboť je v souladu nejen s právním řádem České republiky, ale i s právem Evropského společenství, Evropské unie a odpovídá obecně uznávaným zásadám mezinárodního práva. Proto doporučuji s ratifikací dohody souhlasit a postoupit ji k dalšímu posouzení zahraničnímu výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP