(17.20 hodin)
(pokračuje Hojdar)
Víme o tom, že to jsou věci, které asi nejsou vždycky zcela dobré a normální, když se řeší takovouto cestou, ale je znovu zapotřebí se dostat k jedné věci, která s tím bezprostředně souvisí. Máme vypsané výběrové řízení na dodavatele systému a provozovatele systému, zatímco my dnes teprve řešíme v prvním čtení základní novelu zákona, kde by se tento systém měl řešit, ale bohužel i ve zprávě, která doprovází novelu tohoto zákona, je napsáno, že se teprve počítá s vydáním prováděcího právního předpisu, který stanoví provádění evidence v systému elektronického mýtného, způsob nakládání s elektronickým zařízením a jeho užíváním, podmínky pro zajištění interoperability systému, způsob úhrady mýtného a způsob prokázání úhrady mýtného. Podrobnosti podmínek úhrady mýtného mohou stanovit smluvní podmínky provozovatele systému elektronického mýtného. To je zásadní věc, která už měla ležet na stole zároveň s touto novelou zákona, protože pokud nebudeme vědět, jakým způsobem budeme provádět evidenci v systému elektronického mýtného, a budeme nakládat s tímto zařízením a u všech věcí, které jsem zde četl, je velmi zase obtížné se trefit tímto zákonem do toho, co chceme asi dokázat.
Věcí, které tam nejsou zcela jasné a které bude zapotřebí velmi diskutovat v hospodářském výboru, případně v jiných výborech, které se budou chtít zabývat touto novelou, je poměrně dost a myslím, že s tím bude značná práce. Pravda je také to, že se tam zasahuje do dalších zákonů. Zasahuje se tam do zákona, který mluví o povinnostech a právech celních úřadů ve vztahu k této novele. Zavádějí se tam další věci, které souvisejí i s tajnými službami. Měly by se tam nacházet věci, které budou souviset i s kompetencemi Policie České republiky, a další a další věci. Nemůžeme opominout ani věci, které se týkají finanční stránky ekonomiky celého systému, to znamená, jakým způsobem se budou hromadit peníze, které z tohoto systému poplynou, jakým způsobem se budou užívat, jaké to bude mít dopady i do systému celkového financování dopravy. To všechno jsou věci, které pochopitelně je zapotřebí vzít v potaz, a bude zapotřebí se jimi zabývat, protože v tomto návrhu zákona nejsou zcela jednoznačně definovány, a víte sami, jaký problém je v tom, když se nám do zákona dostanou věci, které si může každý vykládat, jak zrovna chce, a které můžeme potom i různými soudními procesy dostat do zcela jiných podob.
Já jsem jako zpravodaj tady říkal - ano, my potřebujeme novelu tohoto zákona, i když jak jsem řekl, byl bych radši, kdyby to byl nový zákon, který bude dávat dohromady všechny věci, o kterých jsem tady mluvil, ale zaplať pánbůh je tady aspoň záležitost začátku této novely a budeme se snažit o to, aby tato vládní novela byla v co nejpřijatelnější podobě pro tento sbor předložena hospodářským výborem a aby skutečně zajistila fungování tohoto systému tak, jak si tento systém zaslouží.
Chtěl bych v obecné rozpravě říci jednu věc. Záležitost tohoto mýtného systému, který se v současné době připravuje ve Velké Británii, je záležitost, která tam trvala pět let. Záležitost, kdy na začátku se dělaly velmi podrobné analýzy dopadů do celého hospodářského systému tohoto státu, kdy se dělaly analýzy, jakým způsobem se to dotkne jak domácích, tak zahraničních dopravců, tak aby to mělo na domácí dopravce co nejmenší vliv, kdy se skutečně dělaly velmi detailní propočty a rozbory celé situace, a dokonce když už mělo být zahájeno výběrové řízení v letošním roce, tak znovu byl celý proces ještě posunut, protože se projevily některé věci, které nebyly dostatečně vyjasněny.
Chci tady poukázat na to, jakým způsobem my spěcháme k nějakému cíli, který pokud nebude skutečně detailně a dobře připraven, může způsobit velmi mnoho problémů i na domácí půdě. Uvědomme si jednu věc - že my teprve dneska tady máme první čtení této novely a vlastně počítáme s tím, že určitá část tohoto zákona už by měla platit od 1. 6. příštího roku a zákon jako takový by měl platit od 1. ledna 2007. Nebudu mluvit o tom, že na základě vládních usnesení to mělo být daleko dřív, ale to teď pomiňme. Je tady skutečně problém, že spěcháme velmi usilovně někam a nevíme, co na konci bude. Dokonce si myslím, že ani nemáme představu, co bychom chtěli, aby na konci bylo. Vůbec se asi nebudeme tajit tím, že pochopitelně to bude mít velký dopad i na naše domácí dopravce. Počítejme s tím, že se tady objeví poměrně velký tlak od našich dopravců na to, aby se s nimi mluvilo, abychom se s nimi bavili o tom, co bude dál. Je zapotřebí domluvit i to, jakým způsobem se budou řešit určité kompenzační věci pro naše dopravce ne přímo tak, abychom byli v nějakých rozporech s Evropskou unií, ale prostě tak, aby naši dopravci neměli doplácet na to, co se děje na našich silnicích nebo kvůli tomu, že se svezou i se zahraničními dopravci, což jsou hlavně ti, kteří přetěžují naše silnice a dálnice, kteří nám tím, jakým způsobem se u nás chovají, skutečně likvidují dopravní infrastrukturu tohoto státu.
Otazníků je velmi mnoho a myslíme si, že to nebude jednoduchá záležitost, ale doufám, že Ministerstvo dopravy a i sám pan ministr budou přístupni tomu, abychom velmi detailně jednali o tomto zákonu a abychom se pokusili najít cestu, která pro tento stát bude co nejpřijatelnější a pro občany tohoto státu bude přijatelnou verzí jak z hlediska silniční dopravy, tak i z hlediska bezpečnosti na silnicích a zároveň i z hlediska toho, aby naše dopravní infrastruktura nebyla zcela zlikvidována za nějakou dobu tím, že nebudeme mít peníze na její údržbu a případně i její další rozvoj.
Já jsem vám jenom nastínil problematiku, které se tento zákon týká. V hospodářském výboru se domníváme, že to je jedna z velmi důležitých novel, velmi zásadních novel, která by měla obrátit pozornost skutečně k tomu, co nás nejvíc tíží, to znamená k nákladní dopravě, a podívat se na ni i z hlediska nejenom toho, co je v této novele, ale i z komplexního hlediska, a podívat se na to, zda skutečně by nebyla reálná šance dopravní infrastrukturu nějak vylepšit a narovnat.
To je ode mne v podrobné rozpravě všechno a já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Josefu Hojdarovi. Slova se ujme pan poslanec Martin Říman a připraví se pan poslanec Karel Sehoř. Jinou přihlášku zatím nemám. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Říman: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, musím na úvod svého vystoupení konstatovat, že pan ministr Šimonovský, když nastoupil před třemi lety do své funkce ministra dopravy, tak vzbudil, alespoň ve mně osobně, velké sympatie tím, s jakou odvahou se pustil do boje se zločineckou smlouvou, kterou uzavřela předchozí vláda ve věci výstavby dálnice do Ostravy, a kdy, jak se zdálo, neváhal podstoupit válku s těžkou lobby, a dokonce ji vítězně vybojoval. Bohužel po třech letech působení ve své funkci a poté, co ukazuje, jakým způsobem dále funguje v jiných problematikách, zejména v této, začínám mít nedobrý pocit, že tehdy šlo asi jenom o to, že lobby nebyla tou správnou.
Důkazem toho je i návrh tohoto zákona, který řeší problematiku, která svým rozsahem ve středně- a dlouhodobém horizontu je minimálně na úrovni tehdejší smlouvy o výstavbě dálnice do Ostravy, pravděpodobně svým rozsahem ji dokonce ještě přesahuje. Přesto tento projekt je veden velmi chaoticky, netransparentně a lze si klást otázku, jestli je to neschopností, nebo záměrem. Nevím, co by bylo horší.
***