(9.50 hodin)

Senátor Zdeněk Janalík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vám ve stručnosti podal informaci o pozměňovacím návrhu k této normě.

Cílem pozměňovacího návrhu je změna situace, kdy v diagnostických ústavech se společně nacházejí děti jak problémové, tedy se závažnými poruchami chování, tak děti, které tyto závažné poruchy chování nemají a které se tam dostanou pouze na základě selhání rodiny. Tyto děti by měl podle této úpravy diagnostický ústav umísťovat do dětských domovů pouze na základě spisové dokumentace a v případě potřeby je vyšetřit ambulantně nebo přímo v dětském domově. Tím by se zamezilo tomu, aby se dostaly do styku s dětmi, které mají výchovné problémy a které by mohly na ně negativně působit.

V pozměňovacím návrhu jde velmi stručně řečeno o nahrazení výjimečného umísťování dětí bez závažných poruch chování do dětských domovů bez předchozího pobytu v diagnostickém ústavu umísťováním povinným. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane senátore, na chvilku vás přeruším a požádám Sněmovnu o klid. Vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že by bylo velmi patřičné, abychom v důstojné atmosféře projednali tento návrh a nechali vysvětlit pana senátora Janalíka důvody, které vedly Senát k tomu, že nám vrátil návrh tohoto zákona. Počkám než své případné projevy přenesete do předsálí a zklidníte se. Děkuji vám.

Pane senátore, pokračujte.

 

Senátor Zdeněk Janalík: Již jenom doplním, že Senát projednal tuto normu na své 7. schůzi 28. července a hlasy 62 senátorů ze 74 přítomných se rozhodl vrátit návrh zákona Poslanecké sněmovně s tímto jediným pozměňovacím návrhem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane senátore. Zatím nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy. Nikoho nevidím ani z místa. Ani paní kolegyně Dundáčková se nehlásí. Rozpravu tedy končím.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je tedy zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 822/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 822/5."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 79. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 79 z přítomných 183 pro 49, proti 44. Návrh nebyl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Budeme tedy hlasovat znovu a tentokrát podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Už máme nastavený potřebný počet hlasů.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 822/4."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 80. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 80 z přítomných 183 pro 131, proti 16. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Děkuji panu senátorovi Zdeňku Janalíkovi. Končím bod č. 44.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod

 

49.
Návrh zákona o doplňkovém dozoru nad bankami, spořitelními
a úvěrními družstvy, institucemi elektronických peněz, pojišťovnami
a obchodníky s cennými papíry ve finančních konglomerátech
a o změně některých dalších zákonů (zákon o finančních konglomerátech)
/sněmovní tisk 835/5/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 835/6. Vítám mezi námi senátora Adolfa Jílka.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr financí pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vzhledem k tomu, že Senát schválil některé pozměňovací návrhy, ke kterým jsem v Senátu dával negativní stanovisko, dovoluji si doporučit Poslanecké sněmovně, aby podpořila tento návrh zákona ve sněmovní verzi. Současně ovšem musím říci, že Senát schválil i některé návrhy, ke kterým mohu dát kladné stanovisko. Tady jsem připraven v rámci legislativního procesu v budoucnu při příležitosti schvalování některého jiného zákona některé náměty, které Senát uplatnil, přirozeně akceptovat a implementovat je do některé jiné normy. Ale v celkovém kontextu pozměňovacích návrhů, tak jak je schválil Senát, v tuto chvíli bohužel nemohu doporučit nic jiného než verzi schválenou Poslaneckou sněmovnou.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády za jeho vyjádření. Ptám se, jestli se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Martin Kocourek. Nemá zájem. Otevírám tedy rozpravu. Jako první vystoupí v rozpravě pan senátor Adolf Jílek. Prosím, pane senátore, máte slovo. (Velký hluk v sále.)

 

Senátor Adolf Jílek: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, Senát se na minulé schůzi zabýval návrhem zákona o doplňkovém dozoru nad bankami, spořitelními a úvěrními družstvy atd.

V první části v průběhu projednávání zákona v Poslanecké sněmovně došlo k vypuštění § 20, což nebylo promítnuto dále v dalších ustanoveních. Proto první část pozměňovacích návrhů, které máte, jsou vlastně úpravy, které toto zajišťují.

Další část byla otázka tzv. squeeze-out, který byl v tomto zákoně řešen. Senát došel k přesvědčení, že je třeba přijmout přechodné ustanovení, které určí postup pro valné hromady svolané těsně před nabytím účinnosti této novely.

Dále Senát vypustil změnu zákona o České konsolidační agentuře, a to možnost pojištění pro případ odpovědnosti členů z řad poslanců a senátorů za škodu při výkonu funkce, a toto pojištění nemá být považováno za odměnu člena.

Další nesystémové řešení je otázka hospodářské soutěže. Poslanecká sněmovna navrhla zakázat prodávajícímu narušovat tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen a tuto pasáž Senát navrhuje taktéž vypustit.

Dále v části návrhu zákona, která se dotýká DPH, navrhla Poslanecká sněmovna řešení, které zvýhodňuje jednu skupinu některých subjektů poskytujících jazykové vzdělávání oproti jiným, to znamená soukromých subjektů vůči subjektům zřizovaným kraji, kde je zajištěna státní zkouška. Senát se pokusil tuto záležitost opravit.

Podle verze schválené Poslaneckou sněmovnou jsou dále od DPH osvobozeny pouze ty subjekty, které se zabývají výchovnými, vzdělávacími a volnočasovými aktivitami poskytovanými dětem, kterým jsou na tyto činnosti poskytovány prostředky ze státního rozpočtu, z rozpočtu územních samosprávních celků, státních fondů, grantů přidělených podle zvláštního zákona nebo ze zdrojů Evropské unie. Senát tuto disproporci navrhuje odstranit s tím, že osvobozeny mají být všechny subjekty, které se zabývají shora popsanými aktivitami. Senát taktéž navrhl rozšířit okruh subjektů osvobozených od DPH i na ty, které se zabývají nejen ochranou, ale i výchovou dětí a mládeže, veřejnoprávními subjekty nebo právnickými osobami, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání.

Toto byly důvody, proč Senát vrátil návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP