(15.30 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Chtěl bych upozornit na jednu věc, kterou patrně projednáme ve výboru a která tady řečena ještě nebyla. Ministerstvo dopravy prostřednictvím fyzické osoby či právnické osoby bude ty karty vyrábět a distribuovat na pověřené obce třetího stupně a ty budou karty předávat těm, kterým to přísluší, ale současně budou ministerstvu ty karty platit. Myslím si, že je to třeba prodiskutovat tak, aby obce bez toho, že by měly jakýkoliv vliv na to, kolik karta stojí, je musely platit, to si myslím, že není v pořádku, a budeme muset najít cestu, tak aby to nikoho nepoškodilo.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Je něco dalšího, co by mohlo být ještě sděleno v této obecné rozpravě? Pokud se ale nikdo další nehlásí, já obecnou rozpravu ukončím, a protože zřejmě už ani není co - možná pan ministr ještě by něco sdělil na závěr.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, jen tři věty. Systém těchto digitálních tachografů již je kontrolovatelný také na území České republiky. My jsme tento systém zavedli jako pátá země v Evropě, máme přidělen elektronický klíč a tyto karty pro nás zajišťuje, sbírku objednávek, ČESMAD. My je vyrábíme, vyrábíme karty pro policii, tak aby vozidla, která přijedou ze zahraničí, byla kontrolovatelná. Tento zákon řeší pouze jiný způsob distribuce, sjednocuje vydávání těchto karet řidičů s vydáním řidičských průkazů na dopravních úřadech pověřených obcí třetího stupně.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Pokud my nemáme nic, s čím bychom se vypořádávali, tak si myslím, že se můžeme zabývat návrhem na přikázání tohoto návrhu. Je tady návrh přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Já se ptám, jestli není nějaký další nebo odlišný návrh. Pokud ne, budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí, aby byl tento návrh přikázán k projednání hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat hospodářskému výboru tento návrh, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 201, přítomno je 169… (Projevy podivu nad údajem o přítomných.) Já prohlašuji toto hlasování za zmatečné, neboť jsem obdržel výzvu k odhlášení a neuposlechl jsem jí. Toto hlasování je neplatné.

Všechny vás odhlašuji, opožděně, ale přece, na výzvu, kterou jsem obdržel. A nyní prosím, když se všichni přítomní skutečně přihlásí, tak zjistíme, že je nás tady podstatně méně než 169. (Čeká se na přihlášení minimálního potřebného počtu poslanců pro hlasování.) Už lze hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat hospodářskému výboru tento návrh, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 202, přítomno 94, pro hlasovalo 86, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Odkládám bod 47.

Dalším je bod

 

48.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně
doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 1069/ - prvé čtení

 

Opět prosím pana ministra Šimonovského. Je to návrh zákona o civilním letectví. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, dámy a pánové, dalším zákonem je novela zákona o civilním letectví. Tato novela je vyžádána především kvůli povinnosti řádného a včasného plnění závazků České republiky vyplývajících z členství v Evropské unii. Evropská unie v oblasti civilního letectví přijala celou řadu aktů sekundárního práva, které je nezbytné transponovat do našeho právního řádu. Jedná se především o problematiku ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o otázku odborného zjišťování příčin leteckých nehod a incidentů, dále o úpravu obchodní letecké dopravy, poskytování letových navigačních služeb nebo o úpravu ochrany před hlukovým znečištěním.

To zrovnoprávnění podnikatelských subjektů, kterého se tato novela také týká, se věnuje především udělování licencí pro vnitrostátní a mezinárodní obchodní leteckou dopravu a přístupu na tuzemské letecké trasy. Pokračující proces evropské integrace se také v oblasti civilního letectví projevil založením Evropské agentury pro bezpečnost letectví a tato agentura musí mít partnera na našem území a na to novela reaguje stanovením rámce spolupráce Úřadu pro civilní letectví a této Evropské agentury pro bezpečnost letectví.

Dále novela zavádí nové instituty - osvědčování způsobilosti letišť a institut letadlové adresy. Při osvědčování způsobilosti letišť Úřad pro civilní letectví zjišťuje soulad veškerého vybavení letiště a poskytovaných služeb s leteckými předpisy. Letadlová adresa je elektronický identifikační kód, který k mezinárodní identifikaci letadel přiděluje Mezinárodní organizace pro civilní letectví, a Ministerstvo dopravy vykonává správu těchto adres.

Také oblast zpřísnění předpisů o ochraně bezpečnosti civilního letectví je zohledněna v této novele a předkládaný zákon uvádí bezpečnostní programy letišť a detekční kontrolu do souladu se standardy Evropské unie. Návrh potom detailně stanoví řadu povinností a oprávnění provozovatele letiště, leteckého dopravce, poskytovatele leteckých provozních služeb i cestujícího ve vztahu k bezpečnosti civilní letecké dopravy.

Také v reakci na úpravy zavedené zákonem o ochraně veřejného zdraví tento zákon zavádí možnost provozního omezení ke snížení hluku na letišti. Tento institut umožní Ministerstvu dopravy omezit přístup na letiště nebo provoz podzvukových proudových letadel se vzletovou hmotností 34 tun a vyšší nebo s celkovým počtem sedadel vyšším než 19. V této souvislosti také ukládá provozovateli letiště povinnost periodicky vypracovávat zprávy o hlukové situaci na letišti, která bude podkladem pro rozhodování ministerstva.

Ve správním trestání je novelou detailněji propracován systém sankcí, což žádoucím způsobem snižuje možnost zneužití správního uvážení a současně tak zvyšuje právní jistoty osob. Proti dosavadnímu stavu dochází k podrobnějšímu odstupňování sankcí podle závažnosti spáchaného správního deliktu.

A naposledy se zmíním také o rejstříku policejních letadel, který tato novela zavádí s ohledem na zvláštní charakter letadel letecké služby Policie ČR, který na rozdíl od leteckého rejstříku České republiky nebude veřejně přístupný. Návrh na zápis a výmaz údajů o policejním letadle podává u Úřadu pro civilní letectví Ministerstvo vnitra.

Vážená dámy a pánové, tato novela uvádí naše předpisy upravující leteckou dopravu a související činnosti do souladu se standardy Evropských společenství a také v neposlední řadě zefektivní leteckou dopravu. Věřím, že ji propustíte do druhého čtení a že tato potřebná novela nakonec bude přijata. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP