(15.40 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také vám děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj. Zpravodajem pro prvé čtení tohoto návrhu je pan poslanec Pavel Hojda, takže ho prosím, aby také řekl své k tomuto návrhu. Prosím.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřil rovněž jako zpravodaj k navrženému zákonu, k navržené novele.

Zákon č. 49/1997 Sb. i živnostenský zákon byly několikrát novelizovány s tím, že se novelizace soustředila vždy na implementaci práva Evropského společenství. Navrhovaná změna řeší a odstraňuje překážky v realizaci základních svobod podnikání na vnitřním trhu dle primárního práva Evropských společenství. Dalším hlavním bodem je reakce na právní předpis Evropské unie z hlediska ochrany a bezpečnosti civilního letectví před protiprávními činy s ohledem na teroristické akce. Důležitou úpravou je i odstranění duplicit v našich zákonech. Nově je zapotřebí přijmout nařízení týkající se jednotného evropského nebe a poskytování letových navigačních služeb v jednotném evropském nebi. Nezanedbatelná není ani implementace nařízení týkajících se společných pravidel náhrad cestujícím v případě odepření letu, zrušení nebo zpoždění letu.

Další oblastí jsou úpravy státní správy na úseku civilního letectví, organizace státní správy ve věcech sportovních létajících zařízení, zdravotní způsobilosti leteckého personálu, koordinace civilního a vojenského leteckého provozu.

Předložený návrh bude pravděpodobně doplněn již v průběhu projednávání ve Sněmovně, protože se nepodařilo implementovat všechny již přijaté změny z práva Evropské unie. Rovněž návrhy výrobců, dopravců a sportovních a společenských organizací nebylo vždy možné z důvodu snahy o zjednodušení nového návrhu zapracovat. Budou pravděpodobně navrhovány při projednávání ve výborech anebo potom poslanci ještě ve druhém čtení ve Sněmovně.

S ohledem na povinnost řádného plnění závazků České republiky plynoucích z jejího členství v Evropské unii je vhodné respektovat nezbytné dodatečné zařazení do vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, dále jen novela zákona o civilním letectví, transpozici směrnice Evropského parlamentu, Rady 2004/36/ES ze dne 21. dubna 2004, o bezpečnosti letadel třetích zemí, která používají letiště Společenství, přijatou v reakci na řadu vážných leteckých nehod, neboť její transpoziční lhůta uplyne 30. dubna příštího roku. Směrnice harmonizuje přístup členských států Evropské unie, dodržování norem reglementujících technický a provozní stav letadel provozovateli ze zemí, které členy Evropské unie nejsou.

Úřad pro civilní letectví by měl podle navrhované úpravy shromažďovat a zpracovávat údaje o technickém a provozním stavu uvedených letadel, které mají význam pro bezpečnost létání, a tyto údaje bude zaznamenávat do zpráv, jejichž standardizovaný formulář směrnice rovněž obsahuje a jejichž vzor by měl stanovit prováděcí právní předpis. Uvedené zprávy bude úřad v rámci vzájemné výměny zasílat jednak správním orgánům členských států Evropské unie s příslušnou věcnou kompetencí a dále Evropské komisi a Evropské agentuře pro bezpečnost letectví - EASA. Tak by se měl vytvořit informační systém na úrovni celé Evropské unie, který umožní získat nejen informace o technickém a provozním stavu jednotlivých dotčených letadel, ale především o přístupu konkrétních provozovatelů k dodržování příslušných norem reglementujících tento stav. Systém následně umožní účinnější prevenci, respektive sankcionování případných delikventů, a tudíž i zvýšení bezpečnosti létání.

Kromě zapracování těchto údajů by měl úřad mít v rámci státního dozoru zákonem založenou pravomoc provádět kontrolu uvedených letadel na odbavovací ploše letiště. Úřad tak nebude vázán jen na zprostředkované informace, které z různých důvodů nemusí vytvářet optimálně přesný obraz technického stavu letadel. Navíc bude svou kontrolní činností relevantní údaje sám aktivně získávat, přičemž mu návrh dává v určitých případech pravomoc učinit opatření k nápravě protiprávního stavu ihned na místě. O výsledku takové kontroly úřad zpracuje protokol, který rovněž předá příslušným orgánům členských států Evropské unie. Kontroly na odbavovací ploše by tak měly jednak zvýšit účinnost státního dozoru a v souvislosti s tím i bezpečnost létání a jednak by příslušné protokoly měly doplnit výše popsaný informační systém.

Dále je nutné doplnit transpozici směrnice Rady 2004/82/ES z 29. dubna 2004, o povinnosti dopravců předávat údaje o cestujících přijaté za účelem zvýšení ochrany státního území před nezákonným přistěhovalectvím a s tím související závažnou trestní činností, zejména terorismem, jejíž transpoziční lhůta uplyne 5. září příštího roku.

Bude tedy nutné, aby se každému leteckému dopravci uložila povinnost sdělovat na žádost příslušnému útvaru Policie České republiky identifikační údaje týkající se cestujících zamýšlejících překročit vnější hranici Evropské unie. Příslušné informace bude Policie České republiky moci vyžadovat po dopravci již při ukončení nástupu cestujících do letadla. Protože by dopravce tyto údaje měl předávat elektronicky, bude Policie České republiky disponovat potřebnými informacemi již při přistání letadla na území České republiky. To jí mimo jiné poskytne relativně dostatečný časový prostor pro srovnání předaných údajů se seznamy nežádoucích nebo hledaných či pohřešovaných osob. Policii ČR tak bude umožněno včas přijmout vhodná opatření. Význam této úpravy pro prevenci kriminality a ochranu státního území je nesporný. Práva cestujících na ochranu osobních údajů nebudou touto úpravou nikterak dotčena, neboť jsou stejně jako práva a povinnosti dopravců a Policie České republiky podřazena režimu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

V důsledku tohoto doplnění vládního návrhu se rozšíří katalog skutkových podstat správních deliktů uvedených v § 93 o dvě písmena, a to o c) a g). S ohledem na operativnost zaváděného institutu se zavede i kompetence příslušného útvaru Policie České republiky vést v první instanci správně trestní řízení pro nově konstruované správní delikty související s transponovanou směrnicí.

Takováto prevence mnohem více souvisí s činností Policie České republiky než s činností správních orgánů nebo subjektů činných v oblasti civilní letecké dopravy. Povinnost sdělovat údaje o cestujících je jednou z povinností, kterou novelizovaný zákon ukládá leteckým dopravcům. Z tohoto důvodu bude nutné rozšířit již existující § 68. Protože relevantní pravomoc Policie České republiky s povinností dopravce sdělovat údaje úzce věcně souvisí, je vhodné umístit tuto pasáž hned do následujícího paragrafu 69.

Dále bude zapotřebí rozšířit v zájmu zajištění lepší informovanosti a případného přijetí předběžného opatření povinnost ohlásit leteckou nehodu nebo incident rovněž Úřadu pro civilní letectví.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP