(12.20 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí. Pan poslanec Pešán. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, já bych si dovolil přečíst svůj pozměňující návrh, který zní:

V příloze č. 1 zákona číslo 235/2004 Sb., Seznam zboží podléhajícího snížené sazbě, se k číselným kódům podle harmonizovaného systému popisu číselného označování zboží doplňují skupiny 09 (káva, čaj, maté, koření) a 18 (kakao a kakaové přípravky) a dále se ze seznamu kódů označeného výrazem mimo zboží zařazeného (mimo zboží zařazené?) do číselných kódů vypouští položka 0306, 0307 (korýši, měkkýši), 1704 (cukrovinky), 210 111 a 210 112 (rozpustná káva). Úplný výčet kódů tak zní: 01-04, 07-09, 10-12, 13 02, 15-21, 22 01, 22 02, 22 09, 23, 25. Mimo zboží zařazené do číselných kódů 12 13, 12 14, 2203-2208.

Dovolte mi stručné odůvodnění. Podle mého názoru by měl být daňový systém co nejjednodušší, průhledný a logický a neměl by daňovými nástroji ovlivňovat výběr konečného spotřebitele. Současná praxe zakládá 14procentní rozdíl u několika kategorií výrobků z hlediska spotřebitelského rozhodnutí zaměnitelných, týká se například některých nápojů apod., nebo v kategorii tyčinky na bázi kakaa, a umělé rozčlenění potravin do dvou sazeb představuje nejen nerovnost mezi potravinářskými subjekty, ale také ztěžuje výběr daní vzhledem k často nejednoznačnému zařazení.

Dámy a pánové, abych nezdržoval, to je všechno a děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí v podrobné rozpravě pan místopředseda Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, paní a pánové, dovoluji si předložit pozměňovací návrh do části patnácté, jak ho předložil kolega Michal Kraus, s tím, že by do zákona o spotřebních daních, kterým se doplňuje vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, tisku 1061, byl doplněn v části patnácté článek XXI.. Ten by zněl:

V § 101 odst. 3 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 217/2005 Sb., písmeno d) zní:

"d) ostatním tabákem

1. tabákové výrobky,

2. polotovary nebo směsi obsahující tabák,

3. surový nebo nezpracovaný tabák,

4. tabákový odpad,

které nespadají pod písmeno c), jsou určeny pro konečného spotřebitele nebo se nabízejí v maloobchodním prodeji a jsou určeny k jinému účelu než ke kouření, s výjimkou šňupavých a žvýkacích tabáků 60c)."

(Poznámka steno: Tato ústní formulace se liší od písemného podkladu.)

Potom v části druhé, tak jak to předložil pan poslanec Michal Kraus, jak on uvedl, v části šestnácté, se za slova "dnem jeho vyhlášení" doplní slova "s výjimkou části patnácté článek XX a článek XXI" - by tedy bylo pouze doplněno "který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007".

Cílem pozměňovacího návrhu je zamezit daňovým únikům u takzvaných technických tabáků, a to precizací legální definice ustanovení § 101. Jde tedy o legislativně technickou věc. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Zřejmě pan zpravodaj. Pan poslanec Michal Doktor má slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Já se hlásím na závěr podrobné rozpravy, abych shrnul přednesené pozměňující návrhy. Ty byly rozdány jak v písemné formě, tak načteny na mikrofon, a budou tedy doplněny. Já chci na závěr konstatovat pouze fakt, že některé pozměňující návrhy označené jako Vlček 1 až 4, jsou, respektive některé z nich, pozměňující návrhy pozměňujících návrhů původního textu předkladatele, tedy pocházejí z dílny Ministerstva financí. Já chápu, že v jedné části účinku se týkají navržené pozměňující návrhy zákona o omezení plateb v hotovosti, respektive toho, co bylo promítnuto do zákona o správě daní a poplatků. V jednom pozměňujícím návrhu ovšem, a to označeném jako IV, bych chtěl v obecné rovině, nikoli panu Vlčkovi, respektive kolegu poslanci jako takovému, vytknout jednu naprosto zásadní věc. Pan kolega Vlček v pozměňujícím návrhu označeném jako IV navrhuje identickou věc, kterou navrhl zhruba před měsícem jiný poslanec, zřejmě shodou okolností bohužel člen ODS. Já nechci dovozovat, že to snad byl jediný důvod pro to, proč nebyl tento pozměňující návrh přijat. Já rád podpořím návrh pana poslance Vlčka, stejně jako jsem podpořil návrh pana poslance Kocourka, neb ho považuji za rozumný. Je to zvyšování nezdanitelné částky pro důchodce, respektive zvýšení jejich nezdaněného příjmu ze 162 tisíc na 198 tisíc. Považuji to za krok správným směrem, jen nechápu, proč nemůže být obdobný, respektive naprosto identický pozměňující návrh přijat, když jej navrhuje poslanec-člen ODS.

Mám totiž v zásobě druhý, jiný příklad. Já rovněž podpořím pozměňující návrh, který byl přijat v průběhu projednávání jiného sněmovního tisku, a to k předloze, která se týká statistické služby. Pan poslanec Rafaj si osvojil naprosto identický návrh, který předložil také před měsícem poslanec-člen ODS Vladimír Doležal, týká se změny plateb penále a odvozených úroků v zákoně o správě daní a poplatků. Tehdy také nebyl přijat, a já nepochybuji o tom, že tentokrát přijat bude. I tentokrát musím říci, že je to krok správným směrem, měla by být ta změna daleko výraznější, ale nechápu jednu věc: proč před měsícem obdobné návrhy přijmout nelze, a měsíc poté si je osvojí člen vládní koalice a přijaty budou.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Šustr má slovo.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Přednesl bych pozměňovací návrh k zákonu o daních z příjmů: V příloze číslo 3 v bodě 1 se věta druhá a třetí zrušují.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím. Ptám se pana ministra i pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak. Nepadl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat, a já končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod sedmý, je jím

 

7.
Vládní návrh zákona o rovném zacházení a o právních prostředcích
ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon)
/sněmovní tisk 866/ - druhé čtení

 

Ještě předtím se hlásí zřejmě s nějakým procedurálním návrhem paní poslankyně Zuzka Rujbrová. Prosím.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji. Paní předsedající, já bych v této souvislosti ráda navrhla sloučení rozpravy k bodu 7 a souvisejícímu bodu 8, který je prováděcím zákonem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Já si myslím, že tento návrh můžeme podrobit hlasování okamžitě, ještě předtím, než se ujme slova pan ministr spravedlnosti. Budeme tedy hlasovat o návrhu na spojení rozpravy k bodům 7 a 8.

Já vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili svými registračními kartami.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP