(9.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Máte na mysli přerušit projednávání před ukončením podrobné rozpravy? (Ano.) Pokusím se vás všechny přivolat.

O slovo se hlásí místopředseda vlády a ministr financí pan Bohuslav Sobotka.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych se ještě předtím, než bude Sněmovna procedurálně hlasovat o tom přerušení, chtěl vyjádřit k věcem, o kterých jsem chtěl hovořit až ve svém závěrečném slovu k tomuto bodu.

Pokud jde o dotazy pana poslance Braného, které zde vznesl. Samozřejmě jakékoli protahování této věci v případě prodeje společnosti AERO Vodochody snižuje šance na to, aby tato společnost do budoucna mohla dále fungovat. Ten čas je v tuto chvíli omezený a i proto je tu snaha, aby tento bod byl projednán co nejdříve, aby mohl pokračovat proces hledání nového partnera pro společnost AERO Vodochody.

Pokud jde o uhrazené garance, tak státní garance byly uhrazeny, to znamená ty garance, které poskytla tuším Tošovského vláda společnosti AERO Vodochody při příležitosti prodeje části společnosti společnosti Boeing. Tyto garance byly uhrazeny českou vládou a v tuto chvíli je česká vláda největším věřitelem společnosti AERO Vodochody. Byly uhrazeny garance, které v minulosti poskytnuty byly, a to v loňském a v letošním roce. Právě proto, že se česká vláda stala největším věřitelem, můžeme nyní přistoupit k procesu restrukturalizace a privatizace tak, aby současně novému nabyvateli byl nabídnut jak majetkový podíl, tak i pohledávky společnosti AERO Vodochody. To je první poznámka.

K okolnostem, za kterých tyto garance byly poskytnuty, se nemohu blíže vyjádřit, neboť jsem v té době nebyl členem vlády a v té době ani moje politická strana nebyla součástí vládní koalice, takže k tomu nedisponuji jinými informacemi než těmi, které jsou veřejné a dostupné z hlediska jednání vlády a přijetí příslušných dokumentů. Garance, které byly při vstupu společnosti Boeing poskytnuty, lze označit jako garance poměrně velkorysé a ukázalo se, že společnost Boeing nebyla schopna naplnit sliby, kterými získala podíl ve společnosti AERO Vodochody, a poté, kdy se to jasně ukázalo a kdy nezbylo nic jiného, než aby vláda tyto garance zaplatila, tak společnost Boeing odešla ze společnosti AERO Vodochody. Angažmá společnosti Boeing nepřineslo to, co si od toho Tošovského vláda slibovala, to je ozdravení společnosti a možnost zaplatit dluhy, které vznikly i během fungování firmy Boeing ve společnosti AERO Vodochody.

Pokud jde o otázku, která se týká té další části usnesení, možná bychom o usnesení mohli hlasovat i po bodech, aby ta věc mohla být zřetelná, a to je prodej majetkových účastí, resp. nabytí účastí společnosti ARTA REAL a CREDIT REAL. Tady bych chtěl říci, že Sněmovna neschvaluje celé usnesení vlády č. 1222 ze dne 21. září 2005, čili Sněmovna neschvaluje část II/1 a 2, to znamená prodej majetkových účastí, to již schválila vláda a ta věc je realizována a není k tomu potřeba souhlasu Poslanecké sněmovny. Ta věc už se uskutečnila. Sněmovna schvaluje pouze body 3 a 4 a to je postoupení pohledávek na Českou konsolidační agenturu. Čili není zde žádný konflikt v tom smyslu, že by Sněmovna schvalovala nějaké prodeje majetkových účastí. Ty již proběhly v souladu se zákonem a schvalovací proces těchto prodejů byl již v minulosti ukončen, tehdy, když vláda 21. září toto usnesení schválila. To byl poslední stupeň v rámci schvalovacího procesu a tyto prodeje byly realizovány.

Problém je v tom, že postoupení pohledávek komanditních společností za současnými komplementáři na Českou konsolidační agenturu je, jak už jsem řekl, spojeno se specifickou právní formou komanditních společností. Je potřeba si uvědomit, že do těchto majetkových vztahů se Česká konsolidační agentura dostala v situaci, kdy přebírala nebonitní aktiva od bank, čili to nebylo nějaké zvláštní rozhodnutí vlády, že by Česká konsolidační agentura vstoupila do právních vztahů k těmto komanditním společnostem. Ty na ně přešly skrze jednotlivé balíky pohledávek, jež byly přebírány v minulosti v rámci privatizace bankovního sektoru. Nový investor té komanditní společnosti získává kromě podílu komanditisty i kontrolu nad obchodním vedením komanditní společnosti, které vykonává komplementář. Komplementář ručí za závazky společnosti celým svým majetkem. Jako statutárnímu orgánu společnosti mu přísluší obchodní vedení a zároveň je zavázán k úhradě ztráty vzniklé po dobu jeho působení. Komanditista se na obchodním vedení nepodílí. Tuto kontrolu investor získá výměnou komplementáře.

Současní komplementáři mají vůči komanditním společnostem závazky vyplývající z tzv. uhrazovací povinnosti ztrát komanditní společnosti, kterou jim ukládá obchodní zákoník. Jelikož Česká konsolidační agentura nemůže připustit, aby vůči současným komplementářům komanditních společností byly později vznášeny nároky, je součástí prodeje majetkových účastí v České konsolidační agentuře, o kterých hovořil pan poslanec Braný, i eliminace těchto rizik spočívajících v postoupení pohledávek komanditních společností za současnými komplementáři na Českou konsolidační agenturu za cenu stanovenou soudem určeným znalcem. Po postoupení pohledávek na Českou konsolidační agenturu bude zahájen proces likvidace současných komplementářů komanditních společností, který může proběhnout relativně rychle v horizontu jednoho roku. Celý likvidační zůstatek bude převeden do České konsolidační agentury jako částečná úhrada předmětných pohledávek, jejichž převod je schvalován. U zbytku pohledávek bude upuštěno od jejich vymáhání z důvodu jejich nedobytnosti.

To je tedy strategie, kterou v této věci uplatňuje Česká konsolidační agentura, tak aby se vyhnula rizikům v souvislosti s realizací těch aktiv, která obdržela v rámci sanace bankovního sektoru, to je včetně prodeje podílů, resp. majetkových účastí v těch dvou komanditních společnostech - CZ CREDIT REAL a ARTA REAL.

Tolik tedy komentář k této části usnesení a znovu bych si dovolil navrhnout, pokud je možné vzhledem k tomu, že se jedná o tři zcela nesouvisející případy, které dnes Poslanecká sněmovna musí schválit, tak si dovoluji navrhnout, abychom o tom usnesení hlasovali po částech s tím, že následně by se dalo hlasovat o celém usnesení jako o celku. Pokud samozřejmě se Poslanecká sněmovna nerozhodne přerušit projednávání na základě návrhu, který zde zazněl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Vidím pana poslance Karla Vymětala a poté pan poslanec Petr Braný.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, rozhodnutí, které máme učinit, samozřejmě není nevýznamné. Já nepovažuji za správné, abychom ho učinili, aniž by to projednal jakýkoli výbor Poslanecké sněmovny. Na druhé straně chápu, že situace spěchá. Myslím, že nejde o zákon, nic nebrání tomu, aby rozpočtový výbor zasedl např. v úterý, a ve čtvrtek tento bod můžeme doprojednat. Považuji za velmi správné a doporučuji, abychom návrh pana kolegy Braného podpořili, aby aspoň jeden orgán Poslanecké sněmovny tento návrh projednal. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Petr Braný.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo. Vnímal jsem snahu pana ministra financí reagovat na některé otázky, ale přesto si myslím z hlediska objemu operací, že by si to žádalo čas a věnovat tomu větší pozornost.

Teď odpovím opozičně, ani ne tak věcně. Ta transparentnost tady není vidět. Víte, když si přečtu, že se ta výtěžnost nějak vrátí přes Českou konsolidační agenturu, a zároveň si přečtu, že manažeři České konsolidační agentury mají údajně minimálně dvakrát větší plat než prezident republiky, tak si kladu otázku, jak se nám vrátí ta výtěžnost, když teď jsme s tím měli velké problémy z hlediska pohledávek. Myslím si, že bychom měli věnovat větší pozornost na půdě parlamentu projednávání všeho, co se týká veřejného účtu tohoto státu. Když to srovnám, např. jsem předkladatel zákona o odškodnění klientů Union banky a Plzeňské banky, kde to nestojí ani korunu veřejné rozpočty, tak vidím tu iniciativu ministerských úředníků - a je to v pořádku, já ji beru - jak se nám předkladatelům snaží ten zákon pěkně vypreparovat, a já čekám, že nakonec předloží předkladatelům jmenovitý seznam, kdo může být odškodněn.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP