(9.10 hodin)
(pokračuje Langer)

Návrh výzvy prezidenta Ukrajiny Juščenka k účastníkům ceremonie úcty, památky obětí hladomoru v letech 1932 až 1933 na Ukrajině. (Neklid v sále.)

Tragédie hladomoru žije ve vědomí národa Ukrajiny, ač uplynulo hodně let a desetiletí. Vystřídaly se generace v naší zemi, ale hrůzy let 1932 až 1933 jsou v očích a duších těch, kteří přežili, a jejich potomků. Dosud necelá pravda o hladomoru je otevřena pro svět. Trváme na tom - mezinárodní společenství by mělo pojmenovat tento zločin skutečným názvem: genocida organizovaná, aby byl zničen náš národ. Ukrajinský národ přežil tyto těžké časy navzdory nelidské činnosti totalitního systému, navzdory lhostejnosti a zamlčování okolního světa. Ztratili jsme hodně nejlepších větví na stromě našeho rodu, ale díky tomu, že jsme přežili masový teror, plamen války, hladomor, holokaust, získali jsme odolné štěpování proti nesnášenlivosti a agresi. Na Ukrajině pro ně nikdy nebude místo.

Pociťujeme závazek nepřipustit v tomto století zločiny proti lidstvu a lidskosti. Pravda, paměť a nelhostejnost jsou zárukou toho, že hrůzy minulosti nebudou zopakovány v budoucnu. Úcta památky obětí a podpora lidí postižených hladomory, výchova úcty k historické minulosti a jejím svědkům je na Ukrajině prioritou pro vládu. Zakládá se ukrajinský Ústav národní památky, upravují se místa pochování, stavějí se memoriály. Zanedlouho na sklonku Dni pravd v Kyjevě rozkvete kalinový háj jako vzpomínka na každou ves, jež byla postižena hladomorem.

Ve dnech pomerančové revoluce jednou z nejvýraznějších událostí byla společná modlitba stovek tisíc lidí na Majdanu. Křesťané, židé, muslimové se modlili spolu, každý podle svého zvyku. Ale všichni prosili stvořitele o jedno - o svobodu, spravedlnost a dobro pro svou zemi a všechny její občany.

Věřím, že slova modlitby na památku obětí hladomoru, jež zaznějí v New Yorku a v různých koncích světa, dodají mír a pokoj duším nevinně zahynulých a inspirují živé pevně chránit historickou památku a usilovat o spravedlnost.

 

Vážené kolegyně a kolegové, vím, že pro některé z vás je to nepříjemné připomenutí. Vím, že pro některé z vás je to nelogické připomenutí. Jsem přesvědčen o tom, že to je důležité připomenutí i pro Českou republiku těchto dnů. Prosím ty z vás, kteří si to také uvědomují jako já, aby si toto připomenutí udělali společně se mnou.

Děkuji za pozornost. (Silný potlesk v celém jednacím sále. Poslanci vstávají.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Langerovi.

Pan kolega Poláček má náhradní kartu č. 6.

 

Budeme se zabývat pevně zařazeným bodem

 

4.
Návrh Střednědobé výdajové rámce na léta 2007 a 2008
/sněmovní tisk 1129/

 

Prosím místopředsedu vlády a ministra financí Bohuslava Sobotku, aby návrh odůvodnil. Zároveň žádám pana kolegu Michala Krause, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem výboru k této věci. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, na základě rozpočtových pravidel předkládá vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky současně s návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 2006 i Návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2007 a 2008.

Střednědobý výdajový rámec tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů. Tento výdajový rámec neobsahuje výdaje na realizaci státních záruk a návratné finanční výpomoci, a je tedy zpracován v metodice fiskálního cílení. Podrobný komentář k návrhu výdajového rámce na léta 2007 a 2008 je uveden ve střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2007 a 2008, který byl Poslanecké sněmovně předložen současně s návrhem zákona o státním rozpočtu. Střednědobé výdajové rámce na léta 2007 a 2008 stanovuje Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2006.

Pro rok 2007 jsou navrženy výdaje centrální vlády ve výši 985,6 miliardy korun, z toho státního rozpočtu 935,9 miliardy korun a státních fondů ve výši 49,7 miliardy korun. Východiskem zpracování návrhu střednědobého výdajového rámce na rok 2007 byl výdajový rámec schválený usnesením parlamentu v roce 2004 a byl podle rozpočtových pravidel snížen o 62 miliard z následujících důvodů: z titulu změny rozpočtového určení daní, z titulu nezahrnutí příjmu z Evropské unie, z důvodu poklesu dotace Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu a z důvodu zavedení dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury na financování dálnice D47.

Překročení výdajového rámce centrální vlády v roce 2007 oproti výdajovému rámci schválenému usnesením PSP, upravenému v souladu s rozpočtovými pravidly, činí cca 20 miliard korun, z toho u státních fondů dochází k nedočerpání o 1,3 miliardy korun. Překročení výdajového rámce státního rozpočtu v roce 2007 oproti výdajovému rámci schválenému usnesením PSP, upravenému v souladu s rozpočtovými pravidly, činí 21,7 miliardy korun. Důvodem překročení je zapracování výdajů, se kterými se při sestavování původního výdajového rámce nepočítalo nebo jejich výše byla nepostačující, a současně byly posíleny výdaje na vládní priority v návaznosti na předložený návrh státního rozpočtu pro rok 2006.

Ačkoliv tedy dochází k překročení výdajového rámce, nedochází v žádném případě k narušení parametru snižování deficitu veřejných rozpočtů v letech 2007 a 2008. Tento návrh zahrnuje snížení deficitu veřejných rozpočtů pro rok 2007 na hodnotu 3,3 HDP a 2008 2,7 HDP.

Chtěl bych současně zdůraznit, že svým usnesením Poslanecká sněmovna schvaluje pouze střednědobý výdajový rámec v rozsahu celkových výdajů státního rozpočtu. Nejedná se o to, že by nebylo možné v rámci těchto výdajových rámců v rámci restrukturalizace, přehodnocení vládních politik převádět změny mezi jednotlivými kapitolami státního rozpočtu. Ukazatel, který Poslanecká sněmovna schvaluje, je celkový objem příjmů a výdajů a v rámci toho může přirozeně vláda nebo příští vlády, pokud se rozhodnou některou politiku více podpořit nebo upřednostnit, tak v některých kapitolách tyto výdaje posílit. To se samozřejmě týká celé řady kapitol. Vím, že diskuse se vedou o tom, jaké budou příští priority, zda tedy budou provedeny změny třeba v kapitole Ministerstva kultury nebo kapitole Ministerstva obrany, ale toto skutečně záleží na příštích vládách. Výdajový rámec nebrání tomu, aby vláda restrukturalizovala výdaje podle toho, jaké priority se rozhodne podpořit.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí. Konstatuji, že předložený tisk projednal rozpočtový výbor. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1128/2 a 1129/2. Prosím tedy zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Michala Krause, aby se ujal slova a informoval nás o jednání výboru a přednesl nám také návrh na usnesení, které má Poslanecká sněmovna přijmout. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Michal Kraus: Děkuji. Pane místopředsedo, budu velice stručný. Všechny základní ukazatele, hodnoty, řekl pan ministr financí, takže já vás pouze seznámím s usnesením rozpočtového výboru k tisku 1129, což je návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2007 a 2008.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP