(11.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Integrace dohledu v rámci této instituce přinese nejenom zefektivnění dohledu, ale také úspory jak na straně veřejného sektoru, tak na straně dozorovaných subjektů, povede to k odstranění duplicit, ale povede to také k daleko lepší výměně informací a spolupráce všech jednotlivých segmentů dohledu nad finančním trhem.

Přínosy této normy jsou evidentní a také je evidentní, že v minulosti, ať už formy dohledu byly jakékoliv, v každé z nich se vyskytovaly problémy, které samy o sobě neměly příčinu v systému, jak byl postaven, ale záležely v tom, do jaké míry efektivně a správně byly jednotlivé úřady v minulosti vedeny a řízeny.

Nemyslím si, že zde existuje nějaká faktická vážná námitka proti tomu, aby došlo k integraci dohledu nad finančním trhem. Musím také říci, že podobný model například volí Slovensko, i když tam začne fungovat o něco později. Musím říci, že má velmi podobný ústavní systém, jako ho má dnes Česká republika.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do rozpravy pan poslanec Miloslav Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych v rozpravě uvedl, že chci stáhnout svůj pozměňovací návrh pod písmenem D1.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano. O tomto vašem návrhu budeme po ukončení rozpravy hlasovat, pane poslanče.

Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Pan poslanec Svatomír Recman.

 

Poslanec Svatomír Recman: Děkuji. Já bych chtěl rovněž reagovat na vystoupení pana profesora Jičínského. Musím říci, že když se tato problematika projednávala v rozpočtovém výboru a ve stálé komisi pro bankovnictví, akcent o dopadu tohoto zákona na ústavní systém a na ústavnost v České republice nezazněl. Musím se přiznat, že je to pro mě nová informace. Nicméně ji vnímám jako informaci legitimní, o které je možné do budoucna diskutovat z toho pohledu, jestli dozor nad finančním trhem v budoucnu zůstane v gesci a v kompetenci České národní banky včetně uspořádání vnitřní struktury, nebo dozor nad finančním trhem může vytvořit zvláštní instituci, která bude vně České národní banky. Oba tyto modely v Evropské unii jsou, to znamená dozor vykonává buď, centrální banka, nebo zvláštní instituce.

Já jsem přesvědčen, že v této chvíli je možné podpořit tento návrh zákona v komplexní podobě, jak ho přijal rozpočtový výbor. Myslím si, že by bylo vhodné, aby buď stálá komise pro bankovnictví, nebo rozpočtový výbor se té problematice věnovaly do budoucna. Vnímám to tak, že časový horizont, kdy by se měly tyto diskuse uzavřít, bude horizontem, kdy by Česká republika měla vstoupit do Evropské měnové unie.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Zdeněk Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Děkuji. Kolegyně a kolegové, dovolte mi ještě několik poznámek k tomu, co tu říkal pan ministr financí.

Jsem si samozřejmě vědom, že Komise pro cenné papíry má v rámci ústředních úřadů zvláštní postavení, ale takových institucí je více, a přesto to, že je součástí tohoto uspořádání, v jehož vrcholu existuje vláda jako nejvyšší orgán výkonné moci, má své opodstatnění, má své funkce, má své důsledky. Také když se podíváme na to, jak jsou vybíráni členové bankovní rady, vidíme, že jsou vybíráni z jiných hledisek. Nemyslím si, že jejich kvalifikace odpovídá nárokům, které jsou spojeny s touto novou funkcí, která se na českou bankovní radu přenáší.

Já jsem si vědom toho, že lze proti určitým argumentům uvádět argumenty jiné, jak už to u takových složitých otázek bývá. Žádné jednoduché řešení neexistuje. Přesto si myslím, a to je známá věc, že ekonomové, nechť mi to členové rozpočtového výboru prominou, mají někdy tendenci na ústavněprávní a právní aspekty nedbat. Pragmatický moment účelnosti někdy převažuje nad těmito momenty, ale důsledky mohou být negativní.

Já od svých výhrad neustupuji. Upozorňuji také na to, že Česká národní banka a bankovní rada v té podobě má tolik funkcí, které jsou opravdu těžko slučitelné. Proto je otázka, zda někdy, chceme-li dosáhnout kontroly určitých činností, není výhodnější, aby tyto kontroly byly vykonávány více orgány. I to je známá skutečnost, že v tomto směru někdy existence více kontrolních institucí působí k efektivnějšímu výkonu kontroly.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. Rozpravu končím.

Navrhuji, abychom nejdříve hlasovali o návrhu pana poslance Jičínského, který navrhl opakování druhého čtení. V případě, že tento návrh neprojde, budeme hlasovat o návrhu pana poslance Vlčka, který žádá Sněmovnu, aby souhlasila se zpětvzetím jeho pozměňovacího návrhu.

 

Nejdříve budeme hlasovat o návrhu pana poslance Jičínského, který navrhl opakování druhého čtení.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 680 z přítomných 180 poslanců pro hlasovalo 55, proti 52. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní nejdříve o zpětvzetí návrhu D1 pana poslance Vlčka.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 681 z přítomných 181 poslanců pro hlasovalo 155, proti byl 1. Návrh byl přijat.

 

Nyní prosím pana zpravodaje, aby nás provedl procedurou.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych navrhl hlasovací proceduru, která respektuje nejen pořadí přihlášených, ale také fakt, že je před námi velmi hutný tisk pozměňovacích návrhů, kde nejzásadnější částí je komplexní pozměňovací návrh přijatý ve formě usnesení rozpočtového výboru. Já totiž navrhuji, abychom jako o prvním hlasovali právě o usnesení rozpočtového výboru, avšak ve znění legislativně technické poznámky, kterou jsem načetl ve svém vystoupení. Jako o druhém bodu bych navrhoval hlasovat návrh pana poslance Šustra B1 a B2, o třetím návrh poslance Doktora C1, o čtvrtém návrh poslance Doktora C2 až C4, o pátém poslanec Šustr B3, jako šestý budeme hlasovat pozměňovací návrh poslance Doktora C5 až C8, jako sedmý návrh poslance Šustra B4 až B5, jako osmý bod bychom hlasovali celý návrh pana poslance Braného pod písm. E, jako devátý bychom hlasovali pozměňovací návrhy pana poslance Vlčka D2, D3 a D4. Jako desátý bod bychom hlasovali návrh pana poslance Vlčka D5 a jako jedenáctý, závěrečný, bychom hlasovali můj návrh C9.

Rozdělení pozměňovacích návrhů je podle jednotlivých částí sněmovního tisku, podle jednotlivých částí, které novelizují příslušné zákony uvedené v názvu samostatné části.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP