(18.10 hodin)
(pokračuje Říha)

6. V § 36 vložit nové písmeno e). Písmeno e) V § 2 odst. 6 se stanoví jednorázově ve výši 1000 korun s ohledem na okamžité nezbytné potřeby celková výše mimořádné okamžité pomoci s přihlédnutím k úložnému a k prostředkům, které obdrží osoba při propuštění ze školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Součet dávek poskytnutých podle tohoto ustanovení nesmí v rámci jednoho kalendářního roku překročit čtyřnásobek životního minima jednotlivce.

Poznámka pod čarou č. 36 zní: § 2 zákona č. …/2005 Sb., o životním a existenčním minimu.

7. V § 53 v odst. 1 doplnit za slova "pověřené obecní úřady" text "a obecní úřady obcí s rozšířenou působností". V odst. 3 věta první doplnit za slova "pověřený obecní úřad" text "a obecní úřad obce s rozšířenou působností".

 

8. Za § 60 vložit nový § 60a. § 60a Obecní úřad obce s rozšířenou působností. Odst. 1. Obecní úřad obce s rozšířenou působností:

a) rozhoduje o přiznání a výši mimořádné okamžité pomoci osobám v hmotné nouzi uvedeným v § 2 odst. 6 a provádí její výplatu,

b) poskytuje osobám v hmotné nouzi uvedeným v § 2 odst. 6 informace potřebné k překonání jejich okamžité nepříznivé životní situace,

c) vypracovává program individuálního motivačního postupu k dosažení cílů, které jsou při řešení aktuální situace osoby v hmotné nouzi uvedené v § 2 odst. 6 určeny k odvrácení jejího sociálního vyloučení (§ 19a).

9. V § 66 odst. 4 věta první. Za slova "pověřeného obecního úřadu" doplnit text "a obecního úřadu obce s rozšířenou působností". Dále v téže větě mezi slova "hlášená k" a "pobytu" vložit slovo "trvalému".

10. V § 71 odst. 5 za slova "jde-li o žádost osoby uvedené v § 2 odst. 4" vložit nový text "nebo stručný popis okamžité (aktuální) životní situace, jde-li o žádost osoby uvedené v § 2 odst. 6."

11. V § 76 odst. 1 vložit nové písm. b) obecními úřady obcí s rozšířenou působností. Následující bod přeznačit.

12. V § 82 se slova "1. července 2006" nahrazují slovy "1. ledna 2007". A to z toho důvodu, že z důvodu technického zabezpečení pro zprovoznění systému je zapotřebí delší legisvakance. Účinnost zákona bude potom shodná s účinností zákona o sociálních službách.

Tolik zdůvodnění posledního bodu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní pana kolegu Františka Koníčka. Po něm bude hovořit pan poslanec Antonín Zralý.

 

Poslanec František Koníček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Využiji pouze pár okamžiků s tím, že bych odkázal na pozměňovací návrhy, které jsem předložil, byly rozdány na lavice. Jsou to návrhy, které se týkají právě nezbytné úpravy v případě, že by dávka doplatek na bydlení byla převedena ze samostatné působnosti obcí do přenesené působnosti pověřených obecních úřadů včetně některých dalších změn převážně legislativně technické povahy. Rozdáno bylo, pouze se na to odvolávám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím pana poslance Antonína Zralého.

 

Poslanec Antonín Zralý: Děkuji. Paní místopředsedkyně, paní a pánové, předložil jsem na stůl pozměňovací a doplňující návrhy k tisku 1063, kde se to rozvíjí do několika bodů, a to celkem do 36.

Rád bych zdůraznil pouze tři body, a to zejména § 4 odst. 2, kde navrhujeme, že náklady na dávky hradí stát, a to formou dotace poskytované podle zvláštního právního předpisu. Zdůvodnění je v tom, že s ohledem na nepřipravenost všech obcí, to je i těch nejmenších, na převzetí výkonu státní správy v otázkách obsluhy tzv. doplatku na bydlení se navrhuje zachovat současný stav, to je evidenci přiznání a výplatu všech tří dávek v systému pomoci v hmotné nouzi, tedy i tzv. doplatku na bydlení, nadále to provádět prostřednictvím pověřených obecních úřadů. Ani tento způsob ostatní obce neomezuje zajišťovat osobám v hmotné nouzi přiměřené bydlení. Dle rozpočtových pravidel tak bude stát formou účelové dotace ze státního rozpočtu uhrazovat nejen dvě, příspěvek na živobytí a mimořádnou okamžitou pomoc, nýbrž všechny tři dávky systému pomoci v hmotné nouzi, to je včetně doplatku na bydlení.

Dále máme v našich pozměňovacích návrzích zdůvodnění v tom, že vysoká míra odbornosti výkonu státní správy vyžaduje nezbytnou personální přípravu úředníků, která je zejména v malých obcích podmíněna časem a pomocí státu. Proto se navrhuje osvědčený způsob výkonu státní správy dávek sociální péče zatím neměnit a nově zakládané funkce státu při pomoci v hmotné nouzi ponechat na úrovni pověřené, nikoliv samostatné působnosti obcí.

Třetí je otázka zvýšení živobytí osoby při dlouhodobém setrvání ve stavu hmotné nouze a to je § 30. Tady navrhujeme za prvé částku životního živobytí osoby při dlouhodobém setrvání ve stavu hmotné nouze zvýšit o 600 korun. Za druhé, za dlouhodobý stav hmotné nouze se považuje stav, kdy osoba pobírá příspěvek na živobytí déle než jeden rok. V dlouhodobém stavu hmotné nouze objektivně setrvávají všechny sociální skupiny, které si nemohou příjem zvýšit vlastní prací, a to nejsou pouze dlouhodobě nezaměstnaní. Jde též cca o 21 tisíc seniorů pobírajících takzvaně poměrný starobní důchod v poměrné výši 3878 korun, o osoby s penzí do 4 tisíc korun, kterých je cca 19 tisíc, o osoby pobírající slovenskou penzi, kterých je cca 3 tisíce, a o částečné invalidy bez možnosti zaměstnání. Na tyto významné sociální skupiny návrh zákona o pomoci v hmotné nouzi nepamatuje. Proto se navrhuje jeho dikci zkvalitnit, to je zákon nastavit nejen pro dlouhodobě nezaměstnané, nýbrž obecně pro všechny kategorie osob, které dlouhodobě ve stavu hmotné nouze setrvávají. Za dlouhodobé setrvání ve stavu hmotné nouze je obdobně jako u dlouhodobě nezaměstnaných navrhováno období jednoho roku. Také původní návrh na navýšení částky na živobytí o 600 korun se zachovává.

Poslední je nárok na doplatek na bydlení, kdy se říká, že nevznikne, pokud osoba bez vážného důvodu odmítne možnost levnějšího přiměřeného bydlení nabídnutou nebo zprostředkovanou obcí. Ustanovení se nepoužije u osob uvedených v § 11 odst. 3 písm. a) a b). Tato změna by nastala v § 32 odst. 3 - poslední dvě věty. Zdůvodnění je v tom, že stěhovat seniory starší 65 let, respektive seniory s nízkou penzí z bytů, ve kterých prožili celý život, do bytů nižších kategorií může mít významné zdravotní důsledky. Stěhovat seniory do podřadných bytů považujeme z morálního a sociálního hlediska za nepřijatelné. Proto se navrhuje poživatele starobních důchodů a osoby starší 65 let z možnosti stěhování do levnějších bytů vyloučit.

Tolik k pozměňovacím návrhům, jejich zdůraznění, pokud jde o tisk 1063. Vše ostatní je uvedeno v tomto pozměňovacím návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se na další přihlášku do podrobné rozpravy. Nikdo se nehlásí, podrobnou rozpravu končím.

Zeptám se alespoň pro formu na případné závěrečné slovo pana ministra, paní zpravodajky. Nikoliv. Není třeba, čili můžeme skončit druhé čtení bodu č. 12, sněmovního tisku 1063, s poděkováním jak panu místopředsedovi vlády, tak paní zpravodajce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP