(10.20 hodin)
(pokračuje Býček)

V případě města Brna jde o složitější problematiku vyvolanou dlouhodobým podceňováním potřeb budování silniční dopravní infrastruktury velkého městského okruhu na komunikacích patřících do zájmové sféry Ředitelství silnic a dálnic. Bohužel v argumentaci proti posílení rozpočtu pro Brno v reálném čase se argumentuje budoucími možnými velkými výdaji na akce typu přesun železničního nádraží. Pro pořádek uvedu, že v projednávaném návrhu rozpočtu se poprvé objevuje částka 100 milionů na přípravu první etapy přestavby osobního nádraží.

Z mého vystoupení je zřejmé, že mi jde o silniční stavby velmi důležité pro fungování západní a severní části velkého městského okruhu. Za prvé je to mimoúrovňová křižovatka Hlinky, kde stavba je realizována v dopravně složitém území při dopravně omezeném silničním provozu v západní části Brněnského výstaviště o rozpočtových nákladech 2,469 miliardy korun. Akce má být dokončena v polovině roku 2007. Dosud bylo prostavěno asi 1,1 miliardy. Stavba má problémy především proto, že investor, Ředitelství silnic a dálnic, nemá dostatek finančních prostředků podle daného časového harmonogramu výstavby. Například v letošním roce na potřebu jedné miliardy bylo v původním rozpočtu schváleno 359 milionů, v druhé polovině letošního roku byl rozpočet navýšen o 200 milionů, tedy nedofinancováno o 440 milionů korun. Návrh rozpočtu pro rok 2006 počítá na tuto akci s 490 miliony korun, což proti harmonogramu výstavby je nedofinancování o 510 milionů.

Protože je tímto přístupem ohroženo dokončení stavby, podal jsem formou pozměňovacího návrhu žádost o dofinancování částky na 1 miliardu. Výsledek projednávání v orgánech fondu a na hospodářském výboru byl, že do prioritních akcí byla tato stavba zařazena navýšením o 200 milionů korun, pokud by Ministerstvo financí dodatečně povýšilo rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud se tak stane, přesto bude chybět minimálně 300 milionů. Sečtu-li nedofinancování za letošní a příští rok, deficit se přibližuje jedné miliardě, což samozřejmě zakládá reálnou pochybnost o dokončení v roce 2007, a tedy i reálná možnost přesunu do roku 2009. Přitom stavbaři firmy Skanska a jejich dodavatelé v zájmu řešení dopravní situace v tomto území města na této stavbě, která se provádí za provozu, v těchto dnech předali předčasně část stavby do provozu, tedy objekt vratné rampy a jeden jízdní pruh směrem na Prahu.

Vážení kolegové, navíc ve stejné lokalitě, asi 2,5 km severněji, se musí v příštím roce z technických důvodů zahájit stavba velkého městského okruhu Brno-tunely Dobrovského o rozpočtových nákladech přes 8,5 miliardy korun. To technické zdůvodnění znamená, že v trase tunelu musela být provedena v celé délce průzkumná štola. Další prodleva ve vybudování samotných tunelů navazujících na tuto štolu by mohla znamenat destabilitu území s obytnými soubory. Proto oceňuji přístup k řešení této problematiky ze strany příslušných orgánů, že do rozpočtu roku 2006 dávají částku, byť proti celkovým rozpočtům titěrnou, tj. 250 milionů korun.

Obracím se tedy na vás, kolegové poslanci a poslankyně, s žádostí o posílení částky pro stavby Muglinky (?), byť v seznamu prioritních akcí o 200 milionů korun. Protože vstoupit do navrhovaného rozpočtu by znamenalo učinit tak na úkor jiné akce, což nechci, s tím, že pokud bychom to zahrnuli do seznamu prioritních akcí povýšením o 200 milionů a Ministerstvo financí tuto částku při dodatečném navýšení zohlednilo, bylo by výrazným způsobem přispěno k realizaci této významné stavby.

Současně se přihlašuji do podrobné rozpravy k předání pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Vidím pana poslance Pavla Hojdu.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Viděl jsem, že se přede mnou hlásil kolega Sehoř, ale vy jste ho viděla až po mně. Přijímám vaši nabídku.

Musím reagovat na vystoupení mého předřečníka. Začnu asi takto. Mým přáním a přáním mé rodiny - a bylo by to velice krásné - je, abychom se podívali na tři neděle na Seychely o prázdninách, protože to potřebujeme, chceme se zrekreovat, ale s ohledem na náš rodinný rozpočet nám nezbylo nic jiného, než každý den si zajet městskou hromadnou dopravou na Jesenici a tam se rekreovat. Proč to říkám? Říkám to proto, že něco jsou zbožná přání, něco je možnost a skutečnost a ekonomická situace. Státní fond dopravní infrastruktury - požadavky na rozpočet zpravidla každý rok jenom od Ředitelství silnic a dálnic jsou přibližně 2,5krát vyšší, než je realita, kterou je možné řešit rozpočet na daný rok. Pokud je takováto realita, musí se přijímat určité priority.

Pan ministr dopravy i zpravodaj zde řekli, jak výbor postupoval, jak postupoval Státní fond dopravní infrastruktury. Tím nechci říci, že je všechno ideální, že všechna rozhodnutí jsou stoprocentní. Ale bylo zde jednoznačně řečeno, že existují priority - rozestavěné stavby. Pan kolega tady říkal ano, týká se to rozestavěných staveb, ale prakticky u všech rozestavěných staveb došlo k navýšení proti původnímu plánu pro rok 2006. Někde více, někde méně. Bylo to dáno také stavem připravenosti a také tím, jak dalece byli schopni jednotliví zástupci za jednotlivé kraje, kteří garantují, třeba Ředitelství silnic a dálnic, postup výstavby, doložit, že doopravdy budou schopni prostavět částky, o které si říkají. Z tohoto návrhu vznikl víceméně v některých případech kompromisní návrh.

Pan zpravodaj zde řekl, že v hospodářském výboru a nakonec i v dozorčí radě Státního fondu dopravní infrastruktury byly přijaty další pozměňovací návrhy. Zpravidla se respektovaly návrhy posílení těch staveb, které už byly rozestavěny, byly přijaty i návrhy některých nových drobných staveb. Mám tím na mysli, a bylo to i zde řečeno, cyklistické stezky. Chtěl bych jen podotknout, že ne u všech se to podařilo. Také z toho důvodu, že byly navrhovány cyklistické stezky, které by měly být podle programu financovány nejen ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ale fondu, který obhospodařuje Ministerstvo pro místní rozvoj, protože nesplňují kritéria, která jsou stanovena pro cyklistické stezky, které mohou být financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Jak na hospodářském výboru, tak samozřejmě i v orgánech Státního fondu dopravní infrastruktury je deklarováno, že v případě, že budou stavby a případné navýšení nebo zahajování nových staveb bude jednoznačně zdokladováno, že budou stavby doopravdy připraveny a nebudou problémy s pozemky, s výkupem pozemků, budou dělat všechno pro to, aby stavby byly zařazeny a realizovány. Ale opět se musí vycházet z toho, jaké jsou příjmy fondu.

Několikrát a opakovaně při projednávání Státního fondu dopravní infrastruktury a rozpočtů už několik let za sebou tady vždy zástupci jednotlivých klubů upozorňují, že je zapotřebí do budoucna řešit financování Státního fondu dopravní infrastruktury. Víme o tom, že prakticky končí příjmy Fondu národního majetku a že je zapotřebí doopravdy zajistit stálý zdroj pro tento fond, abychom mohli konstatovat, že situace ve výstavbě dopravní infrastruktury se zlepšuje. Bohužel ještě není přijat konečný závěr, jsou naznačeny určité cesty. Myslím si, že nejsnazší cesta je najít rezervy ve státním rozpočtu v tom smyslu, že 100 miliard, které se vybírají ze spotřební daně na pohonné hmoty, je možno spravedlivěji rozdělit tak, aby byly využity pro výstavbu dopravní infrastruktury a nedávalo se tam jenom cca 20 miliard.

To je vše, děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP