(10.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Karel Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik slov k navrženému rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Nejdříve bych chtěl říci, že po formální stránce je tato zpráva zpracována tak, jak jsme na ni zvyklí, je úplná, je podrobná a podává správný obraz o tom, jaké možnosti má náš stát vůči výstavbě dopravní infrastruktury a její údržbě. Není třeba si příliš vymýšlet. Lze používat ze zprávy věty, které jsou tam obsaženy, které jsou docela alarmující. Chtěl bych se zastavit nad několika body.
Za prvé, už to tady řekl můj předřečník, že příjem do dopravní infrastruktury je nedostatečný. Zanedbanost dopravní infrastruktury se odhaduje u nás na 1 bilion korun. To je dědictví minulosti. Jeden bilion korun je tisíc miliard korun. Jestliže budeme takto postupovat, a já respektuji, že v poslední době se zvedly možnosti financování dopravní infrastruktury, ale nedostatečně, tak zanedbanost nikdy nezrušíme a bude nám neustále narůstat. Požadavky jsou dvou- až dvouapůlnásobné. To, co tady už zaznělo, kolem sta miliard korun ročně že by potřebovala dopravní infrastruktura, to je holt stav, který u nás dnes máme.
Není pokryta ani potřeba rozestavěných akcí. To je prosím věta z materiálu, který projednáváme. Není pokryta ani potřeba prioritních akcí podle usnesení vlády. Vláda úplně v pohodě se sejde a usnese se, že nějaká stavba je prioritní, ale na její financování zapomíná a nestará se o ni. Tak se zkrátka stává, že skoro všechny stavby jsou podle usnesení vlády, každý starosta se tím ohání, ale vlastně to nic neznamená, protože na ně nejsou peníze. Pokračuje pozdržovanost (?) dopravní infrastruktury. Souvisí to s bezpečností na silnicích. Nedávno jsme přijali zákon č. 361 o provozu na pozemních komunikacích, kde se snažíme sankcemi zlepšit bezpečnost na silnicích, ale nejdeme těmi jinými cestami, kde je jistě i daleko více peněz v dopravní infrastruktuře, která by odstranila bodové závady, obchvaty měst a podobně a přispěla by k bezpečnosti možná daleko více než to, co jsme tak jednoduše přijali v zákoně 361. Minimalizuje se příprava nových akcí. Rozvolňuje se a zdržuje se výstavba. Protože chceme, aby regionů bylo pokryto co nejvíc, tak se snažíme rozdělit peníze na co nejvíc regionů, a tím pádem máme vysokou rozestavěnost. A co si budeme povídat, výsledek je ten, že stavby jsou dražší. Objevuje se to i v grafech, které se vydávají v rámci Evropy. My máme jedny z nejdražších dálnic v Evropě, což je docela zarážející, když si představíme, že na západ bychom si normálně představovali, že vlivem platů a techniky a nevím čeho ještě, že dálnice jsou dražší, ale není to tak. Výsledkem je, že o základní síti do roku 2010 si můžeme nechat jenom zdát a jistě se budou muset přerovnat naše představy o tom, kdy základní síť budeme mít hotovou.
Co se týká priority a efektivnosti staveb. Prioritami jsou akce rozestavěné, akce, které jsou z usnesení vlády, které vyplývají z mezinárodních smluv, dále národní podíly a zálohové finance i akcí z Evropské unie. Kromě toho, co jsem řekl, tak se priority neřídí žádným systémem. Máme sice možnost vyhodnocovat stavby systémem HDM4, nové stavby se tak vyhodnocují, ale já jsem ještě ani jako člen dozorčí rady neviděl žádnou tabulku priorit podle efektivnosti akcí. Možná taková existuje, ale my se tím prostě neřídíme. Je odpor k tomu, aby efektivnost byla nahrazena nějakým jednodušším systémem. Byl učiněn pokus, ale nikdo jednodušší systém neakceptuje, nechce ho. Stavby, pokud nejde o havárii, by měly být vyhodnocovány podle jednoduchých měřitelných kritérií, jako je jejich technický stav, dopravní zatížení i významnost komunikačního tahu, připravenost stavby apod. I způsob oprav by měl být vyhodnocován podle efektivnosti. Zatím, pokud se to tak někde na ŘSD děje, tak dozorčí rada fondu dopravy o tom neví.
Co se týká reálnosti, reálných příjmů. Mluvil jsem o absolutních příjmech, že jsou nedostatečné, ale i reálné příjmy každým rokem a v následujících letech budou klesat. Již pět let voláme po stabilizaci příjmů do fondu dopravy, a stabilizace zatím nepřichází. Mluvili jsme o tom, že Fond národního majetku končí, že ještě na rok 2006 nám vydá peníze a pak se spoléháme na státní rozpočet. Odpovědí je, že vždycky se to nějak udělalo. Jistě, vždycky se to nějak udělá. Reálné příjmy klesají vlivem toho, že se v roce 2004 zvýšilo DPH, vytváří se zálohování plateb z Evropské unie, čili než ten balík nám naroste na to, než se začne vracet, tak v tom období vlastně se nám snižují reálné příjmy toho konkrétního roku. Samozřejmě se zvyšují také ceny. Opticky se zdá, že příjmy se zvedají např. tím, že teď bude ve fondu zabudován objem, který dřív financoval resort dopravy, to znamená 9,4 miliardy korun na výstavbu D47 Lipník-Ostrava.
Chtěl bych upozornit na to, a já to považuji za určitou vadu materiálu, že výhled státního rozpočtu, který si finance představují ve fondech, je jiný, než je výhled, který je nám předložen v tomto materiálu Státního fondu dopravní infrastruktury. Na rok 2007 SFDI má představu, že dostane 65,4 miliardy korun, státní rozpočet má představu 45,6 miliardy korun, což je docela rozdíl. Na rok 2008 je to ještě horší. Fond má představu 89,8 miliardy korun, a státní rozpočet resp. Ministerstvo financí ve státním rozpočtu uvádí jenom 30,7 miliardy korun. Ostatní se teprve zřejmě bude řešit tzv. po cestě.
Závěrem bych chtěl říci, že za této situace, o které jsem mluvil, tak si Ministerstvo dopravy nechalo vzít 196 milionů korun z dopravy na rozdělení obecně ve státním rozpočtu. Myslím si, že měl nastat úplně jiný proces, že naopak Ministerstvo dopravy mělo usilovat o to, aby jeho rozpočet byl posílen za toho stavu, o kterém jsem se tady informoval.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, všeobecnou rozpravu končím.
Pan ministr má závěrečné slovo.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, zmíním se jen o některých věcech, abych možná napravil dojem, který vznikl po těchto vystoupeních.
Fond dopravní infrastruktury skutečně je fondem, který velmi účelně vynakládá finanční prostředky, a finanční prostředky, které má k dispozici, tak také jsou dozorovány dozorčí radou a řídící výbor je rozděluje tak, aby byly stavby, které jsou zahájeny a jsou skutečně prioritní pro náš stát, aby byly dokončovány. Jistě ze závěrů analýz fondu vyplynul materiál pro vládu, kdy se podařilo doložit vládě, že pokud poskytne další finanční prostředky do rozpočtu státního fondu ještě v letošním roce, tak je dokážou dodavatelé prostavět.
***