(10.40 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Není to tak, že by tyto stavby byly kráceny, ale naopak jsou posilovány, protože je třeba využít kapacity dodavatelů, kteří stavějí, tak abychom zmenšili účinky při výstavbě na minimum, a tudíž 8,5 mld. Kč, o které vláda posílila Státní fond dopravní infrastruktury, je skutečně na stavbě vidět.

Chtěl bych se také vyjádřit k názoru na brněnskou problematiku. Je to silnice 1/42, je to něco jako v Praze velký okruh. V Brně je na tuto silnici soustřeďována kapacita průjezdné dopravy. Pan poslanec Býček zde zmínil problémy, které na této stavbě očekává. Musím říci, že stejný názor pan poslanec Býček projevil při schvalování rozpočtu na letošní rok. Já jsem mu garantoval při projednávání v hospodářském výboru, že budeme usilovat o to, aby dodavatel na této stavbě nebyl zdržován, protože ta stavba dopadá na obyvatele Brně velmi tíživě a znamená samozřejmě vícenáklady pro dopravní podnik. Nejen v Brně se podařilo posílit rozpočet o 300 mil. Kč, podařilo se posílit rozpočet v Karlových Varech, podařilo se posílit další rozpočty tam, kde stavíme v intravilánech měst a obcí.

Proto i na letošní rok zde od tohoto mikrofonu ubezpečuji pana poslance, že sleduji tuto stavbu stejně tak pečlivě jako on. Mnozí z vás jistě vědí, že jsem z tohoto města, a velmi by mi vadilo, kdyby tato stavba nepokračovala dobře.

To, co pan poslanec navrhuje, je zbožné přání. My bychom určitě dokázali na této stavbě prostavět miliardu korun. Stejně tak bychom dokázali prostavět miliardy na jiných stavbách, ale finance Státního fondu nejsou pro tyto záměry dostatečné. Poslanci v hospodářském výboru předložili pozměňovací návrhy ve výši 3,8 mld. Kč. Je velkým problémem uspokojit všechny. Nakonec se hospodářský výbor spokojil s 1 mld. Kč a ostatní byli zařazeni do prioritních staveb, kde silnice 1/42, velký městský okruh v Brně, je prioritní stavbou a bude takto sledována vládou. Garantuji, že tato stavba bude realizována v těch časech, které jsou potřebné.

Pan poslanec Sehoř má určitě pravdu v tom, že by byly potřeba zhruba 2,5krát vyšší prostředky na údržbu a výstavbu komunikací. Je to stav ekonomiky této země a věřím, že se bude stále zlepšovat. Konečně i státní fond má poněkud ambicióznější výhled, který on dával do poměru s výhledem státního rozpočtu. Je to proto, že státní fond očekává, že už bude možné využít finanční zdroje z elektronického výběru zpoplatnění vybraných komunikací. To je ten rozdíl, který je oproti státnímu rozpočtu, který zatím konzervativně počítá se zdroji, které jsou již nasmlouvány a které jsou jisté.

Zde bych chtěl také říci ke drahým stavbám: My sledujeme vývoj cen na stavbách a musím říci, že v poslední době naopak dochází k výraznému poklesu staveb pod projektované ceny. Příkladem jsou obě stavby v Praze, velký okruh nebo dálniční okruh Praha, kde došlo ke snížení v jednom případě o 30 % a ve druhém případě takřka o 50 %. Je to všechno v miliardách.

Státní fond a Ředitelství silnic a dálnic se dohodly na stanovení limitních cen na zahajované stavby, to znamená, že každá stavba má stanovenou limitní cenu, která vzešla z práce těchto odborníků. Pokud bude v nabídce tato cena překročena, tak se celé technické řešení přepracovává. To znamená, že je za námi doba devadesátých let, kdy se stavělo co nejrychleji a bez vazby na omezení.

Poslední poznámku bych měl k prioritám. Vláda schválila dopravní politiku v červnu letošního roku a návazně na to bude do vlády předložena strategie, která má název Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury. V roce 2001 vláda naposledy schválila jakýsi rozvojový plán, který byl velmi ambiciózní a nebyl dostatečně podložen finančními prostředky, a tudíž se skutečnost už rozchází s prioritami. Právě tento Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury je založen na modelování zátěží na sítích v České republice, je založen velmi fundovaně. To znamená, že by měl být dobrou pomůckou pro stanovení priorit na stavbách v příštích letech. Tento generální plán by měla vláda projednat na počátku příštího roku, nebo na jaře příštího roku, a měl by být tou pomůckou, po které pan poslanec Sehoř volá a která by určitě byla i pro poslance užitečným nástrojem.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Otevírám podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Býček.

 

Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní řídící, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych předložil pozměňovací návrh k návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2006, tisk 1141. Pozměňovací návrh k usnesení hospodářského výboru č. 370 ze dne 30. 11. 2005, tisk 1141/1. Příloha 1 k usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, prioritní stavby. Zvýšit položku evidenční číslo 3271531566-81-A1/42VMO (?) o částku 200 mil. Kč na celkovou částku 890.

Krátké zdůvodnění a reakce na vystoupení pana ministra. Možná, až budeme projednávat, byť v nové Sněmovně, v novém Parlamentu nebo Poslanecké sněmovně, po volbách změnu, která bude předložena díky štědrosti Ministerstva financí k posílení rozpočtu, bych rád pak zkonfrontoval, pokud budu členem nové Sněmovny, slova pana ministra a předložený návrh na posílení rozpočtu ve prospěch milovaného Brna. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Prosím pana zpravodaje, aby nám přednesl usnesení, o kterých potom budeme hlasovat.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vzhledem k tomu, že byl vznesen pozměňovací návrh, který určitým způsobem to, že rozpočet je vyrovnaný, to znamená, že to, co se do něj vkládá, z něj také odchází - tak musím v prvé řadě navrhnout, abychom hlasovali o tomto pozměňovacím návrhu. Pokud by tento pozměňovací návrh prošel, bylo by třeba, aby se znovu sešel hospodářský výbor a zvážil, jak s tím naložit. To znamená, že by musel ty peníze někde vzít a někde dát. To by bylo první hlasování.

Druhé hlasování by pak bylo - pokud by neprošlo - o usnesení hospodářského výboru ve dvou krocích. To by byl první krok. To jsou všechny pozměňovací návrhy, kterých je více než 85. Potom druhý krok, to je doprovodné usnesení.

Já bych požádal, abyste nechala hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Býčka. Pokud se k tomu mám vyjádřit, vzhledem k tomu, že příslib pana ministra tady padl, a padl i v minulém roce, protože to bylo stejné, a musím říci, že pan ministr slíbil, a to, co slíbil, splnil, to znamená posílil, pokud měl možnosti, právě velký městský okruh, to znamená mimoúrovňovou křižovatku, tak dávám záporné stanovisko.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano. Já nejdříve ukončím podrobnou rozpravu.

 

Přistoupíme k hlasování o návrhu pana poslance Býčka.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 784 z přítomných 157 pro bylo 34, proti 68. Návrh nebyl přijat.

 

Přistoupíme k hlasování o usnesení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP