(16.30 hodin)
(pokračuje Martínek)
V tomto případě prostě já jsem přesvědčen opravdu bytostně, že dojde ke snížení nájmů a že mladé rodiny nebudou vystavovány takovým problémům jako dosud.
Jestli si někdo myslíte, že říkám nesmysly, uvedu svůj vlastní příklad. Bydlím v normálním panelovém domě v Moravské Třebové, což je provinční město. Platím tam více než 3 tisíce korun měsíční nájem. Teď jsem například musel vyměňovat okna a to mě stálo 50 tisíc korun. Já bych chtěl všechny upozornit, že se mnou tam bydlí lidé, kteří mají velmi hluboko do kapsy, a nikdo jim nedá na takovéto opravy, protože v družstevních bytech si prostě takové opravy musejí platit sami. Není to jen konkrétní nájem, který platí, ale je to také to, co musejí platit na opravy, aby jim nepršelo do bytu atd. To všechno platí z vlastní kapsy. My se budeme snažit a snažíme se o to, abychom na panelové domy získali dotace, abychom těmto lidem ulehčili, aby se dostali do lehčí situace. Proto jsme také připravili návrh o družstevních bytech, aby se lidé dostali k rozumným bytům za rozumné ceny.
Přátelé, prosím, vezměme rozum do hrsti a zkusme se dopracovat k nějakému cíli. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. To bylo shrnující slovo po ukončené obecné rozpravě. Nyní nemáme o čem hlasovat, také mohu otevřít rozpravu podrobnou.
Bylo tam něco k hlasování, pane zpravodaji?
Poslanec Evžen Snítilý: Je otevřena podrobná rozprava?
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ne, teď jsem ukončil obecnou rozpravu a jsme zhruba někde v prostoru mezi obecnou a podrobnou rozpravou, kterou se právě chystám zahájit. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám přihlášky. Vy můžete vystoupit kdykoliv, pane zpravodaji, třeba i nyní. Prosím.
Poslanec Evžen Snítilý: To jsem rád. Máme trochu problém s počtem lidí v sále. Já chci nyní na zahájení podrobné rozpravy přednést procedurální návrh, který je velice jednoduchý. Spočívá v tom, že navrhuji, aby za základ projednávání tohoto sněmovního tisku byl vzat komplexní pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, jak vám byl rozdán v usnesení číslo 337 tohoto výboru. Proto jsem si povzdechl, že počet přítomných poslanců je malý. Nevím, jak potom budeme pokračovat dále v podrobné rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já to tuším, jak, ale pokusím se ještě zazvonit, jestli náhodou nějaký poslanec není nablízku. Samozřejmě vás všechny odhlásím, s tím už nic nenadělám. Odhlašuji vás a prosím, abyste se přihlásili.
Ještě tady vidím pokus panu poslanci Snítilému rozmluvit jeho návrh, ale to záleží na něm. Přece jen pan poslanec Snítilý.
Poslanec Evžen Snítilý: No tak si trošku zkomplikujeme situaci. Já svůj návrh v této chvíli stahuji. To znamená, že budeme pokračovat dále podle vládního návrhu. Stahuji svůj návrh.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím pana poslance Aubrechta, připraví se paní poslankyně Horníková. Dále je přihlášen pan poslanec Vrbík a pan poslanec Beneš. Pan poslanec Aubrecht není přítomen. Prosím paní poslankyni Horníkovou, aby se ujala slova, připraví se pan poslanec Vrbík.
Poslankyně Zdeňka Horníková: Děkuji, pane předsedo. Máme trochu zkomplikovaný život tím, že někteří z nás budou předkládat pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu, někteří k výborovému. Přiznám se, že jsem předložila oba, takže případně budu říkat, ze kterého škrtat. I tak bych chtěla říci - já jsem nechala rozdat dva návrhy. Pokud vezmeme ten druhý, tak je napsán k vládnímu návrhu, a já bych pak technicky poprosila vyškrtnout paragrafy, které tento návrh neobsahuje.
Já bych si teď dovolila, vážení kolegové a kolegyně, už vás příliš nezdržovat. Nebudu vám tady předčítat ucelený komplexní návrh občanského zákoníku, protože jste ho obdrželi na lavice, nicméně mi dovolte vysvětlit alespoň jeden paragraf.
Jak tady vzpomněl můj předřečník, některé paragrafy skutečně vyvolaly velké odezvy a vášně. Já bych velmi ráda vysvětlila jeden paragraf, který ty vášně vyvolal. Je to § 711b, který řeší výpověď. Já jsem ve svém obecném slově říkala, že je důležité, jak se smlouvy uzavírají, jak se mohou upravovat, ale jak se také ze smluv lze vypovědět a ze smluv odejít. Já bych tady uvedla jeden příklad za všechny, kdy je nerovnoprávné postavení vlastníků a nájemníků.
(V sále je velký hluk, někteří stojí v hloučku a baví se.)
Teď nevím, pane předsedo, jestli bych neměla počkat, než si kolegové vyřeší nějaký problém?
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já musím požádat - ten shluk ve sněmovně brání řádnému průběhu projednávání.
(Poslanec Kraus upozorňuje mimo mikrofon, že hlouček poslanců je mandátový výbor.)
Ten shluk, to je mandátový výbor? Takže prosím o klid. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zdeňka Horníková: Mohu pokračovat? Děkuji. Já bych se ráda zastavila u jedné části občanského zákoníku, kterou považuji za velmi důležitou. Slibuji panu kolegovi Kvapilovi, že budu stručná. Je to otázka výpovědi.
Náš návrh umožňuje tři výpovědi, tři způsoby, jak vystoupit z nájemní smlouvy. Já bych v tuto chvíli chtěla říci, že nájemce má ze zákona možnost bez udání důvodu se vyvázat z nájemní smlouvy. Nájemce tuto možnost má. Když se zeptám, jestli ji má pronajímatel, řeknu, že nemá. Jestli mi dáte za pravdu - vidím, že ano - pak vidíme, že zde je nerovnoprávný vztah. My se pokoušíme svým návrhem tento vztah zrovnoprávnit. Náš návrh obsahuje za prvé tříměsíční výpovědní lhůtu ze strany pronajímatele, a to bez přivolení soudu, při klíčovém porušení smlouvy, kterým může být například neplacení nájemného. Za druhé pronajímatel může vypovědět nájemní smlouvu se šestiměsíční lhůtou s přivolením soudu, například potřebuje-li byt pro dceru nebo chystá-li se k nějakým zásadním stavebním úpravám.
My zavádíme třetí možnost, která zrovnoprávňuje vlastníky a nájemníky. Zavádíme možnost výpověď bez udání důvodu s dvouletou výpovědní lhůtou, v případě zdravotního postižení možnost prodloužit ještě o jeden rok. Pozor - tento paragraf začíná platit teprve po skončení přechodného období, kdy probíhá deregulace, to znamená, že začíná platit od 1. ledna 2011 a probíhá dvouletá až tříletá výpovědní lhůta.
***