(14.40 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím pana poslance Josefa Janečka a připraví se Lucie Talmanová. Ještě požádám pana poslance Krákoru, který vystoupil jako první, jestli by mohl usednout do zpravodajské lavice, aby se podle zvyku ujal této role.

Prosím pana poslance Janečka, má slovo.

 

Poslanec Josef Janeček: Já bych jenom krátkou repliku na výzvu, aby projevy byly krátké a bez emocí. Myslím si, že o tom, jak má projev vypadat a co bude jeho obsahem, jednoznačně hovoří jednací řád a je na každém z nás, jak onu materii, která se dotýká největší zdravotní pojišťovny v republice, která vlastně rozhoduje o situaci v našem zdravotnictví, jak ono téma uchopí.

Pan kolega Krákora má pravdu, když hovoří o tom, že paní ředitelka požádala o odvolání správní radu. Je zase pravda, že tak neučinila ze zcela svobodné vůle, ale učinila tak pod velkým mediálním tlakem a pod tlakem ministra zdravotnictví. Situace je o to zvláštnější, že je doprovázena velmi neobvyklým aktem, a to je aktem nucené správy, která byla na VZP uvalena. Vzhledem k tomu, že pan ministr ve sdělovacích prostředcích jednoznačně svázal odchod paní ředitelky s ukončením nucené správy, je nezbytné zabývat se i touto otázkou nucené správy, jejím zdůvodněním, neboť právě v jejím zdůvodnění najdeme onu důvodovou zprávu k celému tomuto procesu.

Já bych jenom řekl, že celá situace v našem zdravotnictví se stává velmi dramatickou a pro občany České republiky naprosto nezvyklou a alarmující. Hovořím tak jako středočeský poslanec, protože středočeští občané jsou v situaci, která je v rozporu s ústavou, když musí za zdravotní péči, na kterou jsou pojištěni, kterou by měla hradit VZP, když za tuto péči musí platit ještě jednou, a to prostřednictvím krajského rozpočtu.

Já bych chtěl v této malé odbočce požádat pana premiéra, neboť jsem byl k tomu vyzván krajskou organizací KDU-ČSL, aby se touto situací velmi vážně zabýval. Jedná se o milion občanů ve středních Čechách, kteří jsou posunuti mezi občany druhé kategorie, kteří nemají nárok na to, aby jejich péče byla hrazena z fondu veřejného zdravotního pojištění. Je to situace, kdy je pošlapáván článek 31 Listiny, a domnívám se, že pokud jsme právním státem a pokud mají být tato práva dosažitelná, tak je nezbytné tuto situaci řešit.

Jedním z důvodů mediálně prezentovaných, který však není v oné důvodové zprávě o rozhodnutí o uvalení nucené správy, se říká, že se v pojišťovně krade. Vytahují se různé případy, často špatně nebo vůbec nedoložené. Musím říci, že nepochybuji o tom, že ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou lidé, kteří asi zneužívají svého postavení. Jsme totiž jednou z nejzkorumpovanějších zemí a bylo by divné, kdyby se v takovémto podniku takoví lidé neobjevili. Ostatně víme, že se kradlo i v ústředí České lékařské komory, a pokud vím, tak nikdo nucenou správu na tuto organizaci neuvalil. A protože se domnívám, že je správné věci rozebírat po bodech a že je správné vést co nejvěcnější argumentaci, tak bych chtěl probrat onen příběh uvalení nucené správy. Je to příběh, který se opírá o paragraf 7a o Všeobecné zdravotní pojišťovně, kde se říká, že zjistí-li ministerstvo závažné nedostatky, je oprávněno podle povahy věci přijmout buď nápravná opatření, nebo uvalit nucenou správu.

Strašně rád bych podtrhl ona slovíčka "podle povahy věci", neboť právě povaha věci možná byla trochu rozdílná, než se uvádí. V onom úvodním ustanovení o rozhodnutí nucené správy se, vážení kolegové, říká doslova, že důvodem k zavedení nucené správy je nedodržování zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně a - cituji - a byl bych velmi rád, abyste si toho všimli - schváleného zdravotně pojistného plánu. Vážení přátelé, i malé dítě v této zemi ví, že poslední schválený zdravotně pojistný plán je zdravotně pojistný plán na rok 2003. Tedy výrok o tom, že důvodem k uvalení nucené správy v roce 2005 je nedodržení schváleného zdravotně pojistného plánu, vypovídá o absolutní neznalosti celé problematiky, protože je to naprosto absurdní. I kdyby tomu tak bylo, tak to nelze napravit. Takový plán byl schválen na doporučení vlády a konečně byla i schválena uzávěrka.

Druhým bodem je tzv. nenaplňování rezervního fondu. Vážení přátelé, víte, že jsem z tohoto místa upozorňoval na to, že pojišťovna má povinnost naplňovat rezervní fond, avšak usnesení vlády přijalo jiný výklad. Usnesení vlády řeklo, že přednost mají zdravotnická zařízení před naplňováním onoho rezervního fondu, čili ono samo řeklo, že tento postup je správný a je v souladu se smyslem zákona. Je tedy velmi zvláštní, že je to druhý, podle mne naprosto absurdní důvod k tomu, aby byla nucená správa uvalena. Kdyby to byl skutečně tak dramatický důvod, tak by totiž nezbylo této vládě nic jiného, než z oněch tří miliard převést asi 1,5 miliardy do onoho rezervního fondu a naplnit tak onu námitku, kvůli které měl být rezervní fond naplněn.

Dalším bodem je zřízení společnosti VZP, a. s., což je společnost, která se zabývá komerčním připojištěním. Je to velmi důležitá věc, protože umožňuje lidem, kteří pobývají na území České republiky, aby byli pojištěni, tedy aby byli pojištěni cizinci. Zamezuje se tak situaci, abychom viděli každou chvíli v našich sdělovacích prostředcích osud nešťastného cizince, který se dostal do dramatické sociální a zdravotní situace a není, kdo by mu mohl jeho péči uhradit.

Tato akciová společnost byla zřízena pod velmi přísným dohledem Ministerstva financí - a hle, je to jeden z důvodů pro uvalení nucené správy! Kdybychom tuto věc mysleli vážně, museli bychom asi uvalit nucenou správu i na Ministerstvo financí, ale všichni víme, že věc asi vážně myšlena nebyla.

Dalším bodem je důvod, že pojišťovna neplatí v dobách daných rámcovou smlouvu, to je do 20 dnů. Člověk, který má jenom velmi povrchní znalosti o fungování našeho zdravotnictví, tak ví, že je to úkol, kterého Všeobecná zdravotní pojišťovna není schopna dostát.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP