(16.50 hodin)
(pokračuje Doktor)
Dále bych chtěl znát názor pana inženýra na stav, který nepochybně nastane zhruba v červnu letošního roku. Chtěl bych se jej zeptat, zda považuje za šťastné provádět v tak složité situaci, kdy bude koneckonců i on sám v postavení dočasně zvoleného ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny, náročná výběrová řízení poskytovatelů zdravotní péče, protože těm ony uzavřené smlouvy končí, a celoplošné výběrové řízení, které představuje několik tisíc, možná desítek tisíc výběrových řízení, provádět v takto nešťastně vypjaté situaci, navíc umocněné atmosférou voleb, bude mít velmi zvláštní atmosféru. Chtěl bych znát jeho názor, zda nebude on sám uvažovat o tom, zda by neměla Poslanecká sněmovna, případně vláda České republiky, nalézt nějaký instrument, kterým by bylo možné prodloužit platnost dosavadních smluv a oddálit průběh oněch výběrových řízení alespoň o dva až tři měsíce, kdy, jak předpokládám, bude už na politické scéně klidu poněkud více. Protože samozřejmě nedokážu předjímat výsledek voleb, doufám, že mě nikdo za obdobný návrh nemůže obviňovat z toho, že bych chtěl uchopit ony nástroje, které si teď chystá pan ministr Rath, případně pro ministra zdravotnictví dosazeného ODS, a ty pak využívat ve prospěch Občanské demokratické strany, případně jejích názorů.
Za další by mě zajímal názor pana inženýra, jaké kroky na ochranu jména Všeobecné zdravotní pojišťovny učiní v případě, kdy se zcela nezvratně prokáže, že uvalení nucené správy na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu bylo protizákonné. Jsem toho názoru, že uvalení nucené správy na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, ukáže-li se, že bylo protizákonné, pak také zcela nepochybně má své náklady mediální, faktické, ekonomické, vyjádřené jak úbytkem klientů, kteří teď na rozdíl od běžného období mohou odcházet na začátku každého dalšího kalendářního měsíce, a já myslím, že dopady jsou celkem snadno kvantifikovatelné, včetně vynucené mediální obrany VZP.
Padla zde zmínka o platební bilanci. Chtěl bych panu inženýrovi položit jednu zcela zásadní otázku a požádal bych jej pokud možno o srozumitelnou odpověď. Chtěl bych, aby mi odpověděl na to, kde on vidí hlavní příčiny zhoršené platební bilance Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Pak bych se jej chtěl zeptat na velmi specifický problém sektoru výběru zdravotního pojištění, a sice na růst nákladů na výběr zdravotního pojištění. Málokdo ví, že mezi léty 2001 až 2003 - použil bych i jinou časovou řadu, ale bohužel jiné údaje nejsou k dispozici - narostly náklady na výběr zdravotního pojištění o 600 mil. Kč, zhruba ze 4 mld. Kč na 4,623 mld. Kč. Považuji to za naprosto astronomický růst, který zvláštním způsobem odčerpává zdroje z celého systému. O to kurióznější je fakt, že pohlédne-li člověk na náklady vyjádřené na výběr zdravotního pojištění od státu, tam jsou víceméně konstantní, ale rostou prudce náklady na výběr od privátního sektoru. Chtěl bych se zeptat pana inženýra, zda i on se bude při své práci zabývat jednak náklady na výběr pojistného v instituci, jejímž se má stát šéfem, a zda bude předkládat náměty, jak se s touto situací vyrovnat.
Vzhledem k tomu, že jsem se jako člen vyšetřovací komise, která se zabývá situací ve VZP, setkal i s naprosto alarmující situací nebo faktem, kdy Nejvyšší kontrolní úřad se dominantní částí výdajové strany hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny téměř nezabýval, chtěl bych se zeptat budoucího pana ředitele, zda on sám bude komunikovat s NKÚ, aby nějakým způsobem aktualizoval své cílení a provedl hloubkovou kontrolu výdajů Všeobecné zdravotní pojišťovny. Připadá mi přinejmenším velmi nekorektní a zároveň velmi neodpovědné s ohledem na postavení kontrolorů NKÚ, pakliže své závěry nad fungováním systému jako celku nebo instituce odvozují od zjištění vykonaných na 1,2 vzorku výdajů VZP.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Jako další se přihlásil pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážené dámy a pánové, já jsem trošku smutný z toho, že když jsem zde vystupoval před časem s obavou, že tady vlastně vůbec nejde o zájmy pojištěnců, ale o to, která skupina bude kontrolovat přibližně oněch 200 miliard, které se pohybují v našem zdravotnictví, měl jsem tedy asi pravdu. Ukazuje se, že ony důvody k uvalení nucené správy splaskly, čili asi cíle bylo dosaženo. Jdeme dále, aniž bychom se tím dále zabývali. Máme před sebou další úkoly.
Čili já bych se chtěl zeptat, zdali pan ředitel hodlá hájit skutečně zájmy VZP a zdali v případě, pokud byla podána stížnost ke správnímu soudu na protiprávnost onoho uvalení nucené správy, náhodou není rozhodnut, nebo nemá pokyn k tomu, aby takovou stížnost stáhl, a zdali se bude zabývat ekonomickým vyčíslením dopadu nucené správy na VZP a případně bude žádat, aby tyto škody byly uhrazeny.
Druhá věc. Zajímalo by mě lidsky, jestli si nemyslí, že by bylo správnější a pro věrohodnost celého systému lepší, kdyby jako nový ředitel nastupoval na základě výběrového řízení a nikoliv tímto způsobem, a zdali on jako ředitel krajské pobočky intervenoval na ústředí a v kolika případech k tomu, aby se jeho podněty nějakým způsobem staly realitou.
Další věc, která je pro systém zdravotního pojištění velmi zásadní, je ona bilance příjmů a výdajů. Víme, že příjmy jsou v podstatě dány zákony a Všeobecná zdravotní pojišťovna s nimi nemůže nic udělat kromě toho, že zdravotně pojistné plány jsou na příjmové straně sestavovány tak, jako že 100 % pojistného bude vybráno, čili co s tím hodlá udělat a jakým způsobem hodlá šetřit na straně výdajové, protože si myslím, že to je pro politiku VZP naprosto klíčový problém. Znovu opakuji - ve Středočeském kraji se setkávám s velmi razantním omezováním dostupnosti zdravotní péče. Byl bych velmi nerad, aby se v tomto trendu pokračovalo.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Vidím pana poslance Hojdu.
Poslanec Pavel Hojda: Dámy a pánové, jen v krátkosti chci reagovat na slova svých předřečníků, kteří hovoří o výběrovém řízení. S ohledem na to, že podle zákona je ředitel volen Poslaneckou sněmovnou, tak nikde není psáno, že i když někdo vyhraje výběrové řízení, bude nakonec zvolen Poslaneckou sněmovnou. Konečný akt, který je definitivní podle zákona, je volba Poslaneckou sněmovnou.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Janeček chce možná reagovat na toto vystoupení.
Poslanec Josef Janeček: Já nevím, jestli pan kolega sleduje události, které se zde odehrávají, ale přece všichni víme, že Poslanecká sněmovna schvaluje návrh na ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny na návrh správní rady, která k tomu účelu organizuje výběrové řízení. Tady jsme tento institut obešli. Šlo to horkou cestou a já si nemyslím, že to je dobře. K tomu směřovala moje otázka.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud nikdo, požádal bych pana Ing. Josefa Čekala, aby se pokusil reagovat na některé dotazy.
***