(18.20 hodin)
(pokračuje Rath)

A dobře víte, ve které nemocnici a jak k němu přistupují. To dobře víte. Dobře víte, jaký je pak zájem vedení nemocnice. Já jsem přesvědčen, že jakýkoli zřizovatel nemocnice nemá jediný racionální důvod, proč by neměl během dvou let transformovat svoji nemocnici do této podoby. On tam jmenuje a odvolává ředitele. On tam má majoritu v dozorčí radě. On o všech důležitých věcech rozhoduje, majetek mu zůstává. Kdykoli lidi z dozorčí rady svojí nadpoloviční většinou může vyhodit. On kdykoli může vyhodit ředitele, když s ním není spokojen. Řeknu vám, co jediné nemůže. Může to hůře ukrást, může to trochu hůře tunelovat, protože je pod veřejnou kontrolou a má povinnost zveřejňovat na internetu obchodní smlouvy, obchodní vztahy, za kolik nakupuje, jak nakupuje. Má trochu problém, protože musí zveřejňovat i údaje o kvalitě péče, což mu trochu zužuje prostor šetřit na pacientech, nadmíru. Což je snad dobře!

Chceme - znovu se ptám - nemocnice pro to, aby jejich majitel vydělal peníze a odvedl je z nemocnice, nebo je chceme jako službu pro vážně nemocné lidi? Pořád nerozumím té filozofii. Řekněme to na rovinu. Já chci nemocnici jako veřejnou službu, která veškerý svůj zisk reinvestuje do té nemocnice, do jejího chodu.

Pak je tam ještě jedna věc, kterou majitel nemůže. Nemůže platit zdravotnickému personálu, jak ho napadne. Tady se totiž rozmáhá zvláštní styl podnikání. Třeba jesenická nemocnice. Když jsem tam byl - mimochodem, na kterém místě na kandidátce ODS byl ředitel jesenické nemocnice v minulých volbách, čtvrté, páté, šesté místo za panem Langerem? - tam vám personál sděluje, jaké má platy. Proč majitel a ředitel nemocnice si může dovolit jim dávat takové platy? Jeseník - bohem zapomenutý kraj mezi horami, vysoká nezaměstnanost. Ti lidé tam žijí, vyrostli tam a dnes by se museli sbalit a odejít. Tam je 35letý plně kvalifikovaný doktor, který mi říkal, že mu pan ředitel dává plat 15 tisíc hrubého. Ano, to se dobře dělá byznys, když na jednu stranu mám státem nastavené ceny, které počítají s určitou cenou lékařské práce, s určitou cenou sesterské práce v každém výkonu, ale já jako majitel či ředitel jim dám 10 nebo 20 %. To se pak vydělává! To je přece dobré, ne? Když stát určí dnes, že cena práce kvalifikovaného lékaře je 465 korun na hodinu za jeho výkon - a majitel mu dá třeba 50 korun. Ale do seznamu výkonů cenu dáváme, aby odpovídala a korelovala se státní tabulkou. Právě proto, že je to státem určená cena z veřejných finančních prostředků.

My chceme, aby zdravotníci byli dobře zaplaceni. My chceme, aby si nemocnice udržely kvalifikovaný a motivovaný personál. My to chceme, protože je to v zájmu pacientů. V zájmu pacientů není, co skončí na kontě pana doktora XY, kterému patří nemocnice třeba v Jeseníku. To je pacientům jedno. Ale v zájmu pacienta je, aby sestra u jeho lůžka byla slušně zaplacená, protože se mu pak může věnovat. V zájmu pacienta je, aby doktor, který tam operuje, byl slušně zaplacen a neutíkal si ještě přivydělávat jinam nebo nesloužil čtyřicet padesát hodin v kuse. To je v zájmu pacienta. A to zde nikoho nezajímá. Tady se jenom bavíme o tom, kdo na nemocnicích vydělá a kolik. Styďte se! (Potlesk z řad ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: S faktickou poznámkou se přihlásil pan zpravodaj, ale i paní poslankyně Šojdrová. Pan zpravodaj má přednost, pak paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslanec Josef Janeček: Pan ministr asi nečetl návrh, který zde je. Hlavní problém je, že jestliže vzniknou dluhy, tak je bude platit kraj. Jestli to čtu špatně, tak mi řekněte, ve kterém paragrafu to tak není. Zřizovatelem bude kraj. Jestliže kraj použije tento zákon, převede akciovou společnost na neziskovou právnickou osobu, tato nemocnice se díky nekompetentním zásahům bude propadat do dluhů, tak jako se propadá celý systém, tak jedni budou rozhodovat o základních finančních tocích, druzí budou platit dluhy. To je hlavní problém zákona.

Já jsem upozorňoval, že pan ministr v jednom vstupu říkal, že si představuje, že zde bude šedesát sedmdesát procent neziskových právnických osob a zbytek ať jsou klidně ti ostatní. Říkám dobře, ale potom je nezbytné změnit tento zákon. To je nezbytné.

Nemohu si odpustit vrátit se k intermezzu, které zde řekl pan ministr. Já jsem řekl, že cituji telefonát, který jsem dostal. Takto to je. To byl telefonát, který jsem obdržel. Ukázalo se, že problém té pacientky je reálný problém, který existuje.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: S faktickou poznámkou se přihlásil pan místopředseda Ivan Langer, ale paní poslankyně Šojdrová vystupuje ve svém řádném vystoupení. Takže paní poslankyně má slovo.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, začnu odzadu, od otázek, které mi položil pan ministr. Počkám, až bude ochoten poslouchat odpovědi na jeho otázky.

Chci vést věcnou diskusi nad tím, k čemu má sloužit veřejné neziskové zdravotnické zařízení. Nejsem odpůrce této právní formy. Myslím, že řada i kritiků tohoto komplexního pozměňovacího návrhu nejsou odpůrci této nové právní formy, ale kritizují způsob, jak je tento návrh předkládán, jak je vedena o něm diskuse.

Vážený pane ministře, odpovídám na vaši otázku. Mně nic nevadí na tom, že by tady Poslanecká sněmovna schválila právní formu neziskového veřejného zdravotnického ústavního zařízení. Ale myslím, že byste měl uvádět fakt. Říkáte: Co vám vadí na tom, že budou tato zdravotnická zařízení zveřejňovat výsledky kvality své činnosti? Myslím, pane ministře, že vy znáte text tohoto návrhu, ve kterém se říká, že ve výroční zprávě veřejné zdravotní zařízení informuje o kvalitě zdravotní péče. Je to ona informace o kvalitě zdravotní péče? Na základě jakých kritérií? Co já jako občan se dovím o kvalitě zdravotnického zařízení z této výroční zprávy?

Říkám, že mi na tom nevadí vůbec nic, jenom prosím vás nevyhrožujte, že ti, kteří kritizují určité legislativní nedostatky vágní legislativní úpravy, jsou odpůrci toho, aby byly zveřejňovány výsledky a kvalita nově zřizovaných ústavních zdravotnických neziskových zařízení. To tak prostě není. Já ale musím kritizovat způsob legislativního zakotvení této právní normy. Já jsem byla spolupředkladatelem tisku 810, který navrhoval alternativní právní formu, ale nespojoval ji se zřízením sítě pouze této právní formy zdravotnických zařízení. A to je ten základní problém.

A proč nám vadí, že se bude muset odměňovat ve všech těchto zdravotnických zařízeních podle vládního nařízení, podle tarifů? Protože tato zdravotnická zařízení nerozhodují o svých příjmech, a budou vázána těmito tarify. Dokonce i soukromí zřizovatelé, kteří vůbec nebudou rozhodovat o tom, jaké budou mít příjmy, protože nebudou rozhodovat o skladbě zdravotní péče, nebudou rozhodovat o přístrojovém vybavení. Jediné, co budou plnit, bude zadání určené Ministerstvem zdravotnictví ve zřizovací listině, jaké obory, jaké přístrojové vybavení musí mít, aby mohly existovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP