(18.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já se samozřejmě také chci zabývat historií pana poslance Tlustého od začátku 90. let až do okamžiku, který ho dovedl do České konsolidační agentury, ale k tomu se pravděpodobně dostanu až zítra, protože dnes počítám s tím, že Sněmovna asi v nějakou hodinu ukončí své jednání, takže zajímavé věci si necháme pravděpodobně na zítřejší den.

Já bych se ale rád vrátil k manipulativní metodě, kterou zde pan předseda Tlustý předvedl, protože ona je velmi zvláštní. Pan předseda Tlustý zvolil metodu selektivních citátů z dokumentů. Já si myslím, že je to možná věc, protože asi nechtěl Poslaneckou sněmovnu zatěžovat tím, že by jí četl celé zápisy, to by asi možná byla ztráta času, ale metoda je zajímavá tím, že pan předseda Tlustý často svůj citát ukončil v půli věty. Je velmi zajímavé končit citáty v půli věty, jestliže cituji z nějakého dokumentu. Já bych si dovolil předvést na jednom konkrétním, leč velmi závažném případě způsob, jakým pan předseda Tlustý manipuluje touto Poslaneckou sněmovnou.

Pan předseda zde citoval větu a já ji přečtu v rozsahu, jak on ji zde citoval, a je možné si to ověřit přirozeně ve stenozáznamu: "S ohledem na citované rozhodnutí dozorčí rady, které bylo zároveň zástupcům Ministerstva financí krátkou cestou předáno, je ČKA toho názoru, že nemá mandát k jednání o variantě MF, to je o variantě, která předpokládá postoupení pohledávek ČKA na ČSOB za jednu korunu." Tady pan předseda Tlustý klesl hlasem a skončil citaci. Ale věta nekončí, věta pokračuje: "za jednu korunu a výnosy z plnění od dlužníků." To je myslím zásadní rozdíl - mít jednu korunu za pohledávku, anebo mít jednu korunu a výnosy za plnění od dlužníků. Pan předseda Tlustý zbytek věty nedočetl, protože zbytek věty je v plném rozporu s tím, co on neustále vypráví. Pan předseda Tlustý neustále vypráví o prodeji pohledávek za jednu korunu a vždycky klesne hlasem a ukončí větu, protože pak následuje "a výnosy za plnění od dlužníků". Jestliže prodáte pohledávku, tak získáváte výnos, jestliže vymáháte pohledávku, tak získáváte výnos. Věta prostě pokračuje a je tam "výnosy z plnění od dlužníků".

Já se chci zeptat pana předsedy Tlustého, proč takovýmto způsobem manipuluje touto Poslaneckou sněmovnou. A jestliže tuto Poslaneckou sněmovnu manipuluje v této větě, tak kde máme záruku, že Poslaneckou sněmovnu a veřejnost nemate i v jiných ustanoveních, tak jak v tuto chvíli cituje z těchto zápisů? To je myslím docela zřejmá věc. Já si myslím, že je potřeba také si uvědomit, že pan předseda Tlustý zde hovoří o skutečnostech, které nejsou takové, jak on o nich hovoří.

Druhý příklad manipulace této Poslanecké sněmovny, kterého se dopustil. Citoval zde zápis ze 3. ledna. Citoval odstavec 1: "Vláda uloží ČKA, aby postoupila rizikové pohledávky." U bodu 2 a dalších bodů uvedl, že se týkají soukromé společnosti a že je zde nebude uvádět, takže je vynechal. Proč je vynechal? Protože se opět nehodí do jeho argumentace a jsou v plném rozporu s touto jeho argumentací, neboť v bodu 2 se píše, že je to otevřený bod. To znamená, že zde nebylo dosaženo dohody, a v bodě 5, který je velmi významný, se píše, že je to otevřený bod, že zde nebylo dosaženo dohody. To znamená ve věci, o které mluví pan předseda Tlustý, nebylo nikdy dosaženo dohody a tato věc byla ukončena, její projednávání bylo ukončeno, aniž bylo dosaženo dohody, neboť tato varianta byla shledána jako varianta, kde nebylo dosaženo dohody o její realizaci. Nikdo - ani Ministerstvo financí, ani vláda, ani Evropská komise, nikdo jiný, ani Česká konsolidační agentura a její představenstvo - nikdy nerozhodl o realizaci této varianty, neboť ona nikdy nebyla ve svém komplexu dojednána. Nedošlo k dohodě při realizaci této varianty. Tato varianta byla opuštěna a analyzují se jiné varianty. Opět pan předseda Tlustý nezmínil ty části dokumentu, které hovoří o tom, že zde nedošlo k dohodě pro rozpor mezi oním soukromým subjektem a postojem Ministerstva financí a České konsolidační agentury. A nejednalo se tam o malé a závažné otázky. Rozpor byl z hlediska náhrady škody, rozpor byl z hlediska úhrady za správu těchto pohledávek. To všechno jsou otázky, které se mohou dotýkat miliard korun v případě této kauzy. Opět manipulace touto Poslaneckou sněmovnou.

To jsou dva naprosto konkrétní případy. Já jsem je uvedl mimo kontext celé věci, chci se k němu vrátit, ale chtěl jsem ho uvést teď, dokud máte v živé paměti vystoupení pana předsedy Tlustého a pamatujete si, jakým způsobem zde argumentoval. Já jsem zde dokončil citace a ukázal jsem vám, že když ukončíte citaci v polovině věty, jestliže vytrhnete z odstavce dvě věty a dvě tam zapomenete, tak to vyzní úplně jinak. Já si myslím, že takovýto postup vůči Poslanecké sněmovně není fér, a já se chci jako člen této Poslanecké sněmovny proti takovémuto postupu ohradit. Pokud diskutujeme o těchto otázkách, které jsou velmi složité, mají svůj původ v daleké historii, tak mluvme o nich v plném kontextu a nezamlčujme části takto závažných dokumentů. Myslím si, že to je rozhodující záležitost.

Nyní mi dovolte, abych se vrátil k historii, o které je nepochybně nutné v této souvislosti hovořit, protože kauza pohledávek s právními vadami je kauza, která má kořeny ve vzdálené historii. On si ji pan předseda Tlustý přirozeně pamatuje lépe než já, protože on to celé prožíval takříkajíc na vlastní kůži. Ale já jsem člověk, který se ve věci částečně dovzdělal, takže bych si dovolil Poslanecké sněmovně některé chvíle připomenout. Jak opakuji, já jsem u nich na rozdíl od pana Tlustého nebyl, ale rád bych je Poslanecké sněmovně připomněl.

Chtěl bych zdůraznit, že současná jednání, která jsou vedena mezi Ministerstvem financí, Českou konsolidační agenturou, ČSOB za účasti České národní banky, se snaží najít řešení problémů, které se odvíjejí od pádu Investiční a Poštovní banky v roce 2000. Tehdy Česká národní banka na IPB uvalila nucenou správu. Na základě špatných zkušeností s nucenou správou Agrobanky se tehdy nucený správce rozhodl podnik IPB urychleně prodat do rukou soukromého investora, kterým byla ČSOB. Protože bylo nutné jednat nanejvýš rychle, ČSOB tehdy neměla možnost zjistit, co všechno s podnikem IPB nabývá, stát tehdy na základě rozhodnutí vlády za tato neznámá rizika poskytl této soukromé bance určité garance.

Jmenovitě v souvislosti s převodem podniku IPB uzavřela ČSOB s Ministerstvem financí dne 19. června 2000 smlouvu a státní záruku. Ke smlouvě a státní záruce byl 31. srpna 2001 uzavřen ještě dodatek. Stejného dne, tedy 19. 6. 2000, byla pak ještě uzavřena smlouva a slib odškodnění mezi ČSOB a ČNB. Cílem smlouvy a státní záruky bylo dorovnat ČSOB případnou negativní čistou hodnotu aktiv IPB, která si ČSOB ponechala, resp. zaplatit ČSOB cenu takových aktiv dle jejich hodnoty v účetnictví IPB ke dni 19. 6. 2000, pokud ČSOB taková aktiva převedla na Českou konsolidační agenturu.

V souvislosti s implementací těchto garančních mechanismů byla 31. srpna 2001 mezi ČSOB, Ministerstvem financí a Konsolidační bankou, dnešní Českou konsolidační agenturou, uzavřena smlouva o plánu restrukturalizace. Tato smlouva rozdělila aktiva IPB na tzv. bílé položky, které si ČSOB ponechala, černé položky, které převedla na Českou konsolidační agenturu, a ostatní položky, které vyžadovaly specifické řešení. Aktiva IPB převáděla ČSOB na ČKA buď na základě prodejní opce ČSOB, nebo nákupní opce konsolidační agentury.

Jednání o řešení tzv. ostatních položek se protahovala a dlouho nebylo možné nalézt uspokojivé řešení. 6. března 2002, tedy před minulými parlamentními volbami, bylo přijato usnesení vlády č. 225, které rozhodlo, že ostatní položky, tedy balík pohledávek stižených různými právními vadami, tzv. rizikové pohledávky, mají být převedeny z ČSOB na Českou konsolidační agenturu. Tyto převody se realizovaly na základě rámcové dohody o specifických položkách ze dne 18. 6. 2002 v několika tranších smlouvami o postoupení jednotlivých pohledávek.

Chtěl bych připomenout, že v té době byl již pan poslanec Tlustý členem dozorčí rady České konsolidační agentury. Já jsem v té době byl členem této Poslanecké sněmovny, ale nebyl jsem ministrem financí. Všechny tyto smlouvy, o kterých jsem hovořil a které založily stávající právní vztahy, byly uzavřeny před mým nástupem do funkce ministra financí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP