(16.50 hodin)
(pokračuje Němcová)

Zahajuji hlasování pořadové číslo 95. Kdo souhlasí s tímto návrhem na přijetí zákona? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 95 přítomno 87, pro 76, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji také panu zpravodaji.

Nyní bych vás, vážené kolegyně a kolegové, ráda upozornila, že je před námi projednávání smluv ve druhém čtení. První ze smluv, které se budeme věnovat, je bod 120, sněmovní tisk 1249. Tak jsme si ji zařadili, tedy jako první v bloku smluv. Poté budou následovat smlouvy, které máme v programu schůze uvedeny pod body 56 až 73. Prosím, aby jednotlivé kluby zajistily účastníky jak za navrhovatele, tak zpravodaje, abychom mohli tyto schválené body programu ještě dnes zvládnout.

 

Zahajuji tedy projednávání bodu

 

120.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Opční protokol k Úmluvě proti mučení
a jinému krutému, nelidskému či ponižujícími zacházení nebo trestání
/sněmovní tisk 1249/ - druhé čtení

 

Prosím, aby za navrhovatele uvedl tuto smlouvu pan ministr Karel Kühnl.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, protokol k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání byl přijat v prosinci roku 2002 Valným shromážděním OSN. V platnost vstoupí 30. dnem ode dne uložení 20. dokladu o ratifikaci u generálního tajemníka OSN. Připojují se k němu a ratifikují ho smluvní strany Úmluvy proti mučení a jinému krutému, nelidské či ponižujícímu zacházení nebo trestání. Česká republika je smluvní stranou této úmluvy. Poslední informace hovoří o tom, že protokol podepsalo 54 států a celkem 17 států již protokol ratifikovalo nebo k němu příslušným způsobem přistoupilo.

Hlavní myšlenkou předkládaného protokolu je vytvoření celosvětového systému prevence mučení a jiného krutého, nelidského či ponižujícího zacházení nebo trestání. Jako nástroje prevence vytváří protokol jakýsi dvoupilířový systém. Prvním nadnárodním pilířem je podvýbor pro prevenci mučení, který je podvýborem výboru proti mučení Valného shromáždění OSN. Tento podvýbor pro prevenci mučení bude mít mandát vykonávat kontrolní návštěvy ve všech druzích detenčních zařízení ve smluvních státech nebo ve státech, které budou smluvními stranami. Druhým pilířem prevence je potom národní preventivní mechanismus. V případě ratifikace protokol zavazuje smluvní strany zřídit, pověřit nebo zachovat, mají-li již kontrolní orgán s podobným mandátem, jako má zmíněný podvýbor, i na vnitrostátní úrovni. Povinnosti České republiky podle návrhu, které budou souviset s řádným zajištěním návštěv podvýboru v České republice, bude plnit Úřad vlády, konkrétně sekretariát Rady vlády České republiky pro lidská práva. Tento sekretariát má již s podobnou činností zkušenosti. Je totiž také naším úřadem pro styk s evropským výborem pro zabránění mučení.

Česká republika tedy plně splňuje požadavky nutné pro ratifikaci protokolu, a to i v té úrovni národního pilíře, protože novelou zákona o veřejném ochránci práv č. 381/2005 Sb. se ombudsmanovi přidělila pravomoc národního preventivního mechanismu proti mučení, krutému zacházení atd. přesně v souladu s požadavky protokolu. Proto v případě ratifikace už není znovu nutné přistoupit ke změnám českého právního řádu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Jana Kavana, aby nás seznámil s návrhem usnesení výboru, které nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1249/1. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jan Kavan: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jednak jsem vděčný panu ministrovi, který podrobně opakoval, o čem Opční protokol k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání je. Navazuji i na své vystoupení tady při prvním čtení.

Chtěl bych vás informovat, že zahraniční výbor dne 30. března schválil usnesení k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Opčního protokolu k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání, tak jak jej máte ve sněmovním tisku 1249.

Po odůvodnění náměstka ministra zahraničních věcí Pavla Svobody, zpravodajské zprávě poslance Jana Kavana a po rozpravě zahraniční výbor za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Opčního protokolu k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání, za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a za poslední, zmocnil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru, což jsem tímto učinil.

Pevně věřím, že dáte souhlas k ratifikaci opčního protokolu, který Česká republika podepsala již v roce 2004. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám rozpravu. Nemám písemnou přihlášku. Táži se na vaše přihlášky. Pan poslanec Exner se hlásí o slovo. Prosím.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, také já podporuji návrh na ratifikaci tohoto protokolu. Ale rád bych upozornil na to, že při prvním čtení i při jednání v zahraničním výboru jsem poukazoval na skutečnost, že obsah pravomocí tzv. národního preventivního mechanismu je podle novely zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, jak byla provedena zákonem č. 381/2005 Sb., přidělen ombudsmanovi. Vláda nyní ve svém usnesení jenom vzala na vědomí, že ombudsman bude tuto úlohu také plnit, ale není jí nikde přímo pověřen. Domnívám se, že by mělo být rozhodnuto přímo o tom, že ombudsman je národním preventivním mechanismem, respektive že právě on plní jeho funkci.

Za druhé. Je také určitý rozdíl mezi tím, co požaduje opční protokol, a tím, jak je stanovena kompetence ombudsmana. Konkrétně jde o to, že opční protokol vyžaduje zpracování systému pravidelných návštěv, zatímco ombudsman v zákoně č. 381/2005 Sb., jak je možno nahlédnutím zkontrolovat, má stanoveno jenom vykonávat systematické návštěvy.

Chtěl bych také ještě jednou upozornit na možnost toho, že každá země má právo navrhnout až pět expertů podílejících se na činnosti, zvláště pak na kontrolních návštěvách podvýboru, který tímto opčním protokolem byl zřízen. Bohužel vláda ve svém usnesení č. 1545 z 30. listopadu 2005 neuložila takový úkol zajistit naší zemi také možnost navrhnout těchto až pět expertů. Domnívám se, že je žádoucí, aby se naše země prostřednictvím expertů na činnosti podvýboru podílela.

Prosil bych pana ministra jako předkladatele, jestli by přece jen mohl ještě před hlasováním zareagovat na tyto mé připomínky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP