(18.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Chtěl bych také informovat Poslaneckou sněmovnu, že i v důsledku této návštěvy se nám podařilo dosáhnout pokroku i při jednání o druhé smlouvě, a to je smlouva o zamezení dvojímu zdanění, tak, že jsme již mohli připravit tento návrh pro vládu České republiky. Předpokládám, že vláda tuto smlouvu posléze také předloží ke schvalovacímu procesu.
Pokud jde o pozici vlády při ochraně našich investorů, myslím, že pozice vlády není přirozeně koncentrována jenom do role Ministerstva financí, ale je také koncentrována do role Ministerstva zahraničí nebo také Ministerstva průmyslu a obchodu. Ale chtěl bych konstatovat, že především je to věc onoho investora, který na základě těchto smluv požívá práva, která nejprve musí využít. Není možné, aby vláda vstupovala do těchto otázek předtím, než tato práva ze strany investora byla využita. Role vlády může být pouze podpůrná. Vláda nemůže suplovat investora při jeho krocích na ochranu jeho vlastních práv, které může zvolit, nebo nemusí zvolit. To je skutečně věcí tohoto investora a vláda ho ani nemůže nijak nutit, aby volil tyto nástroje na ochranu svých investic. Předpokládám, že investora vždy vede ekonomický zájem a v případě, že jeho ekonomický zájem se dostane do konfliktu a investor dospěje k poznání, že se může na základě takovýchto smluv dovolat ochrany svých práv, tak že tak učiní, neboť skutečně tak učinit musí, aby jednal s péčí řádného hospodáře. Tady si myslím, že v první fázi je potřeba hovořit a obracet se na ty subjekty, které se dostaly do této situace a případně se rozhodly či nerozhodly využít svých práv, a ptát se jich, proč tak učinily či neučinily. Teprve ve druhé linii může nastupovat vláda, aby prováděla syntézu z těchto případů, snažila se z toho získat určité komplexní, souhrnné obecné závěry a obecné poznatky a uplatňovala je v rámci mezinárodních vztahů, to znamená ve vztazích mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou. Myslím, že role vlády není v tom prvním sledu, tam je to zájem investora, a kroky, které musí zvolit autonomně investor, pokud tím investorem není přímo vláda. A teprve ve druhé fázi je to otázka role příslušných orgánů České republiky.
Myslím, že pokud zahraniční výbor bude mít zájem o tuto problematiku, nepochybně je možné i ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ještě provést určitý dodatečný screening tak, aby se některé ty věci více objasnily, více zmonitorovaly, aby se poskytlo více informací. Vůbec se nebráním tomu, aby Ministerstvo financí poskytlo v této věci další součinnost. Pokud má zahraniční výbor pocit, že ty informace nebyly dostatečné, pak myslím, že ve spolupráci s Ministerstvem zahraničí určitě podnikneme kroky k tomu, abychom informace případně rozšířili nebo zpodrobnili, pokud je to ještě v tom nadcházejícím období možné.
Tolik z mé strany velmi stručně k vystoupením, která zde zazněla. Ještě jednou děkuji za projevy podpory pro tuto dohodu a dovoluji si o podporu požádat celou Poslaneckou sněmovnu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Se závěrečným slovem chce ještě vystoupit zpravodaj pan poslanec David Šeich.
Poslanec David Šeich: Pouze upřesnění. U tohoto typu smluv nelze zamítat, u smlouvy můžeme nevyslovit souhlas. Čili pro podrobnou rozpravu z mého rétorického hodnocení nevyplývá žádný konkrétní závěr pro usnesení. Myslím, že platí pořád to stejné, i když je to podle pana kolegy Lachnita zpátečnické. Pořád platí, že je to smlouva o ochraně investic, která má jednu drobnou vadu na kráse - nechrání české investice.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To bylo závěrečné slovo zpravodaje a my se blížíme k hlasování. Registruji vaši žádost o odhlášení a prosím, abyste se všichni znovu zaregistrovali.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny zní takto: "Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Dohody mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou o podpoře a ochraně investic, podepsané dne 8. prosince 2005 v Praze, dle sněmovního tisku 1247.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 114 a táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?
V hlasování s pořadovým číslem 114 z přítomných 79 pro 63, proti 7. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.
Mám zde však ještě poznámku, že máme hlasovat o doprovodném usnesení. Prosím, aby mě pan zpravodaj ještě poslouchal. Mám tu poznámku, že jsme měli hlasovat o doprovodném usnesení, které je obsaženo v usnesení zahraničního výboru, to je usnesení… (Předsedající hledá v podkladech.)
Já se domnívám, že v prezidiálce došlo asi k nějakému omylu, protože si kontrolujeme všechny dokumenty k tomuto tisku. To, co je předloženo jako žádost zahraničního výboru o další informace ministra financí, nepovažuji za návrh doprovodného usnesení. Nedomnívám se, že se tedy máme v hlasování zabývat tímto dokumentem. Proto považuji za uzavřený bod číslo 72, sněmovní tisk 1247. Děkuji panu místopředsedovi vlády i panu zpravodaji.
Dámy a pánové, to bylo poslední, čemu jsme se dnes mohli věnovat. Děkuji vám za účast na dnešním jednání v Poslanecké sněmovně. Přeji vám příjemný večer.
(Jednání skončilo v 18.57 hodin.)
***