(10.10 hodin)
(pokračuje Paukrtová)
Za druhé. Významným způsobem by diskriminoval české výrobce oproti výrobcům Evropské unie, protože těm samozřejmě nelze nařídit nějakou minimální velikost písma. Jak tady bylo řečeno, zákon nemá žádné přechodné období, takže by to znamenalo pro řadu výrobců odpis zásob ve výši desítek až stovek milionů korun.
Dále bych ráda vzkázala panu zpravodaji, že jsme se zabývali myšlenkou prodloužit přechodné období a řešit to způsobem, který on navrhoval, ale nakonec jsme se většinově přiklonili k vypuštění prostě proto, že pro některé výrobce je nesplnitelný. Myslím si, že také nenařizujeme, jaká má být velikost písma např. v novinách, takže si myslím, že ochrana spotřebitele by se mohla pojímat ještě jiným způsobem, a v tomto případě Senát vypustil zmíněné ustanovení "minimální velikost písma".
Dovoluji si vás poprosit, abyste hlasovali pro senátní verzi. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní senátorko. Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan kolega Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, dámy a pánové. Vážená paní senátorko, chtěl bych vás požádat, abyste nebrala má slova stejně jako včera osobně, ale jste tady jediný představitel Senátu, takže se obracím na vás jako na Senát. Takže prosím, aby to takto bylo chápáno, opravdu to neberte osobně.
Dámy a pánové, já bych chtěl možná obrátit vaši pozornost k pozměňovacímu návrhu č. 3 Senátu. Možná pro ty, kteří to nemají před sebou, bych přečetl, jak pozměňovací návrh zní: V článku I bodu 16 slova "8 až 13" nahradit slovy "8, 9 až 13".
Dámy a pánové, paní senátorka nám za Senát napsala i informaci, kde vysvětluje tento třetí pozměňovací návrh, leč možná, že jsem trochu retardovaný - já nevidím souvislost mezi tím odůvodněním a tímto pozměňovacím návrhem. Chtěl bych požádat, kdyby paní senátorka nějak vlastními slovy odůvodnila ten třetí pozměňovací návrh, snad tak, abych ho i já pochopil. Jinak kdyby se mi nedostalo žádného logického vysvětlení, potom bych vystoupil ještě jednou po vystoupení paní senátorky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Prosím paní senátorku o vystoupení.
Senátorka Soňa Paukrtová: Třetí pozměňovací návrh se týká dozorových orgánů, kde my navrhujeme změnu v tom smyslu, jak vyplývá i z ostatních zákonů. Obecní živnostenské úřady by byly již třetím dozorovým orgánem, který tento zákon pojednává, a my to považujeme za poměrně nadměrné zatěžování podnikatelské veřejnosti. Obecný dozor má na starosti Česká obchodní inspekce a dalším orgánem jsou celní úřady, takže jsme pozměňovací návrh tohoto znění přijali.
Jinak bych ráda vzkázala panu poslanci Vymětalovi, že já si jeho kritiku Senátu rozhodně neberu osobně, ale já jsem tady zkrátka od toho, abych hájila Senát, a snažím se tak činit podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Opravdu to neberu osobně, ale nemohu nereagovat, pokud je Senát napadán. Včera tady pan poslanec Vymětal kritizoval lobby naší legislativy. Já si prostě myslím, že naše legislativa je výbornou legislativou a že v žádném případě nelobbuje, že zkrátka a dobře naše legislativa podává návrhy, ale hlasuje o nich nejprve výbor a potom Senát, takže tam se podle mého názoru o nějakém lobbingu nedá příliš mluvit. Ještě jednou, já si to opravdu neberu osobně.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní senátorko. Pan kolega Vymětal - ještě reakce.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Chce se mi říci: Senáte, Senáte, zahrado zelená Valdštejnská. Já rozumím záměru paní senátorky, ale bohužel pořád nevidím rozdíl mezi zněním Sněmovny a zněním Senátu, takže pokud měl Senát nějaký záměr, nepodařilo se mu ho vůbec vyjádřit. Nemohu si pomoci, nemohu nic jiného, než abych konstatoval, že považuji tento pozměňovací návrh za schválnost Senátu vůči Poslanecké sněmovně, protože znění se vůbec nezměnilo, nic to neřeší. Já si myslím, že jestli takovýmto způsobem se bude Senát snažit vracet Poslanecké sněmovně za každou cenu, i za tuto cenu takovýchto nesmyslů, zákony Poslanecké sněmovně, tak prokazuje, že není žádnou politickou pojistkou, ale že je orgánem k ničemu a je zralý ke zrušení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má pan kolega Kučera.
Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, jsem přesvědčen, že obě hlasování v sobě skrývají jednu obrovskou škodlivost pro český trh, obrovskou škodlivost pro české podnikatele, myslím tím malé a střední podnikatele v obchodní sféře. Za této situace nám nezbývá nic jiného, než neschválit ani jednu normu. Dovolte mi, abych vám to v krátkosti vysvětlil.
Vládní novela se dramaticky překlopila návrhy zde ve Sněmovně po aférách, kdy se v supermarketech objevilo nemravné a velice špatné chování s masem, kdy se v supermarketech objevily aféry s hlodavci v regálech s potravinami apod. Pak se do vládní novely prodral i pozměňovací návrh, kdy pokuty za tyto věci se dramaticky zvýšily až na 50 mil. korun. Už jsme se o tom tady bavili. Ministr Urban zde srdnatě vystupoval v pozici, že právě tyto pokuty mají být trestem na nemravné chování supermarketů, že je mají od tohoto chování odvést. Zkrátka těžkým způsobem potrestat.
Já musím říci, že je opravdu úžasné, jak naivně a hloupě se členové vlády, v tomto případě pan ministr Urban, dokáží chovat. Myslím si, že všichni víte, že supermarkety používají doplňkové ekonomické nástroje, jako jsou regálné, listovné, podnákladové slevy, smluvní pokuty a další takové nástroje, kterými se dostávají k velice podstatným doplňkovým ekonomickým zdrojům, a v dnešní době už prakticky platí, že během pěti let jen z těchto doplňkových zdrojů dokáží odfinancovat celé investice na výstavbu daného supermarketu. Bohužel při využívání těchto nástrojů žádná pokuta pro supermarkety není trestem, protože pokutu i v řádu desítek milionů korun dokáží pouhou zvýšenou svojí administrativní činností převést na spotřebitele a dodavatele. To přece už my tady všichni o tomto trhu víme.
Pak ale také platí pravda, že zvýšené pokuty na supermarkety nebudou trestem, ale bohužel platí pravda, že tyto zvýšené tresty, pokuty, budou trestem likvidačním na malé a střední obchodníky na našem trhu, to znamená na české obchodníky, kteří zde jsou. Tam již v řadě případů pokuty ve výši 50 tisíc, 100 000 tisíc, a nemusím jít výše, je vskutku likvidační pokutou. Pak tento návrh v obou verzích vyčistí místo supermarketům na našem trhu, oddálí krach některých supermarketů, protože všichni jste si také jistě všimli, že supermarketů především v některých místech, některých lokalitách, je již postaveno tolik, že si navzájem tak silně konkurují, že jsou na hraně krachu, především některé.
***