(14.10 hodin)

Poslanec Petr Braný: Děkuji. Pane předsedo, vážená vládo, kolegyně, kolegové, já bych ještě dal procedurální návrh na zařazení třetích čtení, a to vládního zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních a o pozdějších předpisech, je to sněmovní tisk číslo 41. Z důvodu vážnosti této materie a tříbení si některých stanovisek bych žádal, aby tento bod byl projednán na této schůzi a aby bylo jasně i časově vymezeno jeho jednání teď těmi přesuny.

Já bych navrhoval, aby tento tisk číslo 41, třetí čtení, byl jako první zařazen zítra po obědě. Jestli byste tomu to věnovali pozornost a podporu, bylo by to myslím čisté a z hlediska procedury i potom by to proběhlo všechno.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, počkejte u mikrofonu. My už jsme zařadili jako první bod po obědě guvernéra, tedy ten bod, co se týká inflace. Takže mohlo by to být jako druhý bod. Souhlasíte s tím?

 

Poslanec Petr Braný: Jako druhý bod, ano souhlasím.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Takže já bych nechal hlasovat o tom. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 92 z přítomných 163 poslanců pro návrh 125 poslanců, proti návrhu 6. Konstatuji, že bod 34, sněmovní tisk 41, jsme zařadili na konec třetích čtení.

 

Tedy budeme pokračovat. Dnešní jednání zahájíme pevně zařazenými body 16, 17, 18 a 20. Dále budeme pokračovat body ve schváleném pořadí. Budou to tedy body bloku zpráv. Přehled zbývajících bodů k projednání vám bude neprodleně rozdán na lavice.

 

Zahajuji dnešní první bod. Je to bod číslo

 

16.
Senátní návrh zákona o přechodu některých dalších věcí
z majetku České republiky do vlastnictví obcí
/sněmovní tisk 14/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 14/1.

Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede senátor Jiří Pospíšil, kterého srdečně vítám, a prosím, pane senátore, ujměte se slova.

 

Senátor Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, účelem navrženého zákona je převést zpět do vlastnictví obcí zbylou část jejich takzvaného historického majetku, vyvlastněného jim v době nesvobody, která jim dosud z níže uvedených důvodů převedena nebyla a nachází se mimo území vojenských újezdů, a nadto ustavit mechanismus pro případné budoucí převody historického majetku obcím v případě, že dojde ke zmenšení nebo ke zrušení vojenského újezdu.

Tento majetek byl obcím vyvlastněn a následně zestátněn ke dni 31. prosince 1949, a to v důsledku zrušení územní samosprávy v době nesvobody. Později v důsledku zániku ČSFR přešel i tento majetek na Českou republiku, ale nebyl obcím vrácen podle zákona č. 172/1991, protože nebyl v majetku České republiky již ke dni jeho účinnosti a nesplňoval tak jím stanovené podmínky převodu. Tuto zjevnou tvrdost zákona a překážku úplné restituce historického nemovitého majetku obcí určeného k jejich majetkovému vybavení nezbytnému pro řádný výkon samosprávy se od roku 1993 neúspěšně snažila odstranit řada opatření exekutivní a legislativní povahy, které máte vyjmenovány v důvodové zprávě.

Smyslem navrženého zákona je odstranit právě tuto nespravedlnost danou shodou shora uvedených nešťastných časových okolností a neobratnou formulací zákona č. 114/2000 a definitivně tak naplnit původní záměr zákona č. 172, to je restituovat předmětné majetkové podstaty ve prospěch samosprávy.

Jménem Senátu vás žádám o schválení tohoto zákona. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane senátore. Prosím, posaďte se ke stolku předkladatelů.

Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Tomáš Kvapil. - A poprosil bych vážené kolegyně a vážené kolegy, abychom se trošku ztišili, protože skutečně hladina hluku je ve sněmovně nepřípustná.

Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážený pane senátore, kolegyně a kolegové, zákon, který je uveden pod sněmovním tiskem 14, se týká přechodu některých dalších věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Navazuje na nepochybný účel zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Tím je zejména majetková restituce.

Pojem restituce lze obecně chápat jako proces, v němž nově nastupující režim napravuje křivdy spáchané předchozím režimem tím, že navrací poškozeným subjektům majetek jim dříve nespravedlivě odňatý předchozím režimem. Je smutné konstatování, že přestože uplynulo patnáct let od nabytí účinnosti výše uvedeného zákona, doposud se nepodařilo obnovit vlastnické právo obcí k veškerému majetku, se kterým obce nebo lesní družstva obcí ke dni 31. 12. 1949 hospodařily, a tedy jej spravovaly vlastním jménem a ve vlastní prospěch. Tento stav je neodůvodnitelný a neudržitelný.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP