(15.20 hodin)

Poslanec Walter Bartoš: Dámy a pánové, vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, v roce 2004 byl Sněmovnou přijat nový školský zákon, který zakotvil novou podobu maturity. Podle tohoto zákona se maturitní zkouška skládá nově za dvou částí, a to za prvé z tzv. části společné a tzv. části profilové. Nově zaváděná společná část maturitní zkoušky, která samozřejmě má být podle tohoto zákona centrálně zadávána, se má skládat ze tří povinných zkoušek, a to z českého jazyka, z jazyka cizího a volitelné zkoušky, kterou si žák volí z matematiky, občanského základu, přírodovědně-technického základu nebo informačně-technologického základu. My jsme se s kolegy z Občanské demokratické strany a samozřejmě také s kolegy ze Strany zelených rozhodli předložit návrh tohoto zákona, neboť jsme přesvědčeni, že spuštění této podoby maturitní zkoušky v roce 2008 by mohlo zkomplikovat život nejenom školám, ale především studentům, kteří v tomto roce mají maturovat.

Na základě tohoto předkládáme návrh zákona, a důvodem pro odložení státní maturity jsou tyto základní body.

Ten bod číslo 1 spočívá v tom, že minulá vláda, tedy nemám na mysli minulou vládu premiéra Topolánka, ale vládu, ve které měla sociální demokracie většinu, nepřipravila a nevydala školským zákonem předpokládané rámcové vzdělávací programy, kterými měly být stanoveny závazné znalosti a dovednosti, které měly být podle školského zákona ve společné části maturit ověřeny. Tyto rámcové vzdělávací programy nejsou připraveny ani dnes. Je však předpoklad, že pokud by se intenzita práce Ministerstva školství na jejich zpracovávání výrazně zvýšila, do dvou let by tyto plány mohly být vydány.

Druhý důvod, nebo bod, chcete-li: V současné době podle dnes platných závazných učebních dokumentů existují výrazné rozdíly jak v obsahu učiva, tak v jeho rozsahu stanoveném počtem vyučovacích hodin. Znamená to tedy, že společný průnik toho, co se žáci ve škole reálně učí, je velmi minimální. Hrozí proto nebezpečí, že buď budou žáci v rámci společné a centrálně zadávané části státních maturit zkoušeni z něčeho, co ve škole nebrali, nebo bude náročnost požadavků, a to je ten druhý extrém, postavena tak nízko, že vykonaná zkouška nebude mít charakter maturity, tedy zkoušky, od které se očekává jistá úroveň náročnosti.

Tím třetím důvodem je, že ministerstvo neprovedlo a ani v letošním roce nepředpokládá provést tzv. generální zkoušku maturity nanečisto. Jinými slovy, odchytat ty problémy, o kterých momentálně nevíme a které se samozřejmě mohou projevit v průběhu vykonávání této maturitní zkoušky. Tím, že nebude tato generální zkouška na maturitu provedena, hrozí reálné nebezpečí organizačních selhání, opakování vážných chyb, které se v minulých letech již v konstrukci testů projevily.

Dalším důvodem je to, že žádný z předmětů, ze kterých se má společná část maturit skládat, není komplexně připraven. Teprve v letošním roce, v zásadě bez možnosti oprav, mají být ověřovány některé části zkoušky z mateřského jazyka, teprve letos mají být na poslední chvíli vyškoleni ti, kteří mají posléze uvedenou část zkoušky z českého jazyka hodnotit, a podobně. V případě cizího jazyka existuje tak výrazný rozdíl v zaměření a v rozsahu výuky v jednotlivých oborech vzdělávání, že buď hrozí případná minimalizace nároků na jejich vykonání, nebo procentně vysoké selhání zkoušených.

Vím o tom, že kolegové z levé části politického spektra navrhli svoji představu zákona o odložení státní maturity. Ta představa spočívá v tom, že chtějí odložit pouze třetí, volitelnou zkoušku. Já jsem přesvědčen, že toto není řešení. Jak jsem již uvedl, nejsou připraveny ani ty předchozí předměty, tedy zkouška z mateřského jazyka a není připravena ani zkouška z cizího jazyka.

Nicméně vnímám to, že v Poslanecké sněmovně se jedná o zákon, který se týká vzdělávání. Vzdělávání nemá být oblastí, kde budeme hlasovat 101:99. Nemáme se tady válcovat o jeden hlas. Vzdělání je oblast, která má být konsensuální, kdy není možné měnit podmínky ve školách podle toho, jestli vyhrála pravice nebo levice. Proto bych navrhl kolegům z levé části politického spektra, pokud nebudou navrhovat zamítnout předlohu, jednak souhlas s prodloužením doby projednávání této navrhované normy, jinými slovy, dostali bychom do běhu váš zákon a paralelně bychom tyto návrhy zákona mohli projednávat. Za druhé navrhuji kolegům, abychom vytvořili jakousi pracovní skupinu, která bude pracovat u výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, kde by každá politická strana, která je zastoupena v Poslanecké sněmovně, nominovala jednoho nebo dva členy. Pokud by komise měla pět, tak jednoho, pokud by měla deset, tak dva členy.

Chtěl bych říci, že předkladatelé si jsou vědomi toho, že mohou existovat různé interpretace odložení státní maturity. Chci říci, že předkladatelé slibují, že opravdu myslí vážně, že maturita, tzv. společná část, by byla spuštěna v roce 2010.

Vážená paní předsedající, tolik mé úvodní slovo. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP