(9.10 hodin)
(pokračuje Grebeníček)
Otevřeně předesílám, abych k předsedovi vlády nebyl nespravedlivý, že ta záležitost přesahuje jej samotného a má samozřejmě širší rozměr. My všichni totiž, jak jsme zde - a chci být poctivý, nemohu to nezmínit - máme už zkušenost z předchozího období. Byly to, a v tom má premiér Topolánek pravdu, vlády vedené sociální demokracií, které bez jakéhokoliv mandátu polooficiálně nabídly vládě Spojených států jednání o umístění vojenské základny na území naší republiky. Tato jednání pak, jak známo, vláda Vladimíra Špidly i kabinety jeho nástupců potají vedly a protiústavně tak obcházely Poslaneckou sněmovnu, které cíleně upíraly informace o těchto jednáních.
Dámy a pánové, v každém případě ani za minulých vlád se nestalo, že by některý z ministrů řádně splnil svou ústavní povinnost a podal informaci Poslanecké sněmovně a jejím příslušným výborům o těchto tajných jednáních. Nikdo z nich, ani někdejší ministr zahraničí Cyril Svoboda či ministři obrany Tvrdík a Kühnl, přímo zainteresovaní v přípravě a utajování těch jednání, nesplnili své zákonné povinnosti a nepřiznali Poslanecké sněmovně a nenastolili na pořad jednání to, co v žádné skutečně demokratické zemi nelze vyjednávat pokoutně a protiústavně za zády parlamentu a za zády suverénních občanů.
Dámy a pánové, bylo proto pro mne významné dovědět se, jak se k tak závažnému tématu staví nový premiér, premiér Topolánek. Zdůrazňuji, vybaven velmi špatnou zkušeností z nedemokratického a protiústavního postupu předchozích vlád, vnímal jsem od počátku velmi citlivě, že nová koaliční vláda v tomto stylu pokračuje. Svou interpelací jsem premiérovi nabídl, aby rozumně vysvětlil a korigoval některá extrémní stanoviska vládní i ministrů svého kabinetu. Nevyužil toho. Ve zkratce proto nyní rekapituluji.
Předseda vlády se vyhnul jasné odpovědi na mou první otázku, zda považuje za možné jednat s vládou Spojených států amerických o jejím požadavku na dočasné či trvalé rozmístění vojsk a vojenských zařízení dříve, než se Spojené státy americké smluvně zaváží, že jejich základny a vojenská zařízení budou podrobeny trvalé a plné české a současně i mezinárodní kontrole. Pouze nepřímo připustil, že americká základna a vojska by byly vybaveny podle dosavadních zvyklostí základen Spojených států amerických na cizím území statutem, který fakticky - a odborníci to vědí - znamená jejich privilegované postavení a nestíhatelnost v zemi pobytu za zločiny a porušení zákonů, kterých se zde dopouštějí.
Dámy a pánové, na mou druhou otázku, zda požádá osobně vládu Spojených států amerických, aby se smluvně a pod sankcí zavázala k dodržování Charty OSN, norem mezinárodního práva válečného, Ženevských konvencí a mezinárodních úmluv o lidských právech, předseda vlády cynicky tvrdí - cituji: Spojené státy americké nikdy nezpochybňovaly existenci a závaznost mezinárodního práva, ať už se jedná o Chartu OSN nebo mezinárodní smlouvy z oblasti mezinárodního humanitárního práva, například Ženevské úmluvy z roku 1949.
Ptám se v této souvislosti: Najde se v této Sněmovně někdo, kdo ještě neslyšel o vyjádřeních kompetentních institucí - Organizace spojených národů, Mezinárodního červeného kříže, Amnesty International a dalších institucí o tom, že Spojené státy americké výslovně odmítají respektovat a nedodržují tyto normy? Nerozumím proto tomu, jaký zvláštní důvod má současná koaliční vláda, aby její předseda popíral zveřejněné a mezinárodním společenstvím kritizované válečné zločiny a porušování mezinárodního práva ze strany prezidenta Spojených států amerických, jeho ministrů zahraničí, obrany a nejvyšších vojenských činitelů Pentagonu - jen pro příklad - v Iráku, v Afghánistánu, v Jugoslávii a porušování Ženevských konvencí o válečných zajatcích na Guantánamu. Nevidím jediný rozumný důvod, který by premiéra vedl k tomu, aby nám do očí popíral a bagatelizoval odpovědnost vlády Spojených států amerických tvrzením, že páchání zločinů se týká jen - cituji - ozbrojených sil Spojených států amerických. A nechápu a měl by této Sněmovně vysvětlit, jaký důvod má k tomu, aby naroveň státně organizovaných válečných zločinů vlády Spojených států stavěl vládou Německé spolkové republiky neorganizované jednotlivé zločiny příslušníků bundeswehru v Afghánistánu. Nebo je tu něco, co zase nevíme, a předseda vlády už také dostal od kancléřky Merkelové požadavek na zřízení vojenské základny bundeswehru?
Na otázku, zda může premiér jako člověk, který vyjádřil souhlas s pobytem amerických vojsk a rozmístěním jejich zařízení na území republiky, zaručit občanům, že ta vojska a zařízení nebudou využita k vojenským akcím odporujícím mezinárodnímu právu, jsem nedostal kvalifikovanou odpověď. Žádnou odpověď jsem pak neobdržel ani na otázku, zda předseda vlády požádal vládu Spojených států amerických o takové záruky.
Dámy a pánové, k dotazu, zda premiér věří, že ve věci použití vojenské základny nebude vláda Spojených států amerických občanům České republiky lhát, tak jako lhala v případě záminky útoku na Irák, útoku na Severní Vietnam a v případě tajného přechovávání jaderných zbraní na území Dánska, jsem obdržel pozoruhodnou odpověď. Přeložím-li ji do srozumitelné řeči, premiér naznačuje, že Dánům vláda Spojených států lhala ve spolupráci s vládou dánskou. Vskutku dobrý příklad pro naši současnou situaci. A dále, vládě Spojených států amerických prý premiér věří proto, že až dosud - jak výslovně uvádí - nelhala na rozdíl od komunistické strany nám. Musím se tedy ptát, proč premiér nevyvodil z chyb minulosti, třeba i z chyb Komunistické strany Československa, pro sebe příslušné závěry a proč nám nyní černé na bílém lže právě on.
Dámy a pánové, na mou poslední otázku, zda premiér považuje za demokratické upírat občanům právo rozhodovat ve věci rozmístění vojsk a vojenských zařízení Spojených států amerických na území naší republiky, když rukojmím a obětí nevypočitatelné silové politiky Spojených států amerických se stanou především oni, a nikoli dobře informovaní a možnostmi včasného přesunu i úkrytu disponující ústavní činitelé a vybraný okruh osob, odpovídá premiér v podstatě bilakovsky.
***