(10.00 hodin)
(pokračuje Nečas)

Chtěl bych také upozornit na jeden velmi diskutovaný a závažný fakt, který se také týká dávkových systémů, respektive sociálních transferů plynoucích podle dikce zákona o zaměstnanosti, konkrétně podle jeho § 78, to znamená finanční částky, dotace, které plynou na zřizování chráněných pracovních míst a chráněných dílen - což je mimochodem, dámy a pánové, ten vůbec nejdynamičtěji rostoucí sociální výdaj v českém sociálním systému. Jestliže v roce 2004 šlo na tento systém 650 milionů korun, tak v loňském roce to byla již 1,4 miliardy, v letošním roce je to 1,8 miliardy a v příštím roce je to 2,1 miliardy, pokud nezměníme zákony. To znamená, že během prakticky tří let šla tato částka na trojnásobek. Přitom se podařilo vytvořit, a to je chvályhodné, to nikdo nechce zpochybňovat, ale musím říci pouze, pouze 20 tisíc pracovních míst formálně u osob se zdravotním postižením.

A já chci velmi zdůraznit, že kroky, které vláda dělá, mají oporu jak mezi poctivými zaměstnavateli zdravotně postižených, tak mezi organizacemi, které sdružují zdravotně postižené, protože i tyto organizace uznávají, že tento systém je rozsáhle zneužíván, že až jedna třetina finančních prostředků je tady v podstatě předávána nikoli podnikatelům, ale podnikavcům, kteří na úkor zdravotně postižených získávají řádově stovky milionů korun ročně. Chtěl bych připomenout usnesení vládního výboru pro zdravotně postižené, kde právě z iniciativy zaměstnavatelů zdravotně postižených a také Národní rady zdravotně postižených bylo přijato usnesení, ve kterém je vláda vyzvána k tomu, aby řešila problematiku zneužívání § 78 a také § 81 zákona o zaměstnanosti. A návrhy, které vláda předkládá, jdou jednoznačně tímto směrem.

Velmi rizikovým faktorem, dámy a pánové, je také systém sociálních služeb, kde jsou také úpravy již v tomto stabilizačním balíku, ale kde zřejmě v dalších měsících budeme muset na základě širší politické shody sáhnout k některým hlubším změnám. Jak si jistě vzpomínáte, tento systém byl rozpočtován v loňském roce částkou zhruba 13 miliard v různých dávkových a dotačních titulech. Když vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o sociálních službách, uvedla ve své důvodové zprávě, že se nepředpokládá nárůst výdajů na systém sociálních služeb. Na základě toho Sněmovna napříč politickými stranami odsouhlasila tento zákon.

Skutečnost je však dramaticky jiná, dámy a pánové. A tady je opět další velmi rizikový faktor vývoje našich veřejných financí. Zatímco ještě do začátku loňského září byl připravován rozpočet pro systém sociálních služeb s výdaji ve výši 13 miliard korun, ať již v podobě příspěvku na péči, tak dotačních titulů, tak je skutečností, že vláda nakonec předložila do Poslanecké sněmovny návrh ve výši 14,5 miliardy korun a Poslanecká sněmovna navýšila výdaje na systém sociálních služeb o další 3 miliardy korun, to znamená v rozpočtu máme v tuto chvíli 17,5 miliardy korun, to znamená o 4,5 miliardy korun více, než se předpokládalo. A přesto všichni víte ze svých obcí, měst a krajů, že to nestačí a že je velká nespokojenost. To znamená - dali jsme výrazně více na dotacích, nestačí to.

A navíc, dámy a pánové, se nám naprosto fatálním způsobem rozběhl příspěvek na péči. Analýzy, které máme k dispozici, zatím za zhruba první čtyři až pět měsíců letošního roku, ukazují, že námi všemi původně předpokládaný a rozpočtovaný výdaj na příspěvek na péči ve výši 8,9 miliardy korun bude více než překročen. Vše nasvědčuje tomu, že skutečné výdaje příspěvku na péči v letošním roce budou 12 miliard korun, nikoli 8,9 miliardy korun. A v příštím roce vysoce pravděpodobně se ta částka bude pohybovat někde okolo 15 miliard korun.

Znamená to tedy, že skutečné výdaje na systém sociálních služeb, kde - znovu opakuji - ještě před rokem jsme všichni předpokládali, že bude stačit v letošním roce 13 miliard korun, tak přes rozpočet 17,5 miliardy korun ve skutečnosti to bude stát v letošním roce 20,5 miliardy korun. A v příštím roce někde v rozmezí 22 až 25 miliard korun. To jenom ukazuje další rizikový faktor. A tím, jak se nám rozběhly jednotlivé sociální transferové systémy do naprosto nekontrolovatelné podoby, kdy eskalují tyto výdaje a dostávají se naprosto mimo kontrolu vlády, naprosto mimo kontrolu Poslanecké sněmovny a mimo koridor udržitelného vývoje veřejných financí.

To jsou tedy další kroky, které musí být učiněny. Jak jsem již řekl, některé první dílčí omezující zpětnovazební prvky a brzdy jsou již v tomto vládním návrhu. Ale já avizuji, že bude nutné vyvinout úsilí celé české politické scény, aby sociálně únosným způsobem a rozumným způsobem zabrzdila eskalaci výdajů na systém sociálních služeb, a že to bude vyžadovat širší shodu politické scény.

Velmi výrazným a rizikovým faktorem vývoje našich veřejných financí je penzijní systém. Já chci zdůraznit, že v tomto vládním návrhu, a řeknu k tomu jenom zhruba tři věty, není zařazena parametrická změna průběžného důchodového systému, čili první etapa reformy důchodového systému. Ten důvod je jeden. My jsme si byli od počátku vědomi, a říkáme to velmi korektně, že zřejmě tento vládní návrh se stane předmětem ostrého politického střetu. A my chceme, aby první etapa reformy důchodového systému stejně tak jako další etapy reformy důchodového systému měly šanci získat širší soulad politických sil.

Přesto upozorňuji na to, že po roce 2014 se v každém případě začne náš důchodový systém propadat do velmi tvrdých deficitů v řádech postupně několika miliard a posléze okolo roku 2020 již díky demografickému vývoji v řádech několika desítek miliard korun ročně a že současný mírně pozitivní vývoj důchodového systému je způsoben pouze tempem ekonomického růstu a poklesem nezaměstnanosti, respektive nárůstem zaměstnanosti. Při jakémkoli výkyvu těchto dvou parametrů i tento důchodový systém začne sklouzávat do měkkých deficitů. I tento systém tedy musí být zreformován. My doufáme, že nalezneme v této oblasti širší politickou shodu.

Vláda si je plně vědoma, že velké kontroverze tady vzbudí systém, který tady navrhujeme, změn v systému nemocenské, kdy zavádíme třídenní karenční lhůtu a měníme, snižujeme denní vyměřovací základ. Jsme přesvědčeni, že je to správný krok. Mimochodem, všechny analýzy ukazují, že systém nemocenské je zřejmě nejrozsáhleji zneužívaným českým sociálním dávkovým systémem. A ty zkušenosti jsou jednoznačné. Opatření, které navrhujeme my, všude v rámci Evropské unie, pokud byla zavedena analogická opatření, vedla k zastavení tohoto zneužívání a snížení míry zneužívání systému nemocenské.

Jak jsem již řekl, naše opatření částečně v tomto stabilizačním balíčku, částečně v dalších reformních krocích, které vláda chystá, se dotknou všech klíčových sociálních transferových systémů. Vláda je připravena tyto věci pečlivě projednávat, navrhovat, a jak jsem již řekl, v některých klíčových oblastech, jako je důchodový systém a systém sociálních služeb, budeme vláda i já jako ministr práce a sociálních věcí usilovat o širší politický konsensus, protože rozhodujeme o věcech, které ovlivňují životy našich občanů na dlouhé desítky let.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost. (Potlesk ze strany koaličních poslanců.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď bych požádal pana ministra zdravotnictví Tomáše Julínka, aby se ujal slova.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, jedním z hlavních cílů navržených změn zákonů o veřejném zdravotním pojištění, pojistném na veřejné zdravotní pojištění, o VZP a o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách je zefektivnění nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění. Dalším efektem pak je zpružnění systému poskytování zdravotní péče a uvolnění kontraproduktivních regulací.

Na výdajové straně chceme motivovat občany k odpovědnějšímu čerpání zdravotní péče, na straně příjmové jsme vyhověli žádosti Ministerstva financí a celé vlády reagující na situaci ve státním rozpočtu a souhlasili se zmrazením plateb za státní pojištěnce za léta 2008 a 2009. Rád bych připomenul, že i po tomto zmrazení bude reálná výše plateb za státní pojištěnce v roce 2008 o 4,7 miliardy korun vyšší, než jak je navrhovala vláda sociální demokracie v roce 2006.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP