(15.30 hodin)
(pokračuje Filip)
A já říkám, že nebude zajištěna. A když jsem se vyjádřil k takzvanému potenciálu ekonomiky, tak musím říci, že pokud vezmeme za pravdivou tu tezi, že už výše ten potenciál neporoste, protože neděláte nic pro růst domácích ani zahraničních investic, naopak v tomto ohledu spíš činíte kroky, které jsou v rozporu s další mírou investic, tak je evidentní, že je potřeba zvýšit přímé daně. Kdybyste totiž byli normální a věděli byste, že roste ekonomika a že potřebujete řešit státní dluh a odstranění tohoto dluhu, tak byste požádali ekonomické subjekty v České republice, aby s tím snižováním daní ještě vydržely, a dokud nestabilizujeme veřejné finance, že se daně nebudou snižovat, anebo že dokonce dojde k dočasnému zvýšení daní pro ty, kteří mají největší zisky, a to také díky tomu, jak se Česká republika momentálně k takovým ekonomickým subjektům chová.
A to bude druhý balík pozměňovacích návrhů, které předloží klub komunistické strany, protože je evidentní, že i po snížení daní z 15 na 12 % u nejnižší příjmové skupiny je jasné, že ani tato nejnižší příjmová skupina není schopna uspokojovat své základní potřeby, propadá se do sociální sítě a my u těch rodin, kdy jsou oba zaměstnáni, ale bohužel žijí na hranici životního minima, vyplácíme téměř všechny sociální dávky, které náš sociální systém poskytuje. Nepřipadá vám to trochu trapné?
Znamená to, že pokud bychom snížili 12procentní daň na 9 % u nejnižší příjmové skupiny, měli bychom zvýšit solidaritu u těch, kteří vydělávají nepřiměřeně mnoho peněz za málo práce. Všimněte si, jaké byly argumenty, když se privatizovaly banky v České republice, jak špatně hospodaří Česká spořitelna, jakým způsobem je na tom Komerční banka, jak se, řekl bych, dělala rošáda mezi IPB a ČSOB, abych se vyjádřil velmi decentně a neužíval slov, která jsou vlastní trestnímu právu - takže v tomto ohledu se podívejte na jejich dnešní výsledky. A je jednoduché zjištění, že v době, kdy byly tyto ztráty těchto bankovních domů, byla pracovní doba v těchto bankovních domech od sedmi hodin od rána do osmnácti devatenácti hodin večer. Dnes v bankovních domech je pracovní doba od devíti, polední přestávka od jedné do dvou a v pět hodin už tam nikdo není, a zisk, samozřejmě při menším poskytnutí služeb občanům, je tam 5 miliard, nebo 6 miliard korun u jiného bankovního domu. Tak takovou reformu samozřejmě by mohl provést kdokoliv, to tedy znamená i státní management.
Vidím tedy, že je tady obrovský potenciál, aby se současná 24procentní daň u právnických osob z jedné té kategorie změnila minimálně na tři. Nechme žít ty malé, ať si tady nemusíme neustále hrát s tím, že jediným, kdo tady bude rozhodčím na ekonomickém trhu, bude Úřad pro hospodářskou soutěž, ale pomozme ekonomickými nástroji těm vznikajícím malým firmám, drobným živnostníkům, a snižme jim daň klidně 24 % na oněch devět, dvanáct, patnáct procent. Debatujme o tom, nechme základní 24procentní daň a těm, kteří mají zisky nad 100 milionů korun, nebo jestli chcete, nad 500 milionů korun, tak zvyšme daně na oněch 31 %. Protože i při tomto zvýšení a při počtu takto činných ekonomických subjektů nedosáhneme ani daňové kvóty Evropské unie v jejích 25 zemích, protože naše daňová kvóta je o 5 % nižší.
A třetí věc, kterou vám vyčítám a kterou klub KSČM předloží, je stabilizace veřejných rozpočtů, to znamená rozpočtů, které se týkají rozpočtů obcí a státních fondů. Vy totiž, stejně jako to udělala vláda ODS, resp. koaliční vláda ODS, KDU-ČSL a ODA v roce 1995, opět řešíte část dluhů státu na úkor obcí. To je podle mého soudu nepřípustné. A to je záležitost, která je podle mého soudu zcela v rozporu s tím, co vy veřejně říkáte, a proto nemohu uvěřit těm jinak jistě vážně míněným slovům pana premiéra o lhaní a zadlužování.
A dovolte mi ještě jednu poznámku na závěr. Protože naše návrhy nepředkládáme jako pozměňovací návrhy k vašemu neopravitelnému tisku 222 a ještě dnes nikomu neznámému, vašemu společnému pozměňovacímu návrhu, tak abychom se nedostali, kdyby náhodou tyto návrhy byly schváleny, do rozporu s ústavním pořádkem České republiky po známém nálezu Ústavního soudu, co všechno je přílepek a co není, ač s tím nesouhlasím, pro pořádek a z opatrnosti navrhuji, ale velmi vážně navrhuji, abychom tu lhůtu, která je podle jednacího řádu mezi druhým a třetím čtením, prodloužili pro vládu o 30 dnů, aby se vláda ke všem návrhům vyjádřila a po vyjádření vlády aby proběhla řádná debata nad návrhy, které tady prošly, a abychom se lhůtou, to znamená lhůtu navrhnu téměř na 40 dnů, abychom se vrátili ke třetímu čtení tohoto návrhu 24. 9. letošního roku. Samozřejmě vaši námitku, kterou očekávám, že tím zbortíme jednání o státním rozpočtu, mohu jednoduše odmítnout tím, že pro projednávání státního rozpočtu ve vládě je potřeba, aby takový návrh, o kterém se jedná, byl schválen v prvním čtení, takže námitka odpadá a vy můžete až do 30. 9. státní rozpočet sestavovat podle toho, jak jste si jisti, že máte dostatek hlasů buď na vaši reformu, nebo na její alternativu.
A abych dokončil své vystoupení tím, co je potřebné z procedurálního hlediska. To znamená - k zamítnutí navrhuji alternativu, pokud neprojde zamítnutí, tak ještě teď na konci druhého čtení navrhuji vrácení výborům k novému projednání, pokud tento návrh nebude přijat, tak odročení třetího čtení do 24. 9. A pokud ani tento návrh nebude přijat, nezbývá mi, než vám potvrdit, že klub KSČM se s vaší reformou nesmířil, a to nejen díky svému přístupu k reformě, díky svému politickému programu, ale také kvůli tomu, že naši voliči nejsou ochotni nést znovu na svých ramenou své ponižování, snižování životní úrovně na úkor těch, kteří se jim dnes vysmívají a mají z jejich peněz znovu zbohatnout.
Děkuji vám.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Jičínský, připraví se pan poslanec Křeček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, problematika, kterou tu projednáváme, má dva základní aspekty nebo dva základní momenty. Je to obsahová problematika toho, co je nazváno vládní reformou nebo návrhem stabilizace veřejných rozpočtů, a má to také druhou stránku, způsob, jakým tato vláda tuto reformu připravuje a jak jí tato vláda praktikuje politický způsob svého vládnutí.
***