(17.40 hodin)
(pokračuje Čunek)

Další podstatnou změnou je také výrazné navýšení pokut ukládaných za neplnění povinností stanovených zákonem, přičemž je stanovena jak jejich spodní, tak i horní hranice. Tím by se mělo alespoň částečně zabránit ukládání nízkých pokut, které neplní svoji sankční funkci.

K vašemu posouzení se předkládají i některé další změny, které by měly zpřesnit stávající znění zákona nebo reagovat na dosavadní zkušenosti s jeho aplikací.

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, děkuji za pozornost a za podporu předloženého návrhu zákona.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení za nepřítomného pana poslance Urbana pan poslanec Petr Červenka. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Petr Červenka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidel má zvláštní právní úpravu jak v českém právním řádu, tak i v komunitárním právu. U nás má dlouholetou tradici. Jako obecně povinné bylo zavedeno již zákonem č. 81/1935 Sb., o jízdě motorovými vozidly.

Novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla provedenou zákonem č. 47/2004 Sb. došlo k řadě významných změn. Především došlo k navýšení limitů pojistného plnění, a to v případě škody na zdraví nebo usmrcení z 18 mil. na 35 mil. korun. Namísto dřívější regulace minimální a maximální výše pojistného se pojistiteli stanovila povinnost zohlednit při sjednávání výše pojistného v pojistné smlouvě předcházející škodný průběh pojištění odpovědnosti pojistníka, a to slevou na pojistném v případě bezškodného průběhu pojištění nebo přirážkou k pojistnému.

Významnou změnou pro poškozené je stanovení pojišťovně povinnosti ukončit do tří měsíců od nahlášení škody svoje šetření a sdělit poškozenému výši plnění nebo v této lhůtě podat písemné vysvětlení, proč bylo plnění zamítnuto nebo sníženo, resp. z jakého důvodu nebylo možno ukončit šetření.

Z hlediska urychlení poskytnutí pojistného plnění byl v komunitárním právu zaveden institut tzv. škodných zástupců. Ten má zabezpečit poškozeným jednodušší dosažení odškodnění v případě, kdy při jejich pobytu v některých z členských států mimo jejich bydliště utrpí v důsledku dopravní nehody škodu na zdraví nebo majetku.

Novela zákona rozšířila i povinnost České kanceláře pojistitelů. Současně s novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla došlo i k významným změnám občanského zákoníku, a to v rozsahu způsobeném odškodněním. Tyto změny se samozřejmě týkají odškodňování nároků z odpovědnosti za škodu z provozu vozidla.

Lze tedy konstatovat, že návrh zákona navazuje na příslušné evropské normy. Doporučuji tedy propuštění tohoto návrhu do druhého čtení s upozorněním, že ve druhém čtení k upřesnění tohoto návrhu bude předložena řada pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Já vás všechny odhlásím a změnu zpravodaje bychom měli dodatečně odsouhlasit.

 

Kdo souhlasí, aby místo pana poslance Urbana byl zpravodajem pro prvé čtení pan Petr Červenka? Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 136 z přítomných 90 poslankyň a poslanců pro návrh 84, proti nikdo. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas. Tedy pan poslanec Červenka byl určen zpravodajem pro prvé čtení.

 

Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádné písemné přihlášky. Hlásí se někdo z místa? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr zájem nemá, pan zpravodaj taktéž.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Nemá. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 137 z přítomných 105 poslankyň a poslanců pro návrh 103, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji. Končím bod číslo 31.

 

Zahajuji bod číslo

 

32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 277/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík. Pane místopředsedo, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedo, dámy a pánové, předkládám vám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o odpadech. Důvodem novely je adaptace, resp. transpozice aktů komunitárního práva. Říkáme tomu pracovně na úřadu malá euronovela zákona o odpadech.

Úprava se týká tří oblastí. První oblastí je přeshraniční přeprava odpadů, která je nově upravena nařízením Evropského parlamentu a Rady o přepravě odpadů. A tento návrh který vám předkládám, upravuje především kompetence Ministerstva životního prostředí jako orgánu, který je příslušný pro přeshraniční přepravu. Jde o schvalování přeshraniční přepravy, o schvalování finanční záruky za přepravu, jde o vznášení námitek a zákazů proti zamýšlené přepravě a o ukládání opatření v případě nelegální přepravy odpadů, a to vždy za podmínek, které jsou stanoveny tímto nařízením. Vedle toho se ještě upravuje např. povinné označování vozidel přepravujících odpady, které má zjednodušit kontrolu přepravovaných odpadů.

Pro vaši informaci bych jen rád řekl v souvislosti s problematikou nelegálních importů odpadů především z Německa do ČR, že 29. června Rada ministrů v Lucemburku projednávala návrh nové rámcové směrnice o odpadech, která v návrhu, který předložila Evropská komise, umožňovala transport odpadů po Evropě za účelem tzv. energetického využití, což je v podstatě zneškodnění odpadů ve spalovně, která je vybavena kogenerační jednotkou a vyrábí elektřinu. My jsme toto rozporovali nejprve společně s partnery z visegrádské skupiny, protože jsme byli nejvíce postiženi nelegálními importy z ekonomických důvodů do ČR. Já jsem měl a conto také rozhovor s komisařem Dimasem. Dlouhodobě jsme na tom pracovali a nakonec se podařilo vyjednat formulaci, která říká, že členský stát může, je-li to v rozporu s plánem odpadového hospodářství členského státu, omezit nebo zakázat dovoz odpadů. Teď to samozřejmě ještě bude podléhat dlouhé proceduře v Evropském parlamentu, ale byl bych rád, abyste věděli o tom, že se podařilo prosadit formulaci, která umožní ČR mít vlastní autonomní politiku ve vztahu k importům odpadů a zamezí to tomu, aby vznikaly kapacity pro zneškodnění odpadů, které budou již od počátku určeny pro zneškodňování odpadů, které by byly importovány ze zahraničí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP