(17.50 hodin)
(pokračuje Bursík)
Zpět k novele. Druhou oblastí je nakládání s perzistentními organickými znečisťujícími látkami podle příslušného nařízení Evropského parlamentu a Rady, a toto nařízení upravuje mj. podmínky pro nakládání s odpady s obsahem vyjmenovaných perzistentních organických znečisťujících látek. Opět se vymezuje postavení Ministerstva životního prostředí jako kontaktního subjektu pro danou oblast a zakotvuje se kompetence krajského úřadu, který bude rozhodovat jako příslušný správní úřad podle uvedeného nařízení.
Poslední opravovaná oblast je nakládání s odpady PCB a se zařízeními, která obsahují PCB, opět podle směrnice Rady o odstraňování polychlorovaných bifenylů, s tím, že tato směrnice ukládá členským státům povinnost, aby odstranily PCB a zařízení s obsahem PCB do 31. 12. 2010. Už platné znění zákona toto ukládá. To, co rozšiřujeme v tomto návrhu, je, že se nic nemění na povinnosti, ale doplňuje se návrh zákona o tzv. plán odstranění, resp. dekontaminace PCB, který musí být zpracován do 31. března 2009. Jinými slovy, my potřebujeme mít jistotu, že všechny subjekty, které nakládají se zařízeními nebo mají ve vlastnictví zařízení, která obsahují PCB, skutečně na tom dělají a dokáží splnit termín 31. 12. 2010.
Tolik k předkladu. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů.
Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vlastimil Aubrecht. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Aubrecht: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové. Já budu velice, velice stručný, protože většinu toho již tady řekl pan ministr a já bych to pouze opakoval, čili dovolím si jenom zopakovat základní fakta.
Jedná se opravdu o technickou normu, která má řešit z mého pohledu dva základní problémy, a to je přepravu odpadů jak mezinárodních, tak vnitrostátních. A za druhé nakládání a odstraňování odpadů obsahujících zejména PCB.
V prvé části stanoví povinnosti přepravce odpadů včetně označení vozidel, které má stanovit právní předpis vydaný Ministerstvem životního prostředí. Bývá většinou zvykem, že tento předpis je součástí předloženého materiálu. Bohužel v tomto případě je uveden jenom v tzv. tezích. Doufám tedy, že to je nedopatření a že to bude projednáno, aby nenastal případ, že zákon bude schválen a nebude prováděcí vyhláška a budeme ve vzduchu. Jenom tolik k první části.
V druhé části, jak jsem již uvedl, pojednává o povinnostech při nakládání a odstraňování odpadů obsahujících PCB. Většina ustanovení vychází z evropské směrnice a k jejímu naplnění se Česká republika zavázala.
Veškeré navrhované úpravy jsou perfektně zdůvodněny v důvodové zprávě a ve zvláštní části a navíc je zde ještě doplnil pan ministr. Doporučuji proto propustit návrh do druhého čtení do výboru pro životní prostředí. A vzhledem k tomu, jak jsem již na začátku uvedl, že se jedná o jednoduchou normu vycházející z evropského práva, myslím si, že můžeme zde odsouhlasit, a já to navrhnu, zkrácení doby projednávání ve výborech na 20 dnů.
Tím se také hlásím do rozpravy, kde bych toto navrhl. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. I vás poprosím, abyste se posadil ke stolku zpravodajů.
Nyní otvírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky, ale svoji přihlášku avizoval pan zpravodaj a poslanec Vlastimil Aubrecht. Prosím, pane poslanče, můžete se ujmout slova.
Poslanec Vlastimil Aubrecht: Zopakuji tedy svůj návrh. Navrhuji zkrátit lhůtu na projednávání ve výborech na 20 dnů.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a posléze budeme hlasovat o zkrácení lhůty na 20 dnů.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh nevidím, přistoupíme tedy k hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 138 z přítomných 113 poslankyň a poslanců pro návrh 107, proti nikdo. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas. Přikázali jsme tedy tento návrh k projednání výboru pro životní prostředí.
Nyní budeme hlasovat o zkrácení lhůty k projednání na 20 dnů. Tady musí být souhlas pana ministra. Pane ministře, souhlasíte s tímto zkrácením? (Ano.) Ano, pan ministr souhlasí.
Budeme nyní hlasovat o zkrácení lhůty k projednání na 20 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 139 z přítomných 114 poslankyň a poslanců pro návrh 106, proti nikdo. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu k projednání na 20 dnů.
Tím končím první čtení sněmovního tisku 277 a končím tedy i bod 32. Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi.
A nyní zahájíme projednávání bodu
33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách
a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 283/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Petr Gandalovič. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedo, vážená Sněmovno, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Cílem novely zákona o potravinách a tabákových výrobcích je především jeho přizpůsobení přímo použitelným předpisům Evropských společenství přijatým v době od poslední rozsáhlejší novely zákona v roce 2004. Některá ustanovení zákona byla přeformulována vzhledem k tomu, že hygienické požadavky na potraviny plynou nyní již přímo z nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 852/2004 o hygieně potravin. Byla proto vypuštěna ustanovení, která byla duplicitní s požadavky tohoto nařízení. Došlo ke zpřesnění údajů, které musí provozovatel potravinářského podniku oznámit příslušnému dozorovému orgánu v souladu s požadavky nařízení Evropských společenství č. 882/2004 o úředních kontrolách za účelem ověření dodržování právních předpisů týkajících se krmiv a potravin. Výsledkem získaných informací bude vytvoření jednotného registru všech provozovatelů potravinářských výrobků.
Návrhem se také dokončuje transpozice několika směrnic zejména v oblasti výroby a uvádění do oběhu přídavných látek, potravin určených pro zvláštní výživu, doplňků stravy a dietních potravin pro zvláštní lékařské účely.
V souladu se zásadami právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy dochází k zásadním změnám také v oblasti právní úpravy správních deliktů.
***