(17.10 hodin)
(pokračuje Vlček)

Další bod, a to je již poslední bod, který byl pevně zařazen po třetích čteních, je

 

48.
Vládní návrh zákona o vyšších soudních úřednících
a vyšších úřednících státního zastupitelství a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 294/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Pane ministře, máte slovo. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, pane předsedo. Opravdu uklidním Sněmovnu, že toto je již poslední návrh, který dnes Ministerstvo spravedlnosti předkládá.

Chci konstatovat, že máte před sebou nový návrh zákona o vyšších soudních úřednících a vyšších úřednících státního zastupitelství. Chci konstatovat, že jde o jednu z klíčových norem reformy justice, kterou Ministerstvo spravedlnosti v tuto chvíli připravuje, a chci říci, že filozofie změn a toho, proč je to zcela nový zákon, ne pouze novela platného zákona o vyšších soudních úřednících, je to, že do budoucnosti - a má to být jeden z cílů reformy - chceme, aby vyšší soudní úředníci převzali v zásadě veškerou administrativní agendu a aby se též rozšířila jejich činnost v oblasti drobných úkonů. Soudci by tak do budoucnosti měli rozhodovat ve věci samé, to znamená vynášet rozsudky, měli by rozhodovat o předběžných opatřeních v občanském soudním řízení a v soudním řízení správním a v oblasti trestního řízení by například soudci rozhodovali a prováděli úkony při jednání soudu v hlavním líčení, vydávali by trestní příkaz, příkaz k zatčení, příkaz k domovní prohlídce, to znamená úkony, kterými se výrazně zasahuje do soukromí jednotlivce, a pak samozřejmě též vynášeli rozsudky a činili jiná rozhodnutí ve věci samé.

Jinými slovy, dámy a pánové, filozofií tohoto nového návrhu zákona je to, že do budoucna personální kostru justice budou tvořit vyšší soudní úředníci a na soudce jako takové zbude to nejkvalifikovanější právní rozhodování. A právě takto je postaven nový návrh zákona o vyšších soudních úřednících.

Tento návrh přináší jednu výraznou změnu, že vedle vyšších soudních úředníků zavádí takzvané vyšší úředníky státního zastupitelství, protože i na státním zastupitelství lze část agendy přenést na takovéto kvalifikované administrativní síly. Určitě to bude v menším počtu než u jednotlivých soudů, ale i zde na státním zastupitelství se taková agenda najde. Nově tedy zavádíme institut vyšších úředníků státního zastupitelství a stanovujeme jeho působnost.

Co je důležité, je to, že do budoucnosti počítáme s tím, že na předsedovi soudu bude záležet, bude na jeho rozhodnutí, zda za odcházejícího soudce, který odchází například do důchodu, přijme nového soudce, nebo tři vyšší soudní úředníky. Bude to jeho manažerská odpovědnost, jeho rozhodnutí. On totiž zná poměry na tom kterém soudě nejlépe, neboť je jeho předsedou. Počítáme tedy s tím, že do budoucna by došlo k výraznému zvýšení počtu vyšších soudních úředníků, ne však tím, že bychom výrazně navýšili tabulkový počet míst pro vyšší soudní úředníky, ale na základě této postupné, evoluční cesty, na základě tohoto postupného, evolučního vývoje, kdy předsedové soudů sami budou regulovat to, zda chtějí mít více soudců, nebo více vyšších soudních úředníků.

Závěrem chci říci, dámy a pánové, že ministerstvo počítá s výraznou reformou vzdělávání v Justiční akademii v Kroměříži, která poskytuje vzdělání vyšším soudním úředníkům. Ono je to částečně obsaženo již v tomto zákoně, takže to pouze zmíním. Do budoucnosti chceme takříkajíc otevřít brány Justiční akademie pro všechny absolventy středních škol, ne pouze pro zaměstnance justice, a chceme vytvořit dlouhodobě vysokoškolské vzdělání bakalářského typu v oblasti vyššího soudního úředníka, a tím zatraktivnit toto povolání pro mladé lidi a nečinit z tohoto vzdělávání pouze jistý rekvalifikační kurs pro ty, kteří již léta pracují v justici a chtějí se pouze rekvalifikovat a změnit tak náplň své činnosti. Myslíme si, že to je důležitý trend, pokud chceme, aby do budoucna pozice a zaměstnání vyššího soudního úředníka byla prestižním zaměstnáním a aby byla atraktivní pro mladé absolventy středních škol.

Dámy a pánové, já vás žádám o podporu tohoto návrhu zákona, který, jak jsem naznačil, je klíčový, pokud dlouhodobě chceme reformovat českou justici, snížit počet soudců, zvýšit počet vyšších soudních úředníků a pokud chceme personální strukturu české justice přiblížit tomu, jak vypadá personální struktura justice například v Německu nebo v jiném státě, kde nezažili čtyřicet let totalitního režimu, a tudíž jistou právní a justiční diskontinuitu. Prosím vás o podporu tohoto návrhu a očekávám s nadějí, že jej projedná ústavněprávní výbor a že jej případně ještě doplní a vylepší. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji vám, pane ministře. Prosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Stanislav Křeček. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, po podrobném představení zákona panem ministrem a při zájmu Sněmovny, který je patrný, nepovažuji za důležité jako zpravodaj dále vysvětlovat cíle tohoto zákona.

Osobně se domnívám, že je to jeden z nejzávažnějších zásahů do české justice, a to zásahů jak do práce soudů, tak vnímání soudů našimi občany. Zákon bude vyžadovat velké změny v našem soudnictví. Musí být podrobně projednán v ústavněprávním výboru, kam jej doporučuji předat. Domnívám se, že z hlediska zpravodaje není třeba více k tomu dodávat.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Poprosím vás, posaďte se ke stolku zpravodajů.

Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Registruji požadavek o odhlášení. Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh není. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 399, z přítomných 92 poslankyň a poslanců pro návrh 92, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru.

 

Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi.

 

Nyní by následovaly body 95, 96 a 97. Než tyto body zahájím, nechal bych napřed hlasovat o souhlasu s tím, aby při projednávání těchto bodů mohl být přítomen guvernér České národní banky.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 400 z přítomných 92 poslankyň a poslanců pro návrh 89, proti nikdo. Konstatuji, že jsme schválili přítomnost pana guvernéra Tůmy na projednávání bodů 95, 96 a 97.

 

Zahajuji bod

 

95.
Zpráva o finanční stabilitě 2006
/sněmovní tisk 241/

 

Požádal bych aparát, aby doprovodil pana guvernéra do jednací síně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP