(12.30 hodin)
(pokračuje Gandalovič)

V Praze už se dostáváme v průměru na čekání méně než jeden měsíc. Opět něco, co před několika lety bylo naprosto nemyslitelné a bylo předmětem obrovské kritiky, různých podezření o úplatcích apod.

Omlouvám se, že jsem i při tomto druhém čtení využil tento prostor pro argumentaci ve prospěch navrhovaných změn, ale myslím si, že si to urychlení zápisu v katastru a digitalizace katastrálních map zaslouží.

Zemědělský výbor projednal tento návrh a navrhl drobné změny, se kterými souhlasím. Ústavněprávní výbor rovněž tento návrh projednal. Velmi rozsáhle diskutoval o možnosti zjednodušení vkladového řízení v případě, že právní úkon je činěn ve formě notářského zápisu. Nicméně jsem rád, že tady nedošlo ke shodě a podání nějakého pozměňovacího návrhu, protože jsme přesvědčeni, že nejsme na takto zásadní koncepční krok v této etapě připraveni, a jsme přesvědčeni, že v této chvíli je spíše potřeba právě se soustředit na tu technologii zápisů a digitalizace mapy, která má na urychlení, jak už jsem řekl, naprosto klíčový dopad. Takže nakonec ústavněprávní výbor nepřijal žádné pozměňovací návrhy, to znamená, že přesto děkuji ústavněprávnímu výboru za projednání.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi zemědělství Petru Gandalovičovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru. Také ústavněprávní výbor tento návrh projednal. Usnesení obou výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 460/1 a 2. Prosím tedy nejprve o slovo zpravodaje zemědělského výboru pana poslance Jiřího Hanuše.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji za udělené slovo. Zemědělský výbor projednal tento návrh zákona, tisk 460, na svém zasedání dne 10. září 2008. Doporučil ho ke schválení se dvěma pozměňovacími návrhy, které máte uvedeny v tisku 460/1. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím zpravodajku ústavněprávního výboru paní poslankyni Evu Dundáčkovou.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, ačkoliv ústavněprávní výbor nepřijal žádné usnesení k tomuto tisku, přesto si dovolím jen velice krátce nastínit obsah rozpravy, který byl veden nad tiskem č. 460.

Pan ministr již zmiňoval, že se jednalo o zkrácení doby zápisu, resp. o nový model, v kterém by bylo možné v případě, že je smlouva o převodu sepsána notářským zápisem, provést zkrácené řízení a provést de facto jen zápis, stejně jako je tomu v případě záznamů. Rozprava, která byla vedena, nakonec byla ukončena s tím, že opravdu v tuto chvíli na to katastr není připraven. Doufáme nicméně, že s postupem digitalizace na takové situace připraven bude.

Musíme najít ještě shodu na tom, zda to budou pouze notáři jako profesionálové, jejichž počínání nebo jejichž právní úkony již nebudou překontrolovávat právníci katastrálního úřadu, nebo zda taková možnost bude i pro smlouvy, které budou sepsány jinými profesionály, např. advokáty. V případě advokátů sice není žádná pochybnost o profesionalitě jejich výkonu, nicméně notáři navíc mají povinnost kontrolovat relativní neplatnost smluv a nepropustit žádnou smlouvu, která by byla v rozporu s právními předpisy. Za jejich činnost stoprocentně odpovídá stát. Vůči poškozenému jsou v malinko jiné pozici, než jsou jiné právnické profese. Budeme ale hledat způsob, jak najít cestu ke zkrácenému zápisu, protože jsme přesvědčeni, že je to cesta, která vede ke zlepšení nabídky pro klienty katastrálního úřadu a také ke zjednodušení práce katastrálního úřadu samotného, protože de facto v rámci vkladového řízení dost velká část smluv, kterou právníci katastrálního úřadu přezkoumávají, jsou smlouvy, které jsou sepisovány právnickými profesionály, a de facto se jedná ze strany státu o dvojí přezkum. Považujeme to za nadbytečné a budeme spolu s ministerstvem hledat cestu ke shodě.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Evě Dundáčkové. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku od pana poslance Ludvíka Hovorky. Prosím tedy pana kolegu Hovorku o slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl říct, že návrh zákona vnímám jako potřebný, ale vidím tady jeden problém v navrženém způsobu, kdy se má za každou položku, za každou nemovitost, za každé právo platit 500 korun. Domnívám se, že je potřebné zvýšit prostředky na digitalizaci map a že se to dá vyřešit i jednodušším způsobem. Dá se to vyřešit valorizací tohoto správního poplatku, který dneska je bez ohledu na počet parcel 500 korun. Pokud by se to navýšilo na 1000 korun, tak i podle sdělení Ministerstva zemědělství to bohatě pokryje zvýšené náklady na rychlejší digitalizaci. To pokrývá vlastně ty náklady s velkou rezervou, čili umožňuje to zkvalitnění práce katastrálních úřadů nad rámec krajů s digitalizací.

Je tady ještě jeden důvod, který mě vede k tomu, předložit pozměňovací návrhy, a to je složitost. Podle tohoto nového způsobu se vlastně navrhuje asi desetistránkový formulář, který má usnadnit výpočet poplatků za vklad do katastru nemovitostí, když dneska stačí předložit vlastně jednoduchý návrh, který se dá vejít na jednu A4. Já se domnívám, že není možné vycházet jenom z toho předpokladu, že takový běžný vklad někde ve městě nebo v Čechách je jedna až tři položky, ale je třeba i vycházet z toho, že jsou oblasti v České republice, kde je roztříštěná pozemková držba, jsou často velmi malé parcely, a vlastně za každou parcelu by se muselo platit 500 korun. Často ani hodnota těchto parcel nedosahuje této částky. Tak z toho důvodu si dovolím přednést v podrobné rozpravě pozměňovací návrh, který by vyřešil problém, o kterém jsme mluvili.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy. Pan kolega Hanuš má slovo.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Já děkuji. Dovolím si vystoupit právě k tomuto problému, který řekl můj předřečník, že se řešil poměrně dlouhou diskusí na zemědělském výboru. Chápu, že řadě lidí se tady objevil najednou problém, že by měli zaplatit o něco více, ale chci upozornit na to, kam se také pohnuly ceny nemovitostí a ceny pozemků, kde jsou také daně z převodu nemovitostí a jak se změnilo třeba, když budu převádět dejme tomu nějaké své hospodářství celé na svého potomka, takže je to všechno trošku posunuté někam jinam.

Podle údajů katastrálního úřadu se ročně provede zhruba 700 tisíc vkladů a další milion dalších zápisů. A jestliže bychom to vzali z pohledu navrhovaných poplatků, tak jak byly doporučeny zemědělským výborem, tak to znamená, že zhruba 35 % podání je na jednu nemovitost, na jeden zápis. Zůstáváme u těch pěti stovek. Dalších 20 % podání se jedná o dvě nemovitosti, to je 1000 korun, dalších 20 % podání jsou tři nemovitosti a tady se dostáváme na částku 1500 korun, 10 % podání jsou čtyři nemovitosti, tam se dostáváme na 2000 korun, 5 % podání se týká převodů pěti nemovitostí, což je 2500 korun, a 3 % šesti nemovitostí, což je 3000 korun. Zbývá tedy nějakých 7 % nad 3000 korun. Tady bych chtěl upozornit, abychom si také uvědomili, že to jsou jinak velké komplexy nemovitostí k podnikání, protože řada těch podniků má spoustu pozemkových parcel. A další věc je velice důležitá, kterou si neuvědomujeme, a to jsou věcná břemena pro liniové stavby, které procházejí přes řadu pozemků. Pak je také to omezení maximální výše. Berme také na tom, že jestliže převádíme třeba několik nemovitostí, kolik, jaká je cena těchto převáděných nemovitostí. Říkám, že když to převádím v rámci rodiny, tak tady nemám prakticky daň z převodu nemovitosti, je to v přímé linii, a převádím také majetek poměrně vysoké hodnoty. Já to sám znám z domova, když se tato transakce dělala, když se převádí majetek víceméně v řádech kolem 10 milionů korun a zaplatím za to, když řeknu hodně, nějakých 3000 korun.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP