(18.40 hodin)
(pokračuje Braný)

Zejména jedna z nich je zajímavá, a to je ta, která říká, že s majetkem by se měly některé konečné kroky dít už jenom na úrovni tohoto úřadu a nezaměstnávat s tím úředníky na Ministerstvu financí.

Ale vrátím se k tomuto tisku. Věcně jde o to, že tato novela umožní Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových získat příslušnost hospodařit s majetkem po Fondu dětí a mládeže v likvidaci, s výjimkou majetkových účastí tohoto fondu v obchodních společnostech, jak už zde bylo řečeno předřečníkem i panem ministrem, a s majetkem státu nacházejícím se v Praze - konkrétně se jedná o lukrativně umístěnou budovu v Praze na Senovážném náměstí, někdejší sídlo Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže, místo Ministerstvem financí, které zatím s touto budovou hospodaří. Tento věcný rozsah majetku však není uveden v důvodové zprávě.

Vláda zdůvodňuje tento svůj návrh tím, že Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových je na rozdíl od Ministerstva financí lépe personálně i zkušenostmi vybaven pro hospodaření s tímto majetkem a že schválením této novely dojde k celkovému zefektivnění nákladů vynakládaných na správu majetku - viz důvodová zpráva. Toto zdůvodnění se zdá být logické. Ovšem problémem může být to, že věcný rozsah převáděného majetku není jednoznačně definován. Je také otázkou další způsob hospodaření státu s touto budovou. Snad privatizace?

Dále se v důvodové zprávě uvádí, že roční náklady na odměňování zaměstnanců vykonávajících správu tohoto majetku činí za rok částku 7 milionů korun. Je nepravděpodobné, že by se tyto náklady vztahovaly pouze na správu zmíněné budovy v Praze. Ministerstvo financí tedy zřejmě spravuje další majetek, jehož rozsah však není zřejmý. Nepřijde tedy časem vláda s dalším obdobným návrhem? Nebylo by tedy lépe převést na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových i tento případný další majetek? Tyto otázky by bylo jistě žádoucí vysvětlit při projednávání tohoto tisku v rozpočtovém výboru.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Branému. Konstatuji, že zatím nemám jinou přihlášku do obecné rozpravy. Nevidím nikoho z místa, obecnou rozpravu končím.

Protože nebudeme rozhodovat podle § 90 odstavec 2, ani v rozpravě nepadl, jak jsem zaznamenal - doufám, že mě zpravodaj kontroluje - žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí, můžeme hlasovat jenom o přikázání výborům k projednání a o zkrácení lhůty pro jednání na pět dnů. Nejdříve se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru rozpočtovému. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Poslední šance, protože pan kolega Chytka, jestli jsem ho správně pochopil, řekl, že to měl v úmyslu, ale nenavrhl to, ústavněprávní výbor. Ne. Takže nikdo jiný návrh nemá.

Máme před sebou dvě hlasování, poměrně jednoduchá. Krátce zagonguji, protože to není nic kontroverzního. Pokusím se rozhodnout.

 

Požádám vás o klid, abychom všichni věděli, že budeme hlasovat o přikázání tisku 649 výboru rozpočtovému. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 23. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 23 z přítomných 138 pro 127, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o zkrácení lhůty k projednání na pět dní, a to v hlasování pořadové číslo 24, které jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 24 z přítomných 139 pro 107, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme návrh zákona přikázali výboru rozpočtovému a lhůtu k projednání jsme zkrátili na pět dnů.

 

Děkuji panu ministru financí, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 10.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod číslo

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb.,
o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti
Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky
(zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 656/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Vláda navrhla projednání podle § 90 odstavec 2. Upozorňuji, že tento návrh nelze akceptovat vzhledem k tomu, že bylo veto více než padesáti poslanců klubu České strany sociálně demokratické.

Než požádám pana ministra zdravotnictví, který z pověření vlády návrh uvede, požádal bych pana poslance Václava Votavu, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Nyní pan ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, pane místopředsedo. Dovolte, abych uvedl velmi jednoduchý a krátký návrh zákona, který je ovšem pro zdravotnictví nesmírně důležitý. Mění se tím zákon číslo 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky.

Hlavním důvodem pro vypracování předkládaného vládního návrhu je zabezpečení dalších finančních zdrojů mimo přidělované finanční prostředky resortu zdravotnictví prostřednictvím státního rozpočtu, zabezpečení potřebného financování investičních akcí prioritního a strategického významu s cílem zajistit poskytování specializované a vysoce specializované zdravotní péče v moderních zdravotnických centrech na odpovídající technické úrovni a srovnatelné s vyspělými státy Evropské unie. Jedná se zejména o tyto investiční akce: pokračování rekonstrukce dětské části Fakultní nemocnice Motol v Praze, vybudování velkého onkologického centra v Plzni nebo o projekt stavby Mezinárodního centra klinického výzkumu, ICRC, v Brně.

Pro zabezpečení finančních prostředků na tyto investiční akce se předkládaným vládním návrhem zákona navrhuje z výnosu prodeje majetku určeného k privatizaci uvolnit pro resort zdravotnictví opakovaně v roce 2009 a v roce 2010 vždy částku 1,5 miliardy korun. Aby bylo možno navrhované finanční prostředky čerpat co možná nejdříve, vláda navrhuje na základě ustanovení § 90 odstavec 2 zákona 90, o jednacím řádu, schválit tento zákon v prvním čtení.

Při této příležitosti udělám poslední pokus a poprosím zástupce sociální demokracie nebo klubu KSČM, zda by nezvážili zpětvzetí veta, protože jsou to akce, které začínaly i za jejich vlád a jsou opravdu důležité pro české zdravotnictví. Peníze, které jsou potřebné, by tak mohly být uvolněny pro pokračování staveb, které koneckonců za např. sociální demokracie byly zahájeny nebo začaty.

Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, prosím tedy, aby tento návrh zákona byl schválen. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zdravotnictví Tomáši Julínkovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava, po zpravodaji dám samozřejmě slovo s přednostním právem předsedovi klubu KSČM. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, pan ministr tady uvedl poměrně - nechci říci stručně, ale rozsáhle tento vládní návrh zákona. Je vlastně jenom technického charakteru, svým způsobem velice jednoduchý, kdy se týká o přesun prostředků z privatizace, a to částek 1,5 miliardy v roce 2009 a částky 1,5 miliardy v roce 2010 na projekty, na investiční akce pro zdravotnictví. Jmenoval tady tyto akce. Myslím, že nemá cenu, abych je znovu vyjmenovával.

Bylo podáno veto proti projednávání podle § 90.

Domnívám se, že bychom měli propustit tento návrh zákona do druhého čtení, a myslím si, že by bylo i vhodné, aby byl projednán ve výboru zdravotním.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP