(16.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní má slovo paní kolegyně Zubová, poté pan poslanec Hovorka. (V sále je velmi rušno.)

 

Poslankyně Olga Zubová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, také si dovoluji upozornit na rizika, která by mohla přijetím tohoto zákona vzniknout, ale i na to, že tyto připomínky byly vzneseny už v říjnu 2008 před projednáním návrhu vládou. Existující ekonomická expertiza tyto obavy potvrdila. Jedná se totiž o to, že Ministerstvo zdravotnictví může při prodeji majetku přímo řízených organizací postupovat tak, že

1. některé přímo řízené organizace zruší, případně zruší jejich právní status. Podle zákona se totiž nesmějí privatizovat lázně, ale změní-li se jejich status na odborné léčebné ústavy, tak už privatizace možná je;

2. majetek zrušených organizací označí Ministerstvo zdravotnictví za nepotřebný;

3. majetek Ministerstvo zdravotnictví následně prodá;

4. příjmy z prodeje budou náležet státu a budou uloženy na účet pod správou Ministerstva financí;

5. příjmy z prodejů Ministerstvo zdravotnictví podle novely 178/2005 Sb. použije na nespecifikované strategické projekty, o kterých tu hovořil můj předřečník.

Text novely je na první pohled neškodný, ale co jsou ony nespecifikované strategické projekty? V návrhu se hovoří jen o projektech v hodnotě 3 mld. korun. V důvodové zprávě jsou sice uvedeny příklady investic, ale to nestačí. Je třeba vytvořit plán strategického rozvoje Ministerstva zdravotnictví a nějak jej legislativně kodifikovat, aby nemohlo dojít k účelovým přesunům vyřazováním a zařazováním nových subjektů -

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, paní kolegyně. Já mám pocit, že v takovéto atmosféře se opravdu jednat nedá! Prosím všechny staré i nové členy Sněmovny, aby věnovali pozornost tématu, které právě probíráme. Pokud nemohou svou pozornost věnovat právě tomto tématu, prosím, aby opustili jednací síň a vše potřebné probrali mimo tento prostor. Děkuji.

 

Poslankyně Olga Zubová: Děkuji. Riziko spočívá v tom, že Ministerstvo zdravotnictví může svévolně zrušit a prodat přímo řízené organizace, aniž by se k tomu vláda mohla vůbec nějak vyjádřit. Tento návrh by měl obsahovat podle mě výčet majetku, který je určen k prodeji s nezávislým odhadem jejich ceny, a výčet strategických investic, se kterými se do budoucna počítá. To původní návrh postrádá. Proto vás velmi prosím o přijetí a podporu návrhu kolegy Hovorky, který tato rizika eliminuje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Zubové. Pan poslanec Hovorka se nyní hlásí o slovo, po něm je přihlášen pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem si dovolil načíst dva pozměňovací návrhy -pozměňovací návrh č. 1 a pozměňovací návrh č. 2, které nejdou proti duchu tohoto zákona. Je to jenom z toho důvodu, že já jsem se tady tehdy v prvním čtení zeptal pana ministra Julínka, jestli by mohl specifikovat, jaké finanční částky půjdou na jednotlivé strategické investice. Já jsem tehdy nedostal odpověď. Proto jsem se domníval, že by bylo vhodné, aby do textu zákona se dostal závazný jmenovitý výčet, který by schválila vláda. Jde tedy jenom o to, aby ministerstvo těch šest akcí pojmenovalo a přiřadilo k nim částky, které by měly přijít na jednotlivé investice, aby tedy o tom jednala vláda. A stejně tak z důvodů, že není jasné, z jakých prostředků připutují peníze na tyto účely - dvakrát jeden a půl miliardy - aby byl specifikován majetek, z něhož peníze na tyto akce mají připutovat, aby to byl seznam, který bude řádně oceněn a bude podléhat kontrole vlády a kontrole Ministerstva financí. Já si myslím, že to není nic, co by bránilo tomu, aby tento zákon byl schválen v lepší podobě.

Jinak samozřejmě beru slib, který tady zazněl v červnu minulého roku, který dal pan premiér o tom, že přímo řízené organizace Ministerstva zdravotnictví nebudou privatizovány. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Pan poslanec Sobotka stahuje své vystoupení. Zeptám se tedy, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy ve třetím čtení k tomuto návrhu zákona. Neregistruji žádnou přihlášku… Paní ministryně - se závěrečným slovem. Dobrá. V rozpravě tedy už se nehlásí nikdo, rozpravu končím.

Je prostor pro závěrečná slova. Paní ministryně zdravotnictví má tedy možnost vystoupení.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Daniela Filipiová Děkuji, paní místopředsedkyně. Já se snad v závěrečné řeči jenom vyjádřím ke dvěma pozměňovacím návrhům, které zde byly předloženy.

Co se týče prvního, který nahrazuje v textu Ministerstvo zdravotnictví a požaduje, aby celé strategické investice schvalovala ještě vláda a aby zde byly uvedeny předpokládané finanční částky, chci říct toto, že vybrané strategické investice jsou uvedeny v důvodové zprávě, a tudíž nepovažujeme za vhodné uvádět jejich taxativní výčet. Dále to, že zákon 178, o zrušení Fondu národního majetku, v § 8 stanovuje povinnost vést výdaje na zvláštních účtech a dále stanovuje povinnost vládě informovat Parlament o stavu použití těchto prostředků. A zároveň ukládá povinnost uvést použití prostředků v samostatné kapitole, resp. příloze závěrečného účtu. Čili finanční prostředky budou použity na podporu strategických investic ve zdravotnictví, které budou naplňovat právě cíle a parametry schválených programů reprodukce majetku.

Dále chci připomenout skutečnost, že pro letošní rok byly výrazně kráceny kapitoly Ministerstva zdravotnictví, a tím došlo ke snížení finančních prostředků právě na realizaci investiční výstavby. A právě kdyby se neschválily tyto prostředky ve výši cca 3 mld. korun na letošní rok, resp. na letošní rok 1,5 mld. a na příští rok 1,5 mld., tak by v podstatě došlo k zastavení nejen již připravovaných, ale už i zahájených investic.

Ke druhému návrhu, kdy se doplňuje vlastně nový odstavec, tak se domníváme, že zřejmě došlo k omylu, protože se jedná o výnosy z velké privatizace, a nikoliv z prodeje majetku Ministerstva zdravotnictví. Rovněž tak z hlediska stávající struktury posuzovaného zákona je podle našeho právního rozboru nadbytečné navrhované doplnění § 5 o nový odstavec, protože již z jeho odst. 1 pro Ministerstvo financí vyplývá obecná povinnost hospodařit s nabytým majetkem, pod kterou lze začlenit i povinnost specifikovat tento majetek.

Takže jestli se můžu obecně vyjádřit k tomu, co jsem již řekla, resp. shrnout to, tak Ministerstvo zdravotnictví nedoporučuje přijetí těchto dvou pozměňovacích návrhů, protože v podstatě jsou nadbytečné. Ošetření financování je již provedeno nebo je dáno zákonem jako takovým.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP