(17.40 hodin)
(pokračuje Kasal)
Přistoupíme k hlasování, které má pořadové číslo 115. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Ivana Langera, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 132 přihlášených pro 51, proti 6, takže tento návrh nebyl přijat.
Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu, který je v podstatě písemně rozdán na lavice.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 116. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 135 poslanců, pro 89, proti 13, takže tento návrh byl přijat.
Mohu ukončit projednávání tohoto bodu. Nyní jsme se mohli věnovat bodu č. 53. Není bohužel k dispozici předkladatel z Pardubického kraje, takže v tuto chvíli mi nezbývá... Je zde? Tak výborně. Vítám pana hejtmana Radko Martínka. Omlouvám se za to, že jsem o jeho přítomnosti nevěděl.
Přečtu tedy bod
53.
Návrh zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona o přechodu
některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví Pardubického kraje
/sněmovní tisk 775/ - prvé čtení
Stanovisko vlády máme k dispozici jako tisk 775/1. Poprosím hned pana hejtmana Radko Martínka, aby se ujal slova.
Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek Dobrý den, vážené kolegyně, kolegové, mohu-li vás takto ještě oslovit. A děkuji, pane místopředsedo, už jsem se skoro bál, že jsem tady čekal celou tu dobu nadarmo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ne, pane hejtmane, to bylo jinak. On vám to za chvilku vysvětlí předseda vašeho poslaneckého klubu.
Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek Dobře. Takže, dámy a pánové, já bych si vás dovolil seznámit s materiálem, který si vám dovoluje předložit zastupitelstvo Pardubického kraje. Jedná se o žádost o převod budovy náměstí Republiky 12 v Pardubicích. Jedná se o budovu, která je v bezprostřední souvislosti s budovou krajského úřadu. Je to vlastně jeden komplex se spojenou chodbou. My jsme vedli celou dobu jednání o tom, že by bylo možné převést tuto budovu do vlastnictví Pardubického kraje, nicméně musím konstatovat, že v této chvíli byla ta jednání bezúspěšná, a proto navrhujeme tento materiál a převod, který odpovídá obdobným záležitostem, které už v této Poslanecké sněmovně v podobných záležitostech proběhly.
Cílem toho převodu je především, aby se vyrovnal systém vlastnictví, protože rozhodujícím pronajímatelem této budovy je právě Pardubický kraj. Budova má celkem 270 míst pro úředníky, z toho 107 míst využívá Pardubický kraj. Dohromady všechny státní orgány mají zhruba asi 88 míst a 75 míst statutární město Pardubice. Pokud Poslanecká sněmovna schválí tento návrh, tak Pardubický kraj obratem převede na stát, respektive Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, dvě budovy, Jiráskovu 110 a potom další budovu na ulici Karla IV. V obou těchto budovách dohromady je 130 míst, to znamená proti těm 88, která používají státní úředníci, bychom věnovali takto státu jako protihodnotu 130 úřednických míst s tím, že ty naše dvě budovy jsou po generální opravě, jsou úplně zrekonstruovány, kdežto ta část té budovy, kterou používá Pardubický kraj, která byla původně využívána jako okresní úřad, v této chvíli potřebuje určitou údržbu. Ale jak jsem říkal, nám se jedná především o to, abychom celý ten komplex převedli pod jednoho majitele a abychom pokud možno soustředili úřad do jedné budovy.
Jsme také připraveni uzavřít příslušnou dohodu s městem Pardubice, to znamená tak, aby město Pardubice i nadále užívalo ty prostory tak, jak je zvyklé za současného stavu, to znamená pouze za spotřebu energií, a jsme připraveni městu Pardubice vyjít také vstříc, pokud se týká eventuálních uvolněných kanceláří po státních úřednících, tak aby mohly být využity ve prospěch města Pardubice.
Dámy a pánové, já bych velmi poprosil, abyste pustili tento materiál do druhého čtení, a tam jsem samozřejmě připraven vše to, co tady říkám, také kodifikovat tak, aby nebylo pochyb, že dojde jenom k soustředění majetku tak, aby pardubický krajský úřad mohl fungovat v jedněch budovách a občané nemuseli chodit po několika budovách ve městě.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane hejtmane. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Zdeňka Horníková.
Poslankyně Zdeňka Horníková: Hezký podvečer, dámy a pánové, je mi ctí, že mohu dělat zpravodaje k zákonu, který předkládá můj bývalý kolega, na druhou stranu je mi trochu líto, a budu se držet teď v této chvíli zcela věcně jako zpravodaj daného problému. Přestože rozumím panu hejtmanovi, že se stará o svůj kraj a o majetek kraje, a to je jistě chvályhodné, tak přece jenom já mám k tomuto zákonu jako zpravodaj zcela věcné připomínky.
Jak zde říkal pan předkladatel, pan hejtman Martínek, jedná se o převod majetku mezi státem a krajem. Tento převod by se měl řídit podle zákona č. 219, kde musí být splněny podmínky pro tento převod. Já musím bohužel konstatovat, že podmínky podle zákona č. 219 v tuto chvíli splněny nejsou, a jsou to dvě základní podmínky. Navrhovaný majetek, který má být převeden ze státu na kraj, v tuto chvíli je pro stát potřebný, nikoliv nepotřebný, jak vyplývá ze stanoviska vlády. Za druhé, neexistuje veřejný zájem na převod bezúplatný, protože podle zákona č. 219 se převádí majetek bezúplatně. Co z toho vyplývá? Že tento převod není možný podle zákona č. 219 a kraj využil své možnosti zákonodárce a používá zde zvláštní zákon, kterým chce jakoby nadřadit tento zákon nad zákon č. 219, protože ten tento převod neumožňuje.
Já si myslím, že pan hejtman Martínek si je této věci velmi dobře vědom a je si vědom toho, že jsme zde vždycky přijímali zákony, které byly maximálně obecné povahy, a nikoliv že by sloužily jednomu účelu. Já mohu říct, že přestože panu hejtmanovi přeji, aby jeho kraj měl majetek, na druhou stranu musím říci, že pokud bychom tento zákon přijali, tak vytvoříme obrovskou nerovnováhu mezi ostatními kraji, protože v důvodové zprávě se předkladatel odvolává na zákon č. 157/2000 a č. 166/2004, tedy na předpisy, podle kterých byly možné převody. Já ale musím říct, že tyto předpisy se nikdy netýkaly jednoho kraje a vždycky souvisely s reformou veřejné správy, a to plošně, a to v tuto chvíli není pravdou.
Pan hejtman, myslím si, že zde zase na druhou stranu velmi výstižně vystihl všechna ta čísla, která se týkají počtu míst, která získali po okresním úřadě, která využívají jako kraj, která využívá město a tak dále. Já bych tady spíš chtěla říct jiné číslo. Hodnota majetku, který kraj chce převést do svého majetku, se blíží 200 milionům. Je to hodnota budovy, hodnota pozemku, hodnota movitého majetku.
Jenom chci říci, že v tuto chvíli je to objekt, který využívá celkem devět subjektů, a jsou i jiné subjekty, které o tento převod mají zájem. ***