(16.20 hodin)
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, promiňte, budu-li poněkud obšírnější.
Jsem trochu v dvojjediné roli, jednak v roli politika, který se domnívá, že současná situace v řešení ekologických zátěží vyžaduje nestandardní řešení, jednak v roli ministra financí, který toto řešení navrhl a který ho samozřejmě projednával v kolegiu svého ministerstva, kde s tím plně souhlasil jeho náměstek Eduard Janota, který by za předpokladu, že by dnes nebyl omluven, tady tento tendr hájil, a tuto situaci teď za něj přebírá pan ministr Slámečka, takže já se v této dvojjediné roli cítím.
Jsem vlastně vděčen panu poslanci Svobodovi, že navrhl a prosadil tento bod na jednání Sněmovny, protože umožní vyvrátit některé mýty, zejména mediální mýty, které o této zakázce kolují.
Kdybych to měl ilustrovat, tak bych to pravděpodobně ilustroval na titulku na titulní straně prestižního českého deníku, který někdy v minulém týdnu uveřejnil obrovský titulek jako otvírák své titulní stránky: Kindlův posudek ovlivnil vládu za 115 miliard. Ten deník se toho nedopustil ze zlého úmyslu, on prostě jenom naletěl některým lžím, které jim kdosi našeptával. Kdyby totiž ten deník měl napsat pravdu k těmto faktům, tak by mu nezbývalo nic jiného, než napsat: Kindl nenapsal posudek, který nemohl ovlivnit vládu v zakázce, o které pouze blb může tvrdit, že je za 115 miliard. Tak by zněl pravdivý titulek. Ale chápu, že by pak nebyl přitažlivý a obtížně by se mu pak někdo věnoval.
A protože to jsou ty mediální mýty, a bohužel i politické mýty a mýty některých politických lhářů v této Sněmovně, dovolte, abych se teď těm některých konkrétním bodům věnoval.
Za prvé. Existuje mýtus, že Ministerstvo financí si k příslušnému materiálu, který předložilo do vlády, která rozhodla o kvazikoncesním projektu a vypsání této zakázky 24. listopadu 2008, objednalo posudek u doc. Milana Kindla, jehož posudek byl zcela nevěrohodný, a tento posudek zvrátil ministry v jejich rozhodování oproti stanovisku Legislativní rady, které prezentoval ministr Svoboda. A protože Ústav státu a práva v tu chvíli byl zdán větší prioritou, tak znejistělí ministři dali za pravdu posudku Ústavu státu a práva, nikoliv stanovisku Legislativní rady a panu ministru Cyrilu Svobodovi.
K tomu chci říct a jsem připraven předložit to všemi listinnými důkazy a zvukovými záznamy, že Ministerstvo financí skutečně objednalo posudek u Ústavu státu a práva - nikoliv k celkovému materiálu, nikoliv ke způsobu, jak má být tato zakázka řešena, ale pouze k tomu, zda smlouva, kterou vláda schvaluje, je vyvážená a zda odpovídá daným právním standardům. A posudek Ústavu státu a práva odpověděl, že je vyvážená a že odpovídá daným právním standardům.
Tento posudek si Ministerstvo financí nezadalo u Kindla, Zachariáše či kohokoliv jiného, zadalo si ho u Ústavu státu a práva jako prestižního akademického pracoviště, a tato instituce podpisem svého ředitele garantovala správnost tohoto posudku. Nepsal to Milan Kindl. Vím, kdo to psal, neřeknu teď jméno zpracovatele, abych ho nevystavil bláznivé mediální honičce, ale prostě nepsal to Milan Kindl. A toto stanovisko dostalo Ministerstvo financí jako stanovisko instituce, nikoliv osoby, podepsané ředitelem této instituce.
Druhá věc je, že tento posudek mohl zásadním způsobem ovlivnit rozhodování vlády České republiky. Odpověď podložená listinnými i zvukovými záznamy, které mohu kdykoliv poskytnout, je, že nemohl, že přestože byl posudek podroben na vládě poměrně drtivé kritice po věcné i formální stránce, protože byl nadbytečným materiálem a byl víceméně interním dokumentem Ministerstva financí o vyváženosti či nevyváženosti smlouvy, během jednání rozhodla vláda, že ho vyřadí z jednání, že ho vyřadí z materiálu, a premiér ministry explicitně přímo vyzval, aby rozhodovali tak, jako by tento posudek vůbec neexistoval. Tudíž tento posudek nemohl ovlivnit vládu.
Mýtus číslo tři, že tento posudek zmátl ministry v onom svatém boji, který zvedl ministr - předseda Legislativní rady vlády, v tom, když tvrdil, že nelze tuto zakázku vypsat jako koncesní projekt, že je nutno vypsat to jak standardní výběrové řízení, protože koncesní projekt nepodléhá kontrole Evropské komise. A protože o tohle se přel jako o život a dokládal to doklady odborníků Legislativní rady vlády, tak posudek zmanipulovaný tím zločinným Kindlem uvedl zločinným Kalouskem ministry vlády v omyl a znejistělí ministři vlády dali zločinnému Kalouskovi za pravdu.
Nic z toho není pravda. Ministr Svoboda za celou dobu čtyř měsíců, kdy vláda projednávala tuto problematiku, ani jednou tento problém nezvedl. Pravda, že v novinách i dnes si stěžoval, že tento materiál nebyl připomínkován ve standardním připomínkovém řízení. Nebyl. Byl připomínkován v zúženém připomínkovém řízení. Ale poprvé byl projednáván na vládě České republiky včetně koncesního projektu 7. června. 7. června vznesl zásadní připomínky ministr životního prostředí, a nebylo jich málo a většina z nich byla relevantní. Proto vláda schválila tento koncesní projekt podmíněně, s tím, že dala lhůtu ministrovi financí a ministrovi životního prostředí, aby během následujících měsíců nalezli řešení svých rozporných stanovisek a předložili konečné řešení, což se ministrovi financí a ministrovi životního prostředí podařilo a vláda 24. listopadu předložila definitivní návrh, kde vláda změnila své usnesení ze 7. června a schválila definitivně koncesní projekt na základě dohody ministra životního prostředí a ministra financí.
Nikdy nikde nebyla jedna jediná připomínka ministra - předsedy Legislativní rady vlády. Ministr Svoboda a jeho aparát prostě měli tento koncesní projekt k dispozici od 7. června, pravda, s rozporuplnými připomínkami ministra životního prostředí, které byly do listopadu vypořádány, ale od 7. června do 24. listopadu neřekl pan ministr Svoboda vůči této formě ani "ň", ani písemně, ani ústně! A veškeré písemné doklady a veškeré zvukové nahrávky, které mám k dispozici, a upřímně řečeno, mám všechny, jenom jsem si nikdy nemyslel, že je budu muset dávat veřejnosti k dispozici, ale také jsem si nikdy nemyslel, že některý z členů vlády, se kterými spolupracuji, bude lhát jako když tiskne, tak veškeré tyto doklady jsem samozřejmě připraven dát k dispozici a uveřejnit. ***