(12.00 hodin)
(pokračuje Vlček)

Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovatelům k dopracování, tak jak navrhl pan poslanec Kalousek.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 198, z přihlášených 106 poslankyň a poslanců pro návrh 41, proti 63. I tento návrh byl zamítnut.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Ano. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Babor: Děkuji za slovo, pane předsedo, já bych navrhl, aby byl přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. To byl návrh pana poslance Babora.

Takže budeme nejprve hlasovat o návrhu organizačního výboru. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru? Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 199, z přihlášených 109 poslankyň a poslanců pro návrh 97, proti 2. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán zemědělskému výboru.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu pana poslance Babora, aby tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 200, z přihlášených 109 poslankyň a poslanců pro návrh 69, proti 10. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali i výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Ještě nás čeká jedno hlasování, to je zkrácení lhůty na 30 dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti.

Hlasování pořadové číslo 201, z přihlášených 109 poslankyň a poslanců pro návrh 58, proti 32. Konstatuji, že i lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dnů.

 

Tím končím bod 27. Zahájím bod číslo 23, kterým je

23.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Petra Braného, Pavla Kováčika
a dalších na vydání zákona o zrušení zákona č. 99/2000 Sb.,
o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr
/sněmovní tisk 733/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 733/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Vojtěch Filip. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo vlády, pane ministře, paní a pánové. Návrh zákona, který je obsažen v tisku 733, je velmi prostý. Jde o čistou derogační normu, kterou rušíme zákon č. 99/2000 Sb., která českým podnikům nemohla - nebo kterou v českých podnicích nebylo možné, aby se zajímaly o zakázky při výstavbě elektrárny v íránském Búšehru. Nakonec podle dostupných informací ta vzduchotechnická zařízení, která jinak neměla se samotným jaderným zařízením nic společného, dodala britská firma, o jejímž vlastnictví nijak nepochybuji, včetně dodávek z jiných zemí Evropské unie.

Návrh zákona řekl bych oslabil českou ekonomiku a navíc stál státní rozpočet kompenzaci, která byla poskytnuta jihočeskému podniku Závody vzduchotechnických zařízení v Milevsku.

Protože jaderná elektrárna již funguje, je dostavěna, dostala povolení od Mezinárodní agentury pro atomovou energii, to znamená, že v Íránu v této elektrárně platí pravidla, která platí pro všechna zařízení tohoto typu na světě, nemá žádný smysl, abychom tento zákon dále měli jako součást českého právního řádu, protože platí pravidla, která Mezinárodní agentura pro atomovou energii vyžaduje, a Írán se jim podřídil. V tomto ohledu je podle mého soudu potřebné, abychom se tohoto zákona zbavili.

Návrh je zpracován jako derogační norma a s účinností okamžikem vyhlášení. Nevidím ani žádný důvod pro legisvakanci.

Pokud jde o stanovisko vlády, která vyslovila nesouhlas, považuji rozhodnutí bývalé vlády Mirka Topolánka za trochu úsměvné, jestliže mi vyčítá použití přesných legislativních pravidel, to znamená že dobu účinnosti odděluji do druhé části zákona, první část zákona je samotná norma. Pokud jde o přechodné ustanovení, které by řešilo případné porušení tohoto zákona, samotný zákon obsahoval ustanovení o sankci ve výši 20 milionů, nebo do výše 20 milionů Kč, za porušení tohoto zákona. Pokud to ovšem žádná vláda od roku 1999 nezjistila a bylo by případné vyšetřování, nemám zájem o jakési retroaktivní záležitosti, to znamená v té době ten zákaz platil a odkaz vlády mi připadá nemístný, jakoby přechodné ustanovení. To znamená přechodné ustanovení by bylo v podstatě jenom na dobu, kdy by zákon byl přijat v platnosti a nabyl by účinnosti, to znamená na dobu, kdy projde hlasováním, a účinnosti samozřejmě nabude dnem vyhlášení, to znamená, než se vytiskne ve Sbírce zákonů. Promiňte mi, jestli v těch dejme tomu 14 dnech Policie České republiky náhle zjistí, že někdo dodával do této elektrárny zboží z České republiky, případně ho přepracovával, tak se mi zdá to přechodné ustanovení mírně nadbytečné, když jsme se toho za 10 let nedopustili. V tomto ohledu tedy odmítám právně irelevantní stanovisko bývalé vlády. Stanovisko současné vlády neznám.

Pokud jde o naše mezinárodněprávní závazky, nijak se jich to nedotýká. Nedotýká se to práva ani Evropské unie, ani jiných mezinárodních smluv.

Pokud jde o vlastní vztahy České republiky a Íránu, vztahy jsou na úrovni velvyslanectví. Myslím, že je zde přítomen nějakou dobu nový chargé d´affaires Íránské islámské republiky v České republice, který odevzdá pověřovací listiny jako jeho předchůdce panu prezidentovi. V tomto ohledu jsem přesvědčen, že pokud máme uzavřeny řádné diplomatické vztahy s tímto státem, nemá smysl, aby tato norma, která je obsolentní, dále platila.

Nenavrhl jsem její schválení hned v prvním čtení, ač je to velmi jednoduché. Zato navrhuji zkrácení lhůty k projednání na 20 dnů. Pokud by vznikla námitka proti tomuto zkrácení, tak na 30 dnů. S tím, že by se případně řešila otázka případné sankce pro těch 14 dní mezi nabytím platnosti a účinnosti normy, to znamená případné aktivity Policie České republiky, která by šetřila některý z podniků České republiky, který by v době zákazu, tedy platnosti normy, dodával zboží pro výstavbu této elektrárny.

Tolik myslím na úvod stačí. Děkuji vám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP