(15.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Z pokyvování poslanců jsem vyrozuměl, že zítra nepochybně bude ochota ten zákon projednat. Alespoň něco.
Poslanec Jan Látka: Využiji své minuty k tomu, abych vám potvrdil, alespoň za výbor životního prostředí, jehož jsem místopředsedou, že právě tam prošel vládní návrh.
A k té záležitosti. Já osobně příliš nevěřím 25 letům životnosti. I kdyby to ale bylo jenom 15 let... Myslím si, že tím, jak u nás přímo raketově stoupá využití fotovoltaických článků a solárních elektráren, začíná to být velice nebezpečné. Já bych chtěl právě na novelu tohoto zákona, který jste, pane premiére, zmiňoval, poukázat. Možná že by i toto mohl být jeden z argumentů. Část z těch peněz, o které se budou postupně, věřím tomu, snižovat dotace na tuto část obnovitelných zdrojů, by mohla právě zůstávat pro tu možnou recyklaci. Tak je tomu dneska třeba při nákupu ledniček a podobného zboží - už je to vlastně v ceně toho zboží. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci. A nyní se zdá, že může přistoupit ke své interpelaci paní poslankyně Kateřina Konečná, a sice ve věci odtajnění ekologického závazku z privatizace.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, pane premiére, kolegyně a kolegové, jistě se shodneme na tom, že mezi největší znečišťovatele v Moravskoslezském kraji se řadí velké podniky. Tyto podniky byly privatizovány a s privatizačními smlouvami byly podepsány také různé nejen ekologické závazky, ale také třeba závazky, kdy se podniky zavázaly podporovat region, a garanční dopisy.
Ráda bych vás tedy požádala, zda by vaše vláda mohla zveřejnit závazky, především ekologické, a garanční dopisy, které byly podepsány ve vztahu k Moravskoslezskému kraji a městu Ostravě a ke kterým se ve svých privatizačních projektech zavázaly především podniky Mittal a Evraz. Pouze s tím se totiž můžeme vážně začít bavit o tom, zda tyto podniky konají to, co podepsaly, či zda nás jen přesvědčují o tom, že konají, ale dle smluv a závazků mají konat podstatně více. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, paní poslankyně. Prosím pana předsedu vlády o odpověď.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: V tomto případě vás nemohu uspokojit plnou odpovědí teď, protože pokud jde o zkoumání těch ekologických smluv, je to v pořádku, ale jsou tam ještě privatizační smlouvy. A všechny je projít, to vyžaduje nějaký čas. Pak není problém vám připravit tu příslušnou dokumentaci a odpověď v plném rozsahu, abych to nekouskoval. Je podstatné, co je tam. Čili ministr financí o tom ví a jeho lidé už po tom půjdou. A já do těch 30 dnů, věřím, že to bude dřív, odpovím písemně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane premiére. Zdá se, že odpověď je dostačující pro tuto chvíli. Zvláště ten příslib.
Pan poslanec Miroslav Opálka bude pana premiéra interpelovat ve věci opětovného zapojení vlády do obstrukcí ODS v PS.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, předseda poslaneckého klubu ODS Petr Tluchoř včera vyzval ostatní nelevicové subjekty ve Sněmovně, aby podpořily občanské demokraty v jejich konání, které hodnotíme jako obstrukční. Kladně na to reagovala jen frakce ODS, tzn. TOP 09, a znovu, žel, konkrétním činem i vláda České republiky, a to znovuotevřením již uzavřené rozpravy ministryní zdravotnictví delegovanou ODS Danou Juráskovou u bodu č. 86, mého sněmovního tisku 788, který již byl ve třetím čtení před závěrečným hlasováním.
Minulý týden jsem vás z tohoto místa interpeloval ze stejného důvodu - zapojení vlády do obstrukcí, kdy místopředseda vlády delegovaný za ODS Martin Barták svým odchodem z jednacího sálu znemožnil hlasování u téhož bodu 86. Tehdy jste na závěr své řeči prohlásil - cituji: "Já tedy mohu ze své strany garantovat, že já osobně ani vláda nevidíme žádný důvod, aby svěřovala svoji pověst a svoje angažmá v jakýchkoli obstrukcích z té či oné strany spektra."
Já jsem vám za tuto jednoznačnou odpověď poděkoval. Žel, zdá se, předčasně. Včera byla tedy znovu otevřena nekonečná diskuse, v níž jsme se nic nového nedozvěděli. V podstatě otevřením rozpravy Petr Nečas měl za úkol vyplnit veškerý čas, který byl tomuto bodu maximálně vymezen. Vláda tak znovu umožnila obstrukci pravice, aby o návrzích nebylo možno hlasovat. Diskutovalo se o karenční lhůtě, která nemá šanci projít, ale de facto se blokuje přijetí mateřské, která podporu má. (Předsedající vstupuje posl. Opálkovi do řeči: Děkuji, pane poslanče.) Já také děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže pane předsedo vlády, prosím.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Dámy a pánové, ano. Pan poslanec Opálka mě minulý týden interpeloval. Bylo to kvůli tomu, že jsem nebyl osobně přítomen na části jednání pléna a shodou okolností rovněž ani místopředseda Barták. A ani pan místopředseda Kohout - ten byl omluven. Mělo to za důsledek přerušení schůze. Smyslem té předchozí interpelace minulý týden bylo, abychom si vysvětlili, zdali ten krok byl obstrukční, nebo nikoliv. Já jsem rád, že tehdy pan poslanec přijal mé vysvětlení, velmi pevně doufám, že si po mé odpovědi ujasníme, že ani vystoupení paní ministryně Juráskové a pana ministra Petra Šimerky k novele zákoníku práce nemělo obstrukční charakter.
Totiž důsledky přijetí navrhované právní úpravy, té předmětné, spadají do působnosti jak Ministerstva zdravotnictví, tak Ministerstva práce a sociálních věcí. Vyjádřili se k němu oba příslušní ministři v souladu s § 67 jednacího řádu, který uvádí, že každý člen vlády má právo kdykoliv vystoupit. Jejich vystoupení měla původně na sebe těsně navazovat v rámci přednesení stanoviska vlády. Nicméně vzhledem k ne úplně klidné atmosféře ve sněmovně došlo k zařazení vystoupení několika poslanců mezi vystoupení ministryně zdravotnictví a ministra práce a sociálních věcí.
Cílem přednesení stanoviska vlády, tedy vystoupení obou ministrů, bylo ještě před konečným hlasováním výrazně poukázat na vážné dopady předkládaného návrhu, pokud by byl přijat, z ryze věcných důvodů legislativně právních a fiskálních a zejména pro jeho neaplikovatelnost nebo složitost jeho aplikace. Ministryně vystoupila poprvé, její vystoupení bylo striktně odborné a ve čtrnácti větách shrnulo případný dopad přijetí předloženého zákona na její resort. Já jsem tedy přesvědčen, že za těchto okolností nemohli přítomní členové vlády takto závažné výhrady Poslanecké sněmovně nesdělit.
Chtěl bych vás ujistit, že to nebylo obstrukční jednání, nebylo to s úmyslem dělat v tomto smyslu ze strany vlády potíže. Zdůrazňuji, že vláda nemá důvod se zapojovat do jakýchkoliv obstrukčních technik či praktik, nikomu v této Sněmovně nebude v takovýchto, řekněme, praktikách napomáhat, nikomu zde neslouží ani neposluhuje, není to její role. Jsem tedy hluboce přesvědčen, že oba členové vlády zde vystoupili výlučně s úmyslem upozornit Sněmovnu před konečným hlasováním na některé problémy, kterých ta předloha nebyla prosta. Věřte mi, skutečně o žádnou obstrukci nebo přiklonění se k nějaké obstrukční taktice či strategii nešlo.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane předsedo vlády. Pan poslanec Opálka doplní svou otázku či námět.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji. V Poslanecké sněmovně vítězila vždy většina, a to případně i nakoupená většina. Dnes je tomu jinak. Chybějící poslance nahrazují ministři takzvané úřednické vlády. Je mi to líto, pane předsedo, že vláda, která má takovou důvěru veřejnosti, bohužel, i přes vaše ujišťování, skutečně obstruhuje. ***