(9.30 hodin)
(pokračuje Langer)
Považuji za důležité zdůraznit význam tohoto návrhu zákona, mimo jiné také proto, že na jedné straně současná vláda přichází s rozšířením pravomocí oprávnění Policie České republiky zasahovat do soukromí občanů v rámci takzvaného protikorupčního balíčku. Na jedné straně tedy chceme opět posilovat moc represivního aparátu státu a na straně druhé se úzkostlivě bráníme tomu, aby tento represivní aparát byl podřízen riziku kontroly nebo reálné hrozby kontroly ze strany nezávislého bezpečnostního sboru, nezávislého kontrolního orgánu.
Generální inspekce bude totiž samostatná i ekonomicky. Bude mít postavení organizační složky státu a účetní jednotky s vlastní rozpočtovou kapitolou. V čele generální inspekce bude ředitel jmenovaný vládou po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny. Tady jde o velký posun oproti Inspekci ministra vnitra, jejíhož ředitele jmenoval sám ministr vnitra, i oproti současné Inspekci Policie ČR, neboť ředitel generální inspekce bude moci být jmenován pouze na omezené funkční období. A i toto považuji za důležité zmínit, protože i tímto mechanismem se posiluje nezávislost postavení této osoby, která ví, že je-li jmenována do této funkce, je jmenována na dobu určitou, tudíž ji to činí více odolnou proti možným politickým či jiným tlakům.
Generální inspekce bude podléhat systému vnější kontroly prováděné kontrolním orgánem vytvořeným Poslaneckou sněmovnou i vnitřní kontroly prováděné vnitřním kontrolním orgánem. Kromě toho bude trestná činnost příslušníků i zaměstnanců generální inspekce vyšetřována nezávislým státním zástupcem. I tuto část tohoto návrhu zákona považuji za důležité zdůraznit. Dosud zcela absentuje jakákoliv parlamentní kontrola působnosti inspekce policie. Tento návrh zákona tedy nejen že zřizuje nový nezávislý vyšetřovací orgán, ale na straně druhé také dává do rukou Poslanecké sněmovny kontrolní mechanismy, které zajišťují ten systém checks and balances jako skutečně vyvážený a v kombinaci jmenování vládou, odříznutí od Ministerstva vnitra a parlamentní kontroly činí tento orgán vysoce efektivním, nebo potenciálně velmi efektivním při vyšetřování a odhalování trestné činnosti příslušníků bezpečnostních sborů.
Je tudíž i naším zájmem, pokud chceme takovéto instituce v našem právním řádu v naší zemi mít, abychom tento návrh zákona projednali vzhledem k tomu, jak rozsáhlé bylo připomínkové řízení, jak dlouhou dobu měli jednotliví poslanci možnost se s ním seznámit ještě v průběhu funkčního období této Poslanecké sněmovny.
Návrh zákona koncepčně vychází z účinného zákona o Policii České republiky. To je další důvod, proč by tento návrh zákona měl být projednán, proč by tato vláda a současný ministr vnitra měli mít zájem na tom, aby tento návrh zákona byl nejenom projednán, ale schválen, aby Generální inspekce bezpečnostních sborů mohla vzniknout. Je to dáno podobností činnosti generální inspekce s činností útvarů služby kriminální policie a vyšetřování. Činnost policie je samozřejmě podstatně širší, proto nebylo možné úpravu ze zákona o Policii České republiky mechanicky zcela převzít. Návrh zákona tak tuto úpravu přebírá pouze v zúženém rozsahu s ohledem na užší působnost generální inspekce. Současně návrh zákona vztahuje formou přímého odkazu na úpravu podle zákona o Policii České republiky v případech, kdy je v podmínkách generální inspekce možné tuto úpravu aplikovat v plném rozsahu. Pro úplnost uvádím, že se vždy jedná o komplexní úpravu, kterou lze převzít jako ucelenou část.
Součástí návrhu zákona jsou i novely dotčených zákonů. V jejich rámci se zejména vytváří předpoklad pro zřízení a efektivní fungování generální inspekce jako bezpečnostního sboru a policejního orgánu.
Návrh zákona má dopady na státní rozpočet, které jsou podrobně popsány v obecné části důvodové zprávy, nicméně finanční prostředky na vytvoření generální inspekce jsou čerpány ze čtyř zdrojů, a to snížením objemu rozpočtových kapitol Ministerstva vnitra, Ministerstva financí a Ministerstva spravedlnosti a převedením určených finančních prostředků do rozpočtu generální inspekce a doplněním ze státního rozpočtu.
Vznik nového bezpečnostního sboru předpokládá vytvoření 28 nových tabulek příslušníků ve služebním poměru a 47 tabulek pro občanské zaměstnance. Celkem by tak v generální inspekci mělo podle vládního zadání působit na 270 příslušníků a zaměstnanců. Toto není podmínkou. A myslím, že pro start vzhledem k současné situaci by bylo a je naprosto postačující jen ty kapitoly v jednotlivých rozpočtech jednotlivých ministerstev, které mají souvislost s působností generální inspekce, sdružit v jednu a vyčlenit majetek, který inspekce má v tuto chvíli jako součást Ministerstva vnitra pro to, aby tato nová instituce mohla vzniknout. Proto tedy dopředu avizuji, že argumenty typu, že v rozpočtu nejsou peníze, považuji za liché. Peníze v jednotlivých rozpočtech jednotlivých resortů jsou a kouzlo generální inspekce mimo jiné spočívá v tom, že rozpočty a lidi, kteří jsou v jednotlivých resortech, budou sdruženi v jedno.
Domnívám se, že by Poslanecká sněmovna, která se prostřednictvím svých poslanců již v průběhu projednávání zákonů k reformě Policie České republiky přiklonila k řešení kontroly Policie České republiky právě cestou nezávislé generální inspekce, měla návrh tohoto zákona podpořit. Jde totiž poprvé v historii České republiky i Československa o to, že kontrola bezpečnostních sborů je řešena zcela nezávislým subjektem, nezávislým organizačně, ekonomicky, právně i procesně. To je totiž největší záruka zcela nestranného šetření trestné činnosti příslušníků bezpečnostních sborů, po kterých je již dlouhodobě voláno.
Základní rozdíly generální inspekce oproti inspekci ministra vnitra i inspekci Policie jsou tak následující:
Generální inspekce nebude organizační součástí, útvarem Ministerstva vnitra ani žádné jiné instituce. Odpadne tak lákadlo, možné lákadlo, pro ministra vnitra, aby zasahoval do jednotlivých trestních případů. A já si velmi rád vyslechnu jasné stanovisko ministra vnitra, že v tomto smyslu sdílí tento koncepční záměr a že v tomto smyslu ani - a zdůrazňuji ani on - takovémuto lákadlu nikdy nepodlehl a podporou tohoto návrhu zákona vlastně dává jasně najevo i svoji podporu takovémuto způsobu odříznutí Inspekce Policie ČR od útvarů Ministerstva vnitra a od ministra vnitra.
Generální inspekce bude ekonomicky a právně zcela samostatná, nezávislá jak na Ministerstvu vnitra i jeho rozpočtové kapitole, tak na bezpečnostních sborech, jejichž příslušníky bude stíhat. Generální inspekce bude mít vlastní rozpočtovou kapitolu, bude to samostatná organizační složka a účetní jednotka státu.
Ředitel generální inspekce bude jmenován vládou po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny na zákonem omezené funkční období. Další důležitý institut posilující nezávislost ředitele generální inspekce.
Generální inspekce bude podléhat systému vnější kontroly prováděné kontrolním orgánem vytvořeným Poslaneckou sněmovnou i vnitřní kontroly prováděné vnitřním kontrolním orgánem. Kromě toho bude trestná činnost příslušníků i zaměstnanců generální inspekce vyšetřována nezávislým státním zástupcem.***