(16.20 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane předsedo, my se ujišťujeme teď s legislativou, podle jakého paragrafu jednacího řádu byste chtěl toto zavetovat. Myslím, že ta možnost neexistuje. To musí rozhodnout Poslanecká sněmovna.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Lze-li, nebo nelze-li, vznáším tedy protest proti takovému postupu. (Smích některých poslanců z pravé části sálu.) Nechť rozhodne Poslanecká sněmovna.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Bude rozhodovat Poslanecká sněmovna. Jsme tedy po skončené podrobné rozpravě a budeme hlasovat o návrhu, který zde zazněl. Tím jediným návrhem, který můžeme nyní podrobit hlasování, je hlasování o zkrácení lhůty pro projednávání ve třetím čtení na 48 hodin. Je zde žádost, abych vás odhlásila. Prosím, přihlaste se znovu. (Děje se.)

 

O tomto návrhu na zkrácení lhůty rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 21. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh na zkrácení lhůty na 48 hodin. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování pořadové číslo 21, přítomno 156, pro 92, proti 63. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že lhůta pro třetí čtení byla zkrácena na 48 hodin, a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Končím tedy projednávání sněmovního tisku 262 ve druhém čtení.

Sděluji vám další omluvy, které jsem dostala. Omlouvá se z našeho dnešního jednání pan ministr vnitra Jan Kubice.

 

A můžeme se věnovat dalšímu bodu. Je to

 

24.
Návrh poslankyň Ivany Řápkové a Lenky Kohoutové na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 268/ - druhé čtení

Návrh uvede za navrhovatele paní poslankyně Ivana Řápková. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Ivana Řápková: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, cílem předkládaného návrhu je především odstranění nerovnosti při vymáhání pohledávek na dlužníky, kteří pobírají dávky pomoci v hmotné nouzi a nemají snahu své dluhy hradit. Dnes v podstatě neexistuje žádný právní nástroj, který by je přinutil dluhy zaplatit, což právě tento návrh umožňuje. Vzhledem k výši vymáhané částky se spíše jedná o nástroj k vymáhání, který dáme do rukou jednotlivým obcím, aby mohly vymáhat dlužné částky za pokuty.

K předkládanému návrhu byly uplatněny připomínky vlády, které byly v rámci projednávání tohoto návrhu ve výboru pro sociální politiku a ústavněprávním výboru projednány a některé jako koaliční pozměňovací návrh zapracovány.

Vláda navrhovala, aby ustanovení § 48 odst. 3, tedy dohoda o srážkách, a odst. 4, výkon rozhodnutí, bylo doplněno zachováním existenčního minima i pro společně posuzované osoby. Pokud se jedná o dohodu o srážkách, je vždy zapotřebí vůle obou stran. K takové dohodě nesmí být nikdo nucen, a pokud ji osoba v hmotné nouzi uzavře, má právo si sama rozhodnout, jaká částka bude předmětem dohody. Nebude-li chtít osoba v hmotné nouzi dohodu uzavřít, bude nařízen výkon rozhodnutí a této osobě bude garantováno existenční minimum. Pokud se jedná o výkon rozhodnutí, tuto připomínku jsme na základě koaliční dohody zapracovali právě s ohledem na skutečnost, že exekuce jsou nařizovány z moci úřední a nevyžaduje se souhlas osoby v hmotné nouzi jako v případě dohody. Při výkonu rozhodnutí tedy bude garantováno existenční minimum pro všechny společně posuzované osoby. Dále také byla doplněna účinnost.

Dámy a pánové, ještě jednou si dovolím upozornit, že předložený návrh se bude týkat především notorických neplatičů a pachatelů přestupků, kteří neplatí pokuty. Právě proto, že jsou si vědomi své nepostižitelnosti, tak samozřejmě z jejich strany neustále roste agresivita a to se odráží v tom, že stoupá drobná kriminalita a zhoršuje se bezpečnost v jednotlivých městech. Hlavní smysl tohoto návrhu spočívá v adresnosti, ale hlavně také získáme právní nástroj na určitou skupinu lidí, kterou dnes nelze postihnout.

Na závěr bych ještě připomněla, že tento návrh podpořil jak Svaz měst a obcí, tak valná většina starostů.

Dámy a pánové, v podrobné rozpravě se ještě přihlásím, abych navrhla zkrácení lhůty pro projednání. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Řápkové. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru a výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 268/2 a 3. Prosím nyní o slovo zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Jeronýma Tejce. Prosím.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegyně a kolegové, ústavněprávní výbor se zabýval tímto tiskem dne 8. září tohoto roku a doporučil Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila. Zároveň ale doporučil, aby byly přijaty pozměňovací návrhy. Není třeba, abych je přesně popisoval, protože jsou uvedeny v usnesení výboru z výše uvedeného dne, které má číslo 75 a které vám bylo rozdáno na lavice. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím nyní o slovo zpravodajku výboru pro sociální politiku paní poslankyni Jitku Chalánkovou.

 

Poslankyně Jitka Chalánková: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, také výbor pro sociální politiku se zabýval tímto bodem. Dovolte, abych vám přečetla 48. usnesení výboru pro sociální politiku z 10. schůze dne 25. srpna:

Krátce po úvodním slově zástupce skupiny předkladatelů poslankyně Ivany Řápkové, zpravodajské zprávě poslankyně Jitky Chalánkové a po rozpravě výbor pro sociální politiku doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s tímto návrhem ke změně zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi: Za prvé. V čl. I v bodě 2 se do § 48 odst. 4 za slova "příjemce dávky" doplňují slova "a společně posuzovaných osob". Dále ke změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, se - za druhé - za čl. II vkládá nový čl. III, který zní "Čl. III. Přechodné ustanovení".

Tento návrh usnesení výboru pro sociální politiku máte rozdaný na stole. Debata byla samozřejmě širší, ale ne zcela souvisí přesně s tímto návrhem zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní zpravodajce výboru pro sociální politiku paní poslankyni Chalánkové. Otevírám obecnou rozpravu. Do té se hlásí paní poslankyně Lenka Kohoutová. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Kohoutová: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, navrhovaná novela zákona o hmotné nouzi, který máme právě před sebou v rámci druhého čtení a který jsme předložily spolu s kolegyní paní poslankyní Ivanou Řápkovou, je svým způsobem o rovném přístupu ke všem občanům. Je o rovném přístupu, kdy bude možné přistupovat ke každému stejně. To znamená, že jestliže někdo může exekuovat, být exekuovatelný může být i ten druhý. Ne že se jeden schová pod pláštík hmotné nouze a nebude možné jeho dávky, za kterými se často skrývá, exekuovat.

Vzhledem k tomu, že zde bylo zmíněno, jakým způsobem volají po dané změně mnozí starostové, jak nás podporuje a chce, abychom tuto situaci řešili, i Svaz měst a obcí, znovu bych tady připomněla tak jako v prvním čtení vyjádření právě Svazu měst a obcí, protože ho považuji za velmi důležité. Dnes je víc než kdy jindy velmi aktuální podporovat právě naše starosty a pomoci jim řešit často nelehkou situaci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP