(11.00 hodin)

 

Poslanec Josef Tancoš: Takže ještě jednou, dámy a pánové, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu trestní odpovědnosti, sněmovní tisk číslo 286. Jedná se o rozšíření bodu 6 § 358:

Je to v bodě jedna: Kdo se dopustí veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném hrubé neslušnosti nebo výtržnosti zejména tím, že v bodě a) napadne jiného, hanobí hrob, historickou nebo kulturní památku, nebo v bodě b) hrubým způsobem ruší přípravu nebo průběh organizovaného sportovního utkání, shromáždění nebo obřadu lidí, nebo v bodě c) neoprávněně vstoupí po skončení organizovaného sportovního utkání na hrací plochu, anebo v bodě d) jako návštěvník před zahájením organizovaného sportovního utkání, v jeho průběhu nebo jeho skončení má obličej zakrytý způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jeho identifikaci, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím. Podrobnou rozpravu uzavírám. Ptám se, zda si přeje vystoupit se závěrečným slovem pan navrhovatel nebo paní zpravodajka. Nikoliv. Protože nemáme o čem hlasovat, mohu ukončit projednávání tohoto bodu, poděkovat jak paní zpravodajce, tak panu ministrovi.

Přistoupíme k dalšímu bodu, kdy mě v řízení vystřídá paní předsedkyně.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dobré dopoledne, dámy a pánové. Zahajuji projednávání bodu

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 310/ - druhé čtení

Požádám, aby tento návrh uvedl z pověření vlády ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl tuto novelu obchodního zákoníku. Jedná se o novelu, která reaguje na celou řadu praktických problémů, které se při aplikaci obchodního zákoníku v poslední době vyskytly, a má také v zásadě použil bych protikorupční charakter, protože např. do budoucna odstraňuje možnost mít tzv. fiktivní sídlo obchodní společnosti. To znamená odstraňuje to, že obchodní společnost je hlášena v uvozovkách na určitém místě, má zde formální sídlo a nikdy se v této lokalitě, na tomto místě, společnost nebo její zaměstnanci nebo její provozovna nebo nějaká její jiná entita nevyskytovala. To je předmětem tohoto návrhu.

Co považuji za velmi důležité, je to, jak návrh byl projednán v ústavněprávním výboru. Jsem velmi rád, že poslanci si osvojili návrh Ministerstva spravedlnosti, který řeší tzv. souběh funkcí. To je velmi důležitá záležitost, která v posledním půlroce vyvolala velké debaty ve společnosti a zvláště mezi podnikateli, kdy soudy začaly negativně posuzovat tzv. souběh funkcí, tzn. souběh funkce člena statutárního orgánu a zaměstnavatele. Konkrétně se jedná o to, že dotyčná fyzická osoba v obchodní společnosti současně byla členem statutárního orgánu, např. členem představenstva, a současně např. ředitelem. Takovýto souběh funkcí byl posuzován podle našeho názoru českými soudy příliš restriktivně. A právě proto, aby se odstranily určité interpretační problémy, tak v této novele, v usnesení ústavněprávního výboru je tento problém řešen tak, aby souběh funkcí za splnění zákonných podmínek mohl být možný a nevznikaly tak problémy. Myslím si, že je to velmi důležité. A návrh, který byl předložen a byl projednán a schválen ústavněprávním výborem, je v zásadně srovnatelný s tím, jak problematiku souběhu funkcí mezi členem statutárního orgánu a řekněme manažerskou pozicí řeší i jiné státy Evropské unie.

Dámy a pánové, já vás prosím o podporu tohoto návrhu. Jedná se o normu, která má spíše technický než řekněme politický charakter, lze-li to takto říci. Domnívám se, že je dobré návrh projednat a pustit do dalšího čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali projednání ústavněprávnímu výboru, jeho usnesení nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 310/1. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru ústavněprávního pana poslance Marka Bendu.

 

Poslanec Marek Benda: Dobrý den, vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové. Ústavněprávní výbor projednal na své 26. schůzi 29. června 2011 tento návrh zákona a přijal změny, které máte v usnesení číslo 60. Jedná se v podstatě opravdu o řešení jedné problematiky, a to pověření obchodním vedením, kde díky rozhodování Nejvyššího soudu vzniklo několik pochybností, jak je to s možností souběhu zaměstnavatele a funkce - Nejvyššího správního soudu, pardon. Došlo k pochybnostem, jak je to se souběhem funkce zaměstnance a zároveň jednatele. Takže je snaha toto vyřešit, abychom nezadělávali do budoucna na velké problémy. Samozřejmě do minulosti, a o tom se také hodně na ústavněprávním výboru mluvilo, řešení možné není. Tam je potřeba to ponechat na výklad předpisů.

Já doporučuji, aby Poslanecká sněmovna tento návrh zákona schválila. A pak se s dovolením, paní předsedkyně, přihlásím do podrobné rozpravy. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Otevírám nyní obecnou rozpravu. Mám do ní jednu přihlášku. Slovo dostává pan poslanec Petr Hulinský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Hulinský: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, kolegyně, chtěl bych říct, že předkládaný návrh novely obchodního zákoníku vnímám obecně jako pozitivní. Přesto si myslím, že jsou tam některé věci, nad kterými se budeme muset zamyslet, a v podrobné rozpravě pak přednesu návrh.

Určitě někteří z nás dostali stanoviska různých právníků, různých občanů a musím říct, že mě jeden velmi zaujal. A když jsem se nad tím zamyslel, tak jsem řekl, že má občan pravdu. Protože když se podíváme konkrétně třeba potom na bod číslo 3 ustanovení § 28 týkající se odst. 1, kde se vkládá "Rodné číslo se zapisuje do obchodního rejstříku. Neuvádí se výpis z obchodního rejstříku ani nezveřejňuje v Obchodním věstníku. Je-li rodné číslo uvedeno v listinách zakládaných do Sbírky listin, zveřejňují se tyto listiny postupem podle tohoto zákona včetně rodného čísla.", tak opravdu si myslím, že to ustanovení není vhodné. Protože jsem přesvědčen, že pokud bude návrh v tomto znění přijat, dojde k tomu, že někdo fakticky v budoucnosti nebude moci pomocí občanského průkazu poznat, zda se jedná o osobu, která je statutárním orgánem právnické osoby, nebo jeho členem, nebo jinou osobu téhož jména, např. otec a syn bydlící na stejné adrese. Poté co začnou být vydávány občanské průkazy bez uvedení trvalého bydliště, bude jakékoli ověření totožnosti např. jednatele porovnáním výpisu z obchodního rejstříku a občanského průkazu prakticky nemožné, neboť k porovnání zbude pouze jméno a příjmení.

Takže v podrobné rozpravě se přihlásím znovu a navrhnu toto vypustit, protože se domnívám, že opravdu není možné, aby to takto v tom zákoně bylo.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji, pane poslanče. Zeptám se, zda se někdo hlásí ještě do obecné rozpravy. Pan poslanec Marek Benda, prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já bych se chtěl krátce přihlásit v reakci na to, co teď zaznělo od pana poslance Hulinského, protože vím, že ten podnět sem přišel.

Velmi prosím - a je to výsledek složitých dohod mezi Ministerstvem spravedlnosti a obchodním rejstříkem, Úřadem na ochranu osobních údajů - abychom se nepokoušeli dělat z rodného čísla univerzální identifikátor, který bude fungovat v obchodním rejstříku. Je to velký omyl. Rodné číslo má být pokud možno ze všech veřejných seznamů vyndáno. A jestli si někdo myslí, že si pomůžeme tím, že budeme nechávat v obchodním rejstříku rodné číslo, vede to jenom k velkému zneužívání. A to nebezpečí je značné. Již deset let se mluví o tom, že rodné číslo v žádném případě nemá být univerzální identifikátor. V souvislosti se všemi připravovanými seznamy, registry a dalšími rodné číslo nebude používáno. Nechtějme ho tady zachovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP