(11.20 hodin)
(pokračuje Tejc)

Pokud tedy dojde k tomuto, dojde logicky ke zvýšení času pro dojezd, dojde k tomu, že mnohdy bude déle trvat, než přijde záchrana pro lidi zaklíněné v automobilu při dopravní nehodě a nedej bože při požáru někde v hořícím domě.

My se skutečně v těch počtech vrátíme do 70. a 80. let, pokud k tomu dojde, a bohužel čísla rozpočtu o tom vypovídají. A jak jsem již upozornil, nárůst počtu požárů je dramaticky vyšší než právě v 70. letech a navíc si musíme uvědomit, že to je jen zhruba do 20 % činnosti Hasičského záchranného sboru, že tu podstatnou část tvoří ne požáry, ale další činnost, kterou jim zákon ukládá. Já bych se nerad dočkal toho, kdyby se dojezd zvýšil z 10 na 30 minut, protože pak by už v mnoha případech nebylo co hasit a to jistě ti, kteří jsou profesionály - a vím, že řada bývalých profesionálních hasičů je členy této Sněmovny a rádi by se k tomu vyjádřili, nicméně k tomu je potřeba, aby tato schůze byla schválena právě celou Sněmovnou.

Na závěr si dovolím pouze jednu citaci, a to ředitele Hasičského záchranného sboru pana generála Štěpána, a chci tím doložit to, že to není jen obava opozice, že to není nějaká smyšlenka, kterou bychom chtěli tady získávat lacině body. My se skutečně obáváme problémů a pan generál Štěpán k tomu říká:

"Na první pohled sice najdeme způsob, jak rok 2012 se sníženým rozpočtem přežít, ale podíváme-li se pod povrch celé situace, zjistíme, že cesta, kterou jsme se vydali, povede v letech následujících k výraznému snížení úrovně požární ochrany, integrovaného záchranného systému a krizového řízení v celé České republice. Občané si vůbec neuvědomují, jaký dopad má například razantní snížení počtu inspektorů státního požárního dozoru. Pokud totiž rezignujeme na prevenci, výjezdoví hasiči počty požárů nijak neovlivní. S takto sníženým rozpočtem na rok 2012 budeme muset vystačit, a to i za cenu citelného omezení služeb. Rok 2013 a 2014 ale pro nás bude tak kritický, že jej v tuto chvíli nechci dál rozvádět, abych nešířit poplašné zprávy." Toto je citace ředitele Hasičského záchranného sboru přímo podřízeného ministrovi vnitra, který se takto vyjádřil o situaci v Hasičském záchranném sboru. Je to tedy důkaz o tom, že situace je vážná, a já myslím, že každá vláda, která nechce ohrozit životy občanů, musí zvážit, kam až zajít při oněch úsporách. Hasičský záchranný sbor se věnuje nejen požárům, ale věnuje se také záchraně lidí při povodních a při živelních pohromách, a jestli něčím je v posledních desetiletích ČR zmítána, pak jsou to právě tyto okamžiky. A po zrušení a omezení činnosti armádních jednotek na tomto poli by šetření na poli hasičů mohlo skutečně vést k věcem, které by se dít neměly a které by vedly k ohrožení životů.

Rozhodně neobstojí to, že jednotky dobrovolných hasičů jsou schopny nahradit činnost profesionálních hasičů. Musíme si všichni vážit toho, že máme pravděpodobně v Evropě nejpropracovanější systém jednotek dobrovolných hasičů a řadu lidí, kteří ve svém volném čase jenom z nadšení se dobrovolné práci v hasičských sborech přihlásili. Ale rozhodně nemohou zcela nahradit odcházející profesionální hasiče.

Na závěr bych uvedl jen jeden návrh, o kterém bychom se chtěli v budoucnu bavit, abych nezůstal jen u kritiky a nezůstal jen u toho, že se do budoucna má přidat více hasičům, protože to by uměl každý, byť jsem přesvědčen, že hranice šetření tady už je překročena přes únosnou míru.

Chtěl bych vyzvat všechny představitele politických stran, kteří se v této Sněmovně zabývají bezpečností a mají vztah k hasičům, abychom co nejdříve tady v této Sněmovně začali jednat o podobě zákona, který by uložil pojišťovnám odvádět určité procento z vybraného pojistného právě ve prospěch fondu, který by byl u Ministerstva vnitra, nebo speciálního účtu, to není podstatné, jak se to bude jmenovat, ale který by byl účelově vázán na investice do Hasičského záchranného sboru a do sborů dobrovolných hasičů. Nešlo by o to, aby se z těchto prostředků hradil provoz, ale aby se hradily investice, které potom pomohou hasičům lépe vykonávat svou práci a logicky budou šetřit náklady pojišťoven na výplaty škod, protože škody logicky budou díky zásahu hasičů nižší. Je to systém, který funguje v Německu, v Rakousku, samozřejmě v různých modelech. Já bych byl rád, kdybychom se byli schopni shodnout na konkrétním řešení.

Tady několikrát v této Sněmově už ležel podobný návrh. Nemá smysl, aby opozice předkládala návrh, který si zaprezentuje a bude smeten ze stolu, protože jej nepředložil někdo z koalice. Má smysl jednat o parametrech. My jsme ochotni jednat o tom, jestli to má být 3 nebo 6 % z vybraného pojistného, jestli se to má týkat, tak jako je to na Slovensku, pouze pojištění odpovědnosti vozidel za škodu, tedy povinného ručení, nebo naopak všeho pojištění, které se týká například pojištění proti požáru u nemovitostí, a jsme také ochotni jednat o částce, která by zhruba měla být generována tímto systémem. Kloníme se k tomu, aby to byla přibližně jedna miliarda korun ročně, a jsem přesvědčen, že pokud dostatečně dobře rozložíme onu zátěž pro pojišťovny, tak s ohledem na konkurenci, která je a která je nyní i u povinného ručení a u všech druhů pojištění, nedojde k žádnému navýšení těchto plateb pro občany a pojišťovny budou sice mít o něco menší miliardové zisky, na druhé straně se tím zvýší jejich zisk právě s ohledem na to, že se podaří zachránit například více majetku, o životech ani nemluvím.

Tolik tedy na odůvodnění návrhu, který tady předkládám. Jsem rád, že ministr vnitra tu je, že se k tomu může vyjádřit. Rád bych jej skutečně poprosil o odpověď na otázku, zda souhlasí s výhledem financování Ministerstva vnitra Hasičského záchranného sboru, který byl schválen vládou na roky 2013 a 2014, a zda může vyloučit to, o čem jsem hovořil já a pan generál Štěpán a další, a zda může vyloučit, že dojde v příštích dvou či třech letech k tomu, že budou odcházet od Hasičského záchranného sboru hasiči a nebudou již tyto stavy doplňovány tak, aby se dosáhlo stavů, o kterých se hovoří, protože logicky ani služební zákon neumožňuje zatím propouštění ani hasičů, ani policistů z organizačních důvodů.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Tejcovi. Nyní se hlásí o slovo předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. Prosím.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, je jen málo témat, která probíhají touto Poslaneckou sněmovnou a která jsou bez ohledu na to, jestli je někdo politicky angažován, nebo má jakýkoliv politický názor, nebo žádný politický názor, tak zásadní a tak důležitá pro každodenní běžný život, jako jsou právě hasiči, jako je právě záchranný systém, jako jsou právě tyto řekněme základní služby, které má civilizovaný stát, potažmo obec poskytovat svým občanům, kteří se octnou v nouzi, v ohrožení, v nebezpečí ať už na životě, nebo na majetku, a která by stála za to bez předpojatosti a bez politikaření sednout kolem velkého kulatého stolu. Výzva, kterou tady předřečník učinil, pan kolega Tejc, ta se dříve nebo později bude muset stát realitou. Budeme muset usednout ke kulatému stolu a pobavit se nad tím, jakým způsobem dál zabezpečit rozvoj našich záchranářských složek. Teď máme zrovna hasiče, ale jsou i ostatní témata, která by zasloužila této pozornosti, jakým způsobem zajistit jejich rozvoj, jejich financování, jejich provoz, jejich modernizaci, anebo když už zůstanu hodně při zemi, jakým způsobem jak způsobit alespoň nezhoršování dosavadního stavu. Vezmeme-li si, že jsme v civilizované, jak se říká, střední Evropě, tak nepůjdeme přece od dnešních moderních postupů, od dnešních rychlých zásahů, od dnešní naprosté profesionality Hasičského záchranného sboru zpět k plátěným vědrům nebo ručním stříkačkám. Obávám se, že i když jsem to trošku pro názornost přehnal, že i toto je jedno z ohrožení, zpětný chod, který při naplnění scénáře financování Hasičského záchranného sboru, co se týká vybavení, ale i obsazenosti bezesporu může nastat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP